ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
مردم اعتماد خود به نظام، رهبری و دولت را در 7 اسفند نشان دادند/ واکنش به اظهارات صالحی درباره عدم اجرای تعهدات توسط طرف غربی

مردم اعتماد خود به نظام، رهبری و دولت را در 7 اسفند نشان دادند/ واکنش به اظهارات صالحی درباره عدم اجرای تعهدات توسط طرف غربی

خبرگزاری تسنیم
رئیس جمهور گفت: مجلس تابع دولت را نمی‌خواهیم و مجلس تابع دولت نداریم.
سیاسی
شناسه خبر : 1020724
یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹:۲۳
۱۰۷

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: روزهای پایانی سال 94 را سپری می‌کنیم به اعتقاد بنده سال 94 سال تاریخی و به یادماندنی برای ملت ایران بود.

وی گفت: از آغاز سال که طلیعه آن تعامل سازنده با جهان بود و اولین قدم مهم و توافق هسته‌ای در لوزان و پس از آن به 23 تیرماه رسیدیم که به عنوان روزی ماندگار و تاریخی تعامل و روز توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 بود. برای مردم این روز روز بسیار مبارکی بود که در ایام ماه مبارک رمضان و چند روز پس از آن در روز 29 تیرماه همه قطعنامه‌هایی که علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل بود و در شورای امنیت تصویب شده بود لغو شد و شرایط ایران به عنوان کشوری که از دید آنها صلح و امنیت جهانی را به مخاطره می‌انداخت به کشوری مهم تبدیل شد که طرفدار صلح جهانی است.

رئیس جمهور ادامه داد: سپس روز مهم و تاریخی در  24 آذر ماه بود که در این روز  12 مصوبه شورای حکام علیه ایران لغو شد، پی ام دی آن چیزی که آنها به عنوان یک برنامه احتمالی نظامی مطرح می‌کردند، بسته شد و اساساً پرونده هسته‌ای ایران در شورای حکام بسته شد، شورای حکام اعلام کرد نگاه گذشته پایان پذیرفته و نگاه ما نسبت به ایران نگاه به برنامه آینده ایران است.

روحانی تصریح کرد: در 26 دی ماه برنامه اجرایی اقدام مشترک و برجام به تصویب نهایی رسید و از فردای آن روز همه تحریم‌های اقتصادی، مالی و بانکی که در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران بود، لغو شد و در هفتم اسفند آن افتخار تاریخی توسط ملت ایران آفریده شد.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: هفتم اسفندی که مردم بار دیگر اعتماد خود را  به نظامشان، رهبری‌شان و دولت‌شان نشان دادند، پای صندوق آراء آمدند و جهان را یک بار دیگر به شگفتی واداشتند. پایه‌های نظام را بیش از گذشته مستحکم کردند.

رئیس جمهور با اشاره به نقش دولت در برگزاری انتخابات گفت: دولت همه توان خود را برای برگزاری یک انتخابات قانونمند، سالم و شکوهمند به کار گرفت. ممکن است برخی از انتظارات برآورده نشده باشد اما از زمان ثبت نام کاندیداها تا روز انتخابات دولت هیچ شب آرامی نداشت. دولت همه توان خود را به کار گرفت تا امید را به جامعه برگرداند. همه توان خود را به کار گرفت تا تعداد افرادی که می‌توانند در رقابت انتخاباتی شرکت کنند بیشتر و بیشتر شود، چون قول دولت به مردم رقابت حداکثری و به دنبال آن مشارکت حداکثری بود.

روحانی همچنین گفت: ما تلاش کردیم در حد توانمان با حفظ آرامش رقابت حداکثری را به مشارکت حداکثری برسانیم و البته در اینجا من از همه کاندیداها سپاسگذاری و تشکر می‌کنم به ویژه آنهایی که صلاحیت آنها مورد تأیید قرار نگرفت به دلیل اینکه همه قانونی عمل کردند. اگر اعتراض و اقدامی کردند، در چارچوب قانون بود و این به معنای بلوغ سیاسی در صحنه فعالیت‌های رقابتی و انتخاباتی بود، همه آنهایی که برای ترغیب مردم به انتخابات و حضور مردم پای صندوق تشویق کردند از رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی تا همه فرهیختگان و بزرگان سیاسی جامعه که با پیام کتبی یا صوتی‌ خود مردم را به انتخابات تشویق کردند و از مردم خواستند پای صندوق آرا بشتابند. همه مراجع، بزرگان به ویژه هنرمندان، دانشگاهیان، ورزشکاران و همه اصحاب رسانه که هم در دوران توافق هسته‌ای بار سنگینی را بردوش کشیدند و هم در دوران انتخابات کار بسیار بزرگی را انجام دادند تشکر می‌کنیم.

وی در همین زمینه گفت: با تلاش فراگیر همگانی خوشبختانه یک انتخابات بسیار خوبی هم از لحاظ حضور مردم و هم از لحاظ امنیت که حتی یک ناامنی در سراسر کشور نداشتیم، برگزار شد.

رئیس جمهور با اشاره به زحمات نیروهای امنیتی در برگزاری انتخابات، یادآور شد: از همه نیروهای امنیتی، نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، ارتش، سپاه، بسیج و همه آنهایی که برای امنیت کشور در طول سال تلاش می‌کنند و کشور امنی را امروز در معرض دید جهانیان قرار دادند که در سراسر کشورهای منطقه ما شما مشابهی برای ایران پیدا نمی‌کنید از لحاظ امنیت و با کمال متانت آرامش مردم پای صندوق رأی آمدند با نشاط با امید با اعتماد به صندوق بزرگترین پایه و استحکام برای نظام اعتماد مردم به صندوق آرا و نگاه مردم برای تغییر به صندوق آرا است هر که ما می‌خواهیم از صندوق آرا باید بخواهیم و در نحوه رأی دادنمان باید به داخل کشور به خارج کشور به همه اعلام کنیم که چه می‌خواهیم چه مسیری را می‌پسندیم.

"من بسیار خوشحالم که در میان همه جناح‌ها همه احزاب و گروه‌ها عمدتاً معتدلین انتخاب شدند و این بسیار مهم است به این معنا است که مردم ما میانه روی را برگزیده و انتخاب کرده معنای آن این است که راهی که مردم در 92 انتخاب کردند همان مسیر را ادامه دادند و آنچه پیام مردم به همه مسئولین است اینکه ما از شما همدلی را می‌خواهیم. مجلس آینده چه مجلس خبرگان رهبری که دارای اهمیتی ویژه است و چه مجلس شورای اسلامی که برای قانونگذاری و سرنوشت روزمره مردم اهمیت دارد خاص دولت هماهنگی و همکاری بیشتر میان همه نهادها و قوا است."

روحانی ادامه داد: ما مجلس شورای اسلامی تابع دولت را نمی‌خواهیم و مجلس تابع دولت نداریم مجلس و دولت در کنار هم البته تابع اصول مشابه و واحد هستند البته اهداف ملی واحد را دنبال می‌کنند ما دولت همدل و همراه با مجلس و مجلس همدل و همراه با دولت می‌خواهیم مجلس جایگاه ویژه خودش را دارد در قانون اساسی این جایگاه تبیین شده است بسیار من امیدوارم که همکاری ما با مجلس دهم بیش از مجلس نهم باشد گرچه در مجلس نهم نیز ما همواره تلاش کردیم روابط بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی داشته باشیم نه سوالات فراوان نمایندگان ما را عصبانی کرد نه استیضاح‌ها ما را عصبانی کرد و نه رد بعضی از لوایح ما را عصبانی کرد نه تأخیر آنها حتی اگر بودجه ما هم امسال تصوب نشود برنامه ما تصویب نشود بازهم رابطه خوب ما با مجلس نهم تا روز‌آخر انشا الله به یاری خداوند حفظ می‌شود.

بسیار امیدوارم که در مجلس دهم ما شرایط بهتری را برای همکاری داشته باشیم آنچه مردم از ما می‌خواهند اینکه قوا در کنارهم باشند برای حل مشکلات مردم. مردم بداخلاقی هیچ کس بداخلاقی را نمی‌خواهد مردم در هفت اسفند پاسخ بداخلاقی‌ها را دادند مردم در هفتم اسفند گفتند که تهمت افترا شعارهای غلط نتیجه معکوس می‌دهد همه ما باید در مسیر اخلاق باشیم در مسیر حقوق مردم باشیم در مسیر رفاه مردم باشیم قدرت ملی باشیم آینده درخشان این کشور باشیم. قانون اساسی هم خواسته در مجلس افکار مختلف نظرات مختلف از سوی ملت انعکاس داشته باشد.

ولذا گفته حتی مسیحیان باید نماینده باشند یهودی‌ها، زرتشتیان نماینده داشته باشند و طبیعی است که همه نظرات و افکار در ملجس نماینده داشته باشند مجلس یک دست از لحاظ جناحی فکری حزبی مجلس مطلوبی نیست باید با هم هم فکری کنیم از نظرات هم استفاده کنیم و نقد سازنده کنیم و به فکر آینده باشیم

ما برجام یک را تقریباً به حول قوه الهی به پایان رساندیم تقریبا برای این است که جزئیات در برخی از امور زمان بخواهد اما دولت‌های طرف مقابل ما یعنی 1+5 به تعهدات اساسی خودشان عمل کردند و از لحاظ سیاسی نظرات خود را به بخش‌های اقتصادی اعلام کردند البته تعامل بخش‌های اقتصادی غیردولتی مخصوصاً خوب شرایط خودش را دارد. زمان بندی خودش را دارد امروز فعالیت بانک‌های ما بانک‌های خارجی شروع شده آغزا شده و روز به روز هم بهتر و بیشتر می‌شود.

مسئله سوئیفت حل شده بیمه تاحد زیادی اجرایی شده ممکن است هنوز برخی از شرکت‌های بیمه فعال نشده باشند شرکت های خارجی اما بیشتر شرکت‌ها فعال شدند.

به ملت بزرگ ایران عرض می کنم که نقل و انتقال ارزی ما برای تولید و صادرات حدود 10 درصد هزینه آن کاهش پیدا کرده به ملت عزیز ایران اعلام می‌کنم که هزینه حمل و نقل دریایی 25 درصد کاهش پیدا کرده است. به مردم عزیز ایران اعلام می‌کنم در طول چند ماه گذشته 4.2 میلیارد سرمایه گذاری در سازمان سرمایه گذاری به تصویب رسیده به مردم عزیز ایران اعلام می‌کنم ایران جایگاه خودش را در صادرات نفت بازیافته است احقاق حقوق ما تنها احقاق حقوق هسته‌ای نبوده است ما از لحاظ نقشمان در صادرات نفت باید به نقش گذشته برگردیم و قدم به قدم داریم برمی‌گردیم.

خودش صادرات نفت ما زمان می‌واهد برای انیکه نفت را صادر کنیم البته 400 هزار بشکه در این مدت کوتاه اضافه کردیم و روز به روز اضافه خواهد شد اما برای اینکه به جایگاه قبلی برگردیم ما نیاز به زمان داریم. در صنعت هوایی علی رغم اینکه مثل بعضیها خوشحال نشدند ما می‌خواهیم صنعت هوایی ما به جایگاه خودش برگردد. ما دلمان نمیخواهد مردم درسال میلیاردها دلار طبق اعلام وزیر راه در هیئت وزیران سالانه حدود 4.5 میلیارد دلار مردم ایران پول هواپیمای خارجی را پرداخت می‌کنند به شرکت های خارجی برای خرید بلیت در هواپیماهای خارجی و ما می‌خواهیم به شرکتهای داخلی برگردد.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد