ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
خاطرات گردشگران خارجی از عاشورا در ایران/ مسلمانان نمی‌توانند برای امام حسین(ع) اشک نریزند

خاطرات گردشگران خارجی از عاشورا در ایران/ مسلمانان نمی‌توانند برای امام حسین(ع) اشک نریزند

خبرگزاری ایلنا
هر ساله برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرهای مذهبی کشور مانند یزد، با حضور گردشگران خارجی همراه است. این روند طی سال‌های اخیر بیشتر شده و گردشگران از خاطرات خود درخصوص تاثیر حضورشان در مراسم عزای حسین می‌گویند.
گردشگری
شناسه خبر : 1262663
دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲:۳۰
۹

هر ساله برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در شهرهای مذهبی کشور مانند یزد، با حضور گردشگران خارجی همراه است. این روند طی سال‌های اخیر بیشتر شده و گردشگران از خاطرات خود درخصوص تاثیر حضورشان در مراسم عزای حسین می‌گویند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورا در هر شهر و دیاری با فرهنگ و آیین‌های آن دیار گره خورده. برخی از شهرها مراسم عزای امام حسین (ع) و یارانش را با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی همراه می‌کنند و در برخی شهرهای دیگر مراسم‌های خاصی مانند نخل‌برداری و علم‌گردانی برگزار می‌شود. اجرای آیین نذر نیز در شهرهای مختلف تفاوت‌هایی باهم دارد که می‌تواند جالب توجه باشد. 

مراسم عزای اباعبدالله که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود نه تنها برای گردشگران ایرانی بلکه برای خارجی‌ها جذاب است. تعدادی از این گردشگران که در مراسم عاشورای ۱۳۹۲ یزد شرکت داشتند، در خاطراتشان به نکاتی اشاره کرده‌اند که خواندن آن می‌تواند جالب باشد. 

ملانی جینسز (گردشگر اتریشی) در بخشی از خاطرات خود درباره سفر به ایران و دیدن مراسم تاسوعا و عاشورا نوشته است: من دو روز را در شهر و استان یزد گذراندم و اوقات واقعا عالی و خوبی راداشتم. مراسم امام حسین(ع) برای من بسیار تاثیرگذار بود و تاکنون در زندگی خود چنین مراسم و رخداد عظیمی را ندیده بودم که در ایران دیدم و امیدوارم به زودی به ایران برگردم. 

سورن تایکا (گردشگر چینی) نیز نوشته است: این دفعه دومی بود که من در یزد بودم و هر دفعه از تجربیات خود در اینجا لذت بردم، البته این دفعه خاص بود زیرا اینجا محرم بود و من افتخار مشاهده تعزیه و مراسم شهادت امام حسین(ع) را داشتم. من مجددا به یزد خواهم برگشت! 

تزا چن (گردشگری از هنگ کنگ) نیز درخصوص تجربه‌اش از دیدن مراسم تاسوعا و عاشورا نوشته است: این برای من افتخار و برتری است که دیروز توانستم در مراسم امام حسین (ع) شرکت کنم. این موضوع که چقدر مردم عاشق امام حسین (ع) هستند روی من تاثیر زیادی گذاشت و اینکه برای از دست دادن قهرمان خود اینگونه اشک می‌ریزند. من همچنین تحت تاثیر احساسات مسلمانان و موقوفاتشان برای مسائل مذهبی قرار گرفتم. من خیلی خوش شانس بودم که برای دو روز گذشته در یزد بودم و با همه ایرانیان در چنین مراسم باشکوهی شرکت کردم. امیدوارم که سال‌های آینده نیز بتوانم مجدد به اینجا بیایم. 

رابین ژو (گردشگری یونانی) نیز در بخشی از خاطرات خود از سفر به ایران و حضور در مراسم عاشورا نوشته است: تور دیدن مراسم گرامیداشت امام حسین (ع) بسیار جالب و تاثیرگذار بود و من عاشق آن بودم. همچنین من خیلی بیشتر در مورد امام حسین (ع) یاد گرفتم. البته در مورد مردم و مذهب شما هم خیلی چیزها را یاد گرفتم. 

مارلین کلاجو (گردشگری از جمهوری چک) نیز درباره حضور در مراسم محرم نوشته است: تشکر فراوان برای تجربه‌ای خیلی جالب. مراسم خیلی تاثیرگذار بود من تاکنون در عمرم این طور مراسمی ندیده بودم. من خاطرات بسیار خوبی از مراسمی که شما برای ما سازماندهی کرده بودید، خواهم داشت. 

البته هرساله گردشگران مختلفی برای دیدن مراسم عاشورا به یزد سفر می‌کنند و هریک برای خود نظرات متفاوتی دارند. یکی از گردشگران کانادایی که چند سال پیش به ایران آمده بود، گفته است: هر یک از یاران امام حسین (ع) برای تبدیل شدن به یک قهرمان جهانی کافی است؛ چه برسد به حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع). شما چنین قهرمانانی را دارید و در جهان آن‌ها را نمی‌شناسند؟! همه دنیا حتی بچه‌های کشور خودتان هم بتمن را می‌شناسند. بتمن یک شخصیت خیالی بدون مصداق در دنیای واقعی است، اما چرا تا به حال هیچ انیمیشنی ندیدیم که امام حسین (ع) یا یکی از یارانش قهرمانانش باشند و شخصیت ایشان به این واسطه به دنیا معرفی شود؟ شک نکنید اگر کشور ما فقط یکی از این قهرمانان را داشت، الان همه دنیا او را می‌شناختند. 

یک گردشگری اسپانیایی عنوان کرده است: کارناوال شما (منظور همان دسته‌های عزاداری هستند) هیچ شباهتی به کارناوال‌های ما ندارد. امام حسین (ع) شما کاری کرده که مسلمانان نمی‌توانند برایش اشک نریزند. 

گردشگر اروگوئه‌ای نیز مطرح کرده بود: من قبلاً اعتقاد داشتم هیچ کس در حق‌طلبی به پای چگوارا وکاسترو و… نمی‌رسد. ولی وقتی حسین (ع) شما را شناختم؛ فهمیدم که کاملا اشتباه می‌کردم. الان فهمیدم که چه‌گوارا در حق‌طلبی به پای شاگرد شاگردان امام حسین (ع) هم نمی‌رسد.

یکی از گردشگران دیگر که از مراسم عزای امام حسین (ع) دیدن کرده بود، دراین خصوص عنوان کرد: من بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم. این مراسم بسیار متفاوت از کشور من بود. من هیچ مذهبی ندارم، با این حال این مراسم بسیار برایم هیجان‌انگیز بود. تجربه خوبی بود؛ زیرا اکنون می‌دانم که این دین و شخص حسین (ع) چقدر برای آن مردم مهم است. 

گردشگری دیگر از اتریش نیز درباره خاطرات خود از  حضور در مراسم عاشورا در یکی از دفاتر راهنمایان گردشگری یزد نوشت: دو روز را در یزد و استان یزد گذراندم. من واقعاً لحظات خوبی را سپری کردم. مراسم بزرگداشت حسین(ع) بسیار تاثیرگذار بود و من مشابه آن را ندیده بودم. از شما بسیار سپاسگذارم که من را با آن آشنا کردید. من ایران و مردمان آن را نیز دوست دارم. هرگز حس آزاردهنده‌ای از این مردم دریافت نکردم و امیدوارم که بتوانم بزودی دوباره برگردم. همه چیز عالی بود. 

انتهای پیام/
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد