ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
حملات موشکی ایران به مقر تروریست‌ها به دلیل همراهی گروه‌های تجزیه‌طلب با آمریکا است/ دلیل سکوت دولت اقلیم کردستان در برابر فعالیت‌های این گروه و پاسخ ایران چیست؟

حملات موشکی ایران به مقر تروریست‌ها به دلیل همراهی گروه‌های تجزیه‌طلب با آمریکا است/ دلیل سکوت دولت اقلیم کردستان در برابر فعالیت‌های این گروه و پاسخ ایران چیست؟

خبرگزاری ایلنا
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: به نظر می‌رسد بی اختیاری دولت اقلیم در موضوعاتی که به آمریکا و رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود، آن‌ها را مجبور کرده که در مورد فعایت‌های جریان تجزیه طلب سکوت اختیار کند. بنابراین دولت اقلیم کردستان در هیچ موردی پس از عملیات‌های جمهوری اسلامی اقدامی علیه کشور ما انجام نداده که نشان دهنده نارضایتی آن‌ها از عملیات امنیت آفرین ما باشد.
سیاسی
شناسه خبر : 1284079
چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۴:۲۴
۸

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: به نظر می‌رسد بی اختیاری دولت اقلیم در موضوعاتی که به آمریکا و رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود، آن‌ها را مجبور کرده که در مورد فعایت‌های جریان تجزیه طلب سکوت اختیار کند. بنابراین دولت اقلیم کردستان در هیچ موردی پس از عملیات‌های جمهوری اسلامی اقدامی علیه کشور ما انجام نداده که نشان دهنده نارضایتی آن‌ها از عملیات امنیت آفرین ما باشد.

سید رضا صدر الحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال در هفته‌های گذشته ایران حملات نظامی علیه گروه‌های تروریستی اقلیم کردستان انجام داد با توجه به اینکه سیاست خارجی ایران در عراق حفظ ثبات در این کشور بوده تحلیل شما درباره اتفاقات اخیر چیست، گفت: با توجه به فعالیت گروه‌های تجزیه‌طلب در فرا مرزها و حضور در استان‌های کردنشین عراق، جمهوری اسلامی ایران طی سال‌های گذشته با تعاملاتی که با دولت مرکزی و دولت اقلیم داشت، در این مسئله تلاش کرد تا بتواند فعالیت این جریان‌ها را علیه منافع ملی کشور ایران کاهش دهد. البته در این رابطه به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کرد اما در برخی مواقع این فعالیت‌ها به شکلی انجام می‌شود که ممکن است، تمامیت ارضی و منافع ملی ما را به خطر بیاندازد.

وی افزود: بر این اساس جمهوری اسلامی در چند مرحله طی دو دهه گذشته مراکز فرماندهی و مراکز تصمیم‌گیری برای اختلال در منافع ملی کشور را با اطلاع دولت مرکزی و تذکرات مجدد به دولت منطقه اقلیم مورد حمله قرار داده است و در هر مرحله هم توانسته خسارت‌های جبران ناپذیری را به این جریان‌ها وارد کند.

صدرالحسینی افزود: در هفته‌های گذشته که جمهوری اسلامی حملات موشکی و پهبادی انجام داد، به دلیل این بود که متاسفانه دولت اقلیم در ارتباط با تذکرات جمهوری اسلامی کم‌توجهی کرده و تلاشش بر این مسئله معطوف بوده که بدون توجه به منافع ملی کشورهای همسایه، همراهی با کشورهای فرامرزی از جمله آمریکا داشته باشد. چرا که بخش عمده‌ای از جریان‌های تجزیه‌طلب با آمریکا و رژیم صهیونیستی در ارتباط مستقیم هستند و بر این اساس جمهوری اسلامی ایران مراکز اصلی این جریان‌ها را مورد هجوم موشکی و پهپادی قرار داد.

صدرالحسینی در پاسخ به این سوال که دولت اقلیم کردستان چه اهدافی را دنبال می‌کند و با توجه به مسلح بودن خود و پایگاه‌های تجزیه‌طلبی و تروریستی که تاسیس کرده و در مقاطع مختلف هم امنیت ملی ما را تهدید کرده نتیجه این رفتار به چه صورتی خواهد بود و ایران قرار است چه رفتاری با آنان داشته باشد، گفت: ما دولت اقلیم کردستان را دولتی مستقل نمی‌دانیم. بلکه بخشی از دولت مرکزی بغداد می‌دانیم، به همین دلیل همه مراودات سطح بالای امنیتی با دولت مرکزی عراق انجام می‌شود.

وی افزود: با عنایت به اینکه دولت اقلیم کردستان در زمان صدام مجوزی برای خودمختاری محدود در حوزه‌های مختلف کسب کرده بود، به خوبی می‌داند که در حوزه‌های امنیتی باید با بغداد هماهنگ باشد و جمهوری اسلامی هم کاملا از این مسائل مطلع است. بنابراین ضمن همکاری قابل توجهی که دو دولت تهران و بغداد دارند، ما با دولت منطقه‌ای استان‌های کردنشین همکاری‌هایی در حوزه مسائل امنیتی با اطلاع دولت مرکزی داشته و داریم. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: به نظر می‌رسد بی اختیاری دولت اقلیم در موضوعاتی که به آمریکا و رژیم صهیونیستی مربوط می‌شود، آن‌ها را مجبور کرده که در مورد فعایت‌های جریان تجزیه‌طلب سکوت اختیار کنند. بنابراین دولت اقلیم کردستان در هیچ موردی پس از عملیات‌های جمهوری اسلامی اقدامی علیه کشور ما انجام نداده که نشان‌دهنده نارضایتی آن‌ها از عملیات امنیت‌آفرین ما باشد.

وی تصریح کرد: آن‌ها به خوبی می‌دانند امنیت دو کشور به ویژه در منطقه کردستان به همدیگر مربوط است و اگر امنیت ایران دچار خلل شود، قطعا امنیت سرزمین و استان‌های کردنشین عراق هم دچار اختلال جدی می‌شود. به همین دلیل ضمن سکوت در برابر اقدامات گروه تجزیه طلب که با آمریکا و رژیم صهیونیستی در ارتباط است، در مقابل اقدامات جمهوری اسلامی هم واکنش منفی نشان ندادند. 

انتهای پیام/
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد