ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
گزارشی از جشن سالروز تولد سمندریان بدون هما روستا

گزارشی از جشن سالروز تولد سمندریان بدون هما روستا

خبرگزاری ایسنا
هرچند امسال هما روستا نیست که در سالروز تولد حمید سمندریان (همسرش) در آموزشگاه این هنرمند میزبان شاگردان و هنرجویان وی باشد اما جشن تولد سمندریان برگزار شد.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 95021106430
شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۶:۰۳
۲۱۰

هرچند امسال هما روستا نیست که در سالروز تولد حمید سمندریان (همسرش) در آموزشگاه این هنرمند میزبان شاگردان و هنرجویان وی باشد اما جشن تولد سمندریان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، جمعی از استادان و هنرجویان آموزشگاه حمید سمندریان در مراسمی دوستانه گرد هم آمدند و برای استاد فقید خود جشن تولد گرفتند.

در این مراسم صمیمانه که عصر روز شنبه 11 اردیبهشت‌ماه در آموزشگاه حمید سمندریان برگزار شد، حمید لبخنده، محمودرضا رحیمی، احمد ساعتچیان، علی اصغر دشتی، الیکا عبدالرزاقی و بهرام افشاری درباره سمندریان سخن گفتند و کاوه سمندریان تنها فرزند این زوج هنری، شمع‌های تولد پدرش را خاموش کرد.

محمودرضا رحیمی کارگردان تئاتر و یکی از استادان آموزشگاه با ابراز خرسندی از اینکه این آموزشگاه بعد از حمید سمندریان و هما روستا همچنان پابرجاست، گفت: در دوره‌ای که پیوند هنر قدیم و جدید بسیار دشوار بود، استاد سمندریان این پیوند را برقرار کرد. زمانی که هنرمندانی همچون پرویز فنی‌زاده به وجود آمدند.

وی از حمید سمندریان به عنوان هنرمندی یاد کرد که هنوز یگانه است و افزود: استاد معتقد بود که در کار هنری هم خون مهم است و هم جنم.

رحیمی خاطرنشان کرد: این آموزشگاه برای ما مکانی خانوادگی است که از سال 73 هر سال در این مکان گردهم می‌آییم.

همچنین احمد ساعتچیان بازیگر و یکی دیگر از استادان این آموزشگاه تولد سمندریان را به هنرجویان قدیمی و جدید این آموزشگاه تبریک گفت.

او اضافه کرد: استاد همیشه کلاس را با جملاتی از استاد خودش و "ادوارد ماکس" آغاز می‌کرد و من نیز با نام استاد شروع می‌کنم. او همواره می‌گفت که در حرفه خودتان صبور باشید و تلاش کنید و مطمئن باشید که موفق می‌شوید.

علی‌اصغر دشتی دیگر کارگردان تئاتر و یکی دیگر از استادان آموزشگاه سمندریان در سخنانی گفت: در این جمع از دو جهت وصله ناجوری هستم؛ اول اینکه در زمینه‌ی آموزش خود مستقیما شاگرد استاد سمندریان نبودم اما همیشه این پرسش مطرح است که چگونه ممکن است در تئاتر کسی شاگرد سمندریان نباشد؟ چون هر یک از ما یا شاگرد، شاگردان ایشان بوده‌ایم و یا از طریق مکتوبات و آثار ایشان شاگردشان بوده‌ایم. البته من دیرتر از دیگر اساتید تدریس در این آموزشگاه را آغاز کردم.

دشتی با بیان خاطراتی از دوره دانشجویی‌اش که همزمان با آن در یکی از مجلات هنری فعالیت می‌کرده است، یادآور شد: سال‌ها پیش برای نوشتن گزارشی از تمرینات نمایش «بازی استرینبرگ» با حضور هما روستا، رضا کیانیان و احمد ساعتچیان در اتاق شماره 21 اداره تئاتر حاضر بودم. چیزی که در آن تمرین شگفت‌انگیز بود، دقت استاد سمندریان روی هر ثانیه حضور بازیگران بود و بعد از اینکه آن نمایش را روی صحنه دیدم، متوجه شدم که استاد برای هر ثانیه حضور بازیگر روی صحنه وقت و انرژی می‌گذارد و مدام درباره‌اش حرف می‌زند.

در ادامه این جشن کوچک الیکا عبدالرزاقی، بازیگر و به عنوان یکی از شاگردان میانی سمندریان گفت: سال 76 افتخار شاگردی استاد را داشتم و ایشان با همان لحن طنزآمیزشان به من می‌گفتند، «دیلاق بچه‌پرو» و حالا دوست دارم بگویم من دیلاق بچه‌پرو تا ابد مدیون استاد سمندریان هستم.

وی خطاب به هنرجویان آموزشگاه ادامه داد: از حضور و آموزش در اینجا لذت ببرید و هر چه استادان‌تان می‌گویند، بگیرید چون وقتی دوره آموزشی‌تان تمام شود، برای تک تک لحظه‌هایش دلتنگ می‌شوید.

بهرام افشاری دیگر بازیگر تئاتر و یکی دیگر از شاگردان حمید سمندریان با بیان خاطراتی طنزآمیز از استاد خود خطاب به هنرجویان آموزشگاه گفت: اگر به دنبال این هستید که این آموزشگاه شما را بازیگر کند، اشتباه می‌کنید. استاد سمندریان همواره می‌گفت که اگر علم فیلسوف، صبر ایوب و پوست کرگدن را نداشته باشید، چیزی یاد نمی‌گیرید.

به گزارش ایسنا، در ادامه حمید لبخنده هنرمند باسابقه تئاتر و تلویزیون و یکی از دوستان نزدیک سمندریان و هما روستا که در حال حاضر اداره آموزشگاه را برعهده دارد از کاوه سمندریان دعوت کرد تا کیک تولد پدرش را ببرد و او در میان تشویق حاضران شمع‌های تولد استاد سمندریان را خاموش کرد و کیک تولد 85 سالگی استاد را برید.

همزمان با تولد سمندریان، دوره جدید کلاس‌های آموزشگاه آغاز شد.

به گزارش ایسنا، امسال اولین سالی است که هما روستا برای تولد همسرش نیست تا همچون سال‌های گذشته جشن تولد او را همراه با شاگردان آموزشگاه برگزار کند.

جشن سالروز تولد سمندریان

انتهای پیام

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد