ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
نبيه بري: گفت وگوي ايراني – سعودي مادر همه راه حل ها در منطقه است

نبيه بري: گفت وگوي ايراني – سعودي مادر همه راه حل ها در منطقه است

خبرگزاری ایرنا
بيروت – ايرنا - «نبيه بري» رئيس مجلس لبنان و رئيس اتحاديه پارلمان هاي كشورهاي عربي گفت: معتقدم گفت وگو بين كشورهاي عربي حوزه خليج فارس به ِويژه سعودي با كشورهاي منطقه از جمله جمهوري اسلامي ايران مادر همه راه حل ها در منطقه براي پايان دادن به بحران ها و اختلافات است.
بین الملل
شناسه خبر : 82029574 (5268486)
یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۲:۵۵
۳۱

به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري ملي لبنان، نبيه بري كه روز يكشنبه در بيست و سومين نشست اتحاديه پارلمان هاي كشورهاي عربي در مقر اتحاديه عرب در قاهره پايتخت مصر سخن مي گفت، افزود: بارها گفته ام كه با نزديك شدن و مصالحه بين كشورهاي عرب حوزه خليج فارس و به ويژه سعودي با جمهوري اسلامي ايران، منافع نه همه از جمله مسلمانان تامين مي شود.
رئيس مجلس لبنان اضافه كرد: در چارچوب گفت وگو براي حل مسائل منطقه از جمله سوريه ، يمن ، ليبي با نگاهي مثبت به ديپلماسي بين المللي در ژنو براي حل سياسي بحران سوريه، و ديپلماسي كويت به رياست شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح امير اين كشور براي دورهم جمع كردن همه يمني ها، به نقش عمان براي تقويت راه حل ها و دستيابي به تفاهم ها در منطقه اميدواريم.

** توصيه به كشورهاي عربي
وي خاطرنشان كرد: توجه همه برادران عرب را به محيط اسلامي و منظورم ايران ، تركيه و پاكستان جلب مي كنم كه گام هائي را براي به ثمر نشستن روابط شان بعداز توافق هسته اي بين ايران و گروه 1+5 برداشته اند و حتي آمريكا ، روسيه ، چين واروپا براي چيدن ميوه هاي اقتصادي اين توافق از عرب ها پيشي گرفته اند.
رئيس مجلس لبنان تصريح كرد: در خصوص مسئله سوريه ،اميدها و انتظارها را تنها به گفت وگوي آمريكائي - روسي و اروپائي منوط كردن كافي نيست و نبايد نيروهاي موثر و فعال موجود در منطقه و جهان عرب را ناديده گرفت.

** حمايت از دولت مركزي عراق
نبيه بري با بيان اين كه « دموكراسي در ميان خاكسترها جوانه نمي زند و بايد تروريسم را از معادلات داخلي حذف كرد»، گفت كه بر حمايت خود از دولت مركزي عراق كه در انتظار تحقق اصلاحات سياسي است ، تاكيد مي كنيم.
رئيس اتحاديه پارلمان هاي كشورهاي عربي با بيان اين كه « موضوع اصلي اكنون مبارزه با تروريسم است»، افزود: بايد با تروريسم دولتي كه اسرائيل نمونه آن است و عليه برادران ما و ملت فلسطين بكار گرفته شده است و روي ديگر اين تروريسم يعني تروريسم تكفيري مقابله كنيم.

** تشكيل اتاق عمليات بين المللي
وي اظهارداشت: تروريسم تكفيري در حال شكست خوردن و كاسته شدن از مناطق جغرافيائي تحت اشغال و سيطره آن است اما فعاليت هاي خود را در آسيا ، آفريقا و اروپا متمركز كرده است.
رئيس مجلس لبنان تاكيد كرد: به نظر ما بايد يك اتاق عمليات بين المللي تحت نظارت شوراي امنيت براي هماهنگ كردن فعاليت هاي نظامي و امنيتي و عمليات خشكاندن منابع مالي ، تسليحاتي و تغذيه نيروئي آن و جلوگيري از عبور عناصر آن از مرزها تشكيل شود.
نبيه بري خاطرنشان كرد كه تروريسم اكنون در حال انتقال امارت هاي خود از مشرق عربي به مغرب عربي از طريق ليبي و همسايگان ليبي است تا فشارهايي بر مصر در سينا، الجزائر ، تونس و چاد وارد شود.

** اميدواريم لبنان در پايان تونل بحران ها باشد
وي به سفر اخير دبيركل سازمان ملل ، رئيسان بانك جهاني و بانك توسعه اسلامي ، تحركات بانك سرمايه گذاري اروپائي در لبنان اشاره كرد و با بيان اين كه قرار است برخي سران كشورهاي آفريقائي وهمچنين« فرانسوا اولاند» رئيس جمهوري فرانسه به لبنان سفر كنند، تصريح كرد: اميدواريم كه لبنان به پايان تونل بحران ها رسيده باشد و لبناني ها بتوانند رئيس جمهور خود را انتخاب و انتخابات شوراهاي شهر را در ماه آينده با موفقيت برگزار كنند و انشاء الله اين اميدها براي ما تشنگان، سراب نباشد.
رئيس مجلس لبنان با اشاره به حضور يك و نيم ميليون آواره سوري و نيم ميليون آواره فلسطيني در اين كشور، خواستار حل مشكل آوارگان و بازگشت آنها به كشورهايشان تا تابستان شد.

** تمسك لبناني ها به ارتش ، ملت و مقاومت
نبيه بري به هجمه هاي تروريستي به مرزهاي شرقي وشمالي لبنان و تهديدهاي رژيم صهيونيستي در مرزهاي جنوبي و نقض مستمر حاكميت زميني ، دريائي و هوائي لبنان خواستار كمك ها به ارتش لبنان شد و تاكيد كرد كه لبناني ها بايد به ارتش ، ملت و مقاومت خود تمسك كنند.
وي همچنين كه جهان اسلام و عرب بايد همواره فلسطين را قضيه مركزي و اصلي خود قرار داده و ضمن حمايت از انتفاضه و مقاومت فلسطين با اقدامات نژادپرستانه رژيم صهيونيستي از جمله عمليات اعدام شهروندان فلسطيني توسط نظاميان صهيونيست مقابله كنند.
رئيس مجلس لبنان همچنين از تصميم كميته حقوق بشر وابسته به سازمان ملل در اعلام فهرست سياه شركت هاي اسرائيلي و بين المللي فعال در شهرك هاي صهيونيست نشين ابراز خرسندي كرد.
نبيه بري در ادامه سخنان خود گفت كه اين نشست اتحاديه پارلمان هاي كشورهاي عربي سه توصيه زير را اعلام مي كند.
1- تشكيل كميته دائمي پارلماني به رياست « مرزوق الغانم» رئيس مجلس الامه كويت و عضويت رئيس مجلس ملي فلسطين و ديگر رئيسان پارلمان هاي كشورهاي عربي كه داوطلب هستند و ماموريت آن حمايت از مقاومت و انتفاضه ملت قهرمان فلسطين از طريق تحركات سياسي و ديپلماتيك در محافل بين المللي است.
2- تشكيل كميته ويژه پارلماني براي پيگيري اوضاع ليبي و همسايگان آن به رياست رئيس مجلس مصر با توجه به اين كه ليبي در سال 2016 در اولويت قرار خواهد داشت.
3- احياي كميته پيگيري بازار مشترك عربي
رئيس اتحاديه پارلمان هاي كشورهاي عربي همچنين بر فعال شدن كميته زنان اين اتحاديه تاكيد كرد تا امت عربي از توان نيمي از جمعيت خود محروم نماند.
نبيه بري خاطرنشان كرد كه خواستار تشكيل كميته ويژه در اين اتحاديه براي ملزم كردن دولت هاي عربي به رعايت حقوق بشر بر مبناي مصوبه اتحاديه كشورهاي عربي و ابتكار پارلمان ها و مجالس مشورتي عربي در تصويب برنامه هاي ملي حقوق بشر است.
دوره رياست نبيه بري در اتحاديه پارلمان هاي كشورهاي عربي از دهم ماه مارس 2016 به طور رسمي آغاز و وي جايگزين « مرزوق علي محمد ثنيان الغانم »رييس مجلس الامه كويت شد.
نبيه بري اواخر مهرماه گذشته در بيست و دومين نشست فوق العاده روساي پارلمان هاي كشورهاي عربي كه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد، براي بار دوم و با اجماع آرا به عنوان رييس جديد اتحاديه پارلمان هاي كشورهاي عربي انتخاب شده بود.
رئيس مجلس لبنان از اول ماه مارس سال 2004 تا 26 فوريه سال 2006 هم رياست اتحاديه پارلمان هاي كشورهاي عربي را برعهده داشته است.
خاورم ** 1324

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد