ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
نتایج انتخابات کویت می‌تواند بر سایر کشورهای عربی تاثیر بگذارد/ جریان همراه با عربستان به دنبال تلافی شکست خود در پارلمان خواهند بود

نتایج انتخابات کویت می‌تواند بر سایر کشورهای عربی تاثیر بگذارد/ جریان همراه با عربستان به دنبال تلافی شکست خود در پارلمان خواهند بود

خبرگزاری ایلنا
کارشناس مسائل منطقه گفت: کسب کرسی توسط شیعیان در پارلمان کویت و کم شدن نفوذ عربستان می‌تواند زمینه‌ساز یک بحران جدید در کویت و قوه قانونگذار این کشور باشد.
اجتماعی
شناسه خبر : 1283941
چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۵۱:۵۸
۱۷

کارشناس مسائل منطقه گفت: کسب کرسی توسط شیعیان در پارلمان کویت و کم شدن نفوذ عربستان می‌تواند زمینه‌ساز یک بحران جدید در کویت و قوه قانونگذار این کشور باشد.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به نتایج انتخابات پارلمانی کویت و پیروزی اپوزیسیون دولت و شیعیان این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: پس از آنکه کویت در سال ۱۹۶۲ از عراق جدا شد و اعلام استقلال کرد، به عنوان یک کشور مستقل از حیث سیاسی و اقتصادی میان دولت‌های حاکم بر حاشیه خلیج فارس شناخته شد. باید توجه کرد که در طول ۶۰ سال گذشته حدود ۱۱ انتخابات در این کشور برگزار شده است اما شاهد آن بودیم که طی سالیان گذشته پارلمان کویت چندین بار به دلیل اختلافات حزبی و داخلی منحل شده است. بر اساس قانون اساسی کویت، مجلس این کشور علاوه بر حق تصویب یا رد قوانین، اجازه سوال از شخص نخست‌وزیر و وزار و حتی دادن رأی اعتماد یا استیضاح مقامات ارشد دولتی را دارد و به نوعی  همین موضوع باعث بروز برخی اختلافات میان دولت یا پارلمان طی ادوار مختلف شده است.

 وی ادامه داد: در این میان باید توجه داشت که طی سال‌های گذشته، عربستان سعودی بارها به دنبال آن بوده تا از هر اهرم و فضایی برای اعمال نفوذ در پارلمان کویت به نفع خود استفاده کند؛ به گونه‌ای که ریاض با حمایت از برخی جریان‌های اِخوانی و سَلفی به دنبال آن بود تا نفوذی‌های خود را به پارلمان کویت وارد کند تا در نهایت بتواند بر راهبردهای داخلی و خارجی این کشور اشراف پیدا کند. این موضوع نتیجه یک تقابل دیرینه در حاشیه خلیج فارس است. واقعیت این است که در میان دولت‌های حاکم بر حاشیه خلیج فارس از دیرباز تاکنون چندین و چند مدل اختلاف و رقابت را شاهد بوده‌ایم و همین روند در حال ادامه پیدا کردن است. در مورد کویت هم عربستان و امارات عموماً به دنبال نفوذ امنیتی و سیاسی در این کشور هستند اما در انتخابات اخیر این موضوع نتوانست در ساختار کنونی کویت جای خاصی را برای خود باز کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: خروجی انتخابات پارلمانی کویت نشان داد که اوضاع به نفع جبهه منتسب به عربستان پیش نرفت. پارلمان این کشور در کل ۵۰ نفر را در خود جا داده است و بر اساس آخرین آمارها در انتخابات اخیر ۳۰ نفر از مخالفان داخلی موفق به کسب کرسی مجلس شدند. این در حالی است که احزاب اسلام‌گرای اخوانی، سلفی و مستقل تنها موفق به کسب هشت کرسی شدند. با آنکه در دور پیشین انتخابات زنان کویتی توفیق ورود به پارلمان را نیافتند اما در دور اخیر انتخابات مذکور، دو تن از بانوان کویتی به عنوان نماینده انتخاب شدند. همچنین شیعیان کویتی در پیروزی چشم‌گیر موفق به کسب ۱۰ کرسی پارلمان شدند که به نوعی باید آن را یک موضوع مهم برای اولین بار دانست که می‌تواند به هر ترتیب که شده تاثیر مستقیم خود را بر جامعه و ساختار سیاسی – اجتماعی کویت بگذارد.

هانی‌زاده افزود: اینکه زنان و شیعیان در این انتخابات توانستند به نوعی کرسی‌های موردنظرشان را اشغال کنند نشان از تغییر صحنه سیاست در کویت دارد. شیعیان هم بارها اعلام کرده‌اند که می‌توانند در فضای فعلی به کمک ساختار سیاسی بیایند و برای آینده این کشور سعی و تلاش کنند که به نظرم باید آن را یک پیروزی بزرگ دانست و می‌تواند این موضوع بر سایر همسایگان کویت هم تاثیر بگذارد. توجه داشته باشید که پارلمان کویت یکی از تأثیرگذارترین نهادهای سیاسی در میان کشورهای عربی به حساب می‌آید و سعی دارد تا در داخل کشور یک توازن مشخص ایجاد کند. به همین جهت ممکن است که در این میان اتفاق‌های عجیبی رخ دهد و جریان‌های سیاسی در داخل را یا با مشکل روبه‌رو کند یا اینکه به سمتی اوضاع را هدایت کنند که مجدداً بن‌بست سیاسی در این کشور به وجود بیاید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسب کرسی توسط شیعیان در پارلمان کویت و کم شدن نفوذ عربستان در پارلمان این کشور می‌تواند زمینه‌ساز یک بحران جدید در کویت و قوه قانونگذار این کشور باشد. بدون تردید جریان‌های سیاسی زیادی در داخل و خارج از کویت با عربستان سعودی در ارتباط هستند و ممکن است بخواهند اوضاع را به سمت و سویی هدایت کنند که اختلافات حزبی مجدداً در این کشور نمایان شود تا در نهایت دوباره انتخابات پارلمانی برگزار شود. بدیهی است که اگر چنین سناریویی در کویت اجرایی شود، بدون تردید عربستان سعی می‌کند به هر ترتیبی که شده عناصر نفوذی خود را وارد پارلمان کویت کند. در کل باید گفت که نتایج انتخابات پارلمانی اخیر این کشور می‌تواند بر انتخابات آتی بحرین که قرار است در اواسط ماه نوامبر برگزار شود تاثیر بگذارد.

انتهای پیام/
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد