ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
سفیر اسبق ایران در مسکو: امکان همکاری در همه زمینه‌ها با روسیه وجود دارد

سفیر اسبق ایران در مسکو: امکان همکاری در همه زمینه‌ها با روسیه وجود دارد

خبرگزاری تسنیم
سفیر اسبق ایران در روسیه تاکید کرد در همه زمینه‌ها امکان همکاری وجود دارد؛ از علم و فناوری گرفته، تولیدات مشترک، همکاری‌های نظامی و نفت وگاز این امکان وجود دارد.
بین الملل
شناسه خبر : tn.ai
سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۸:۱۴
۲

«محمود رضا سجادی»، سفیر سابق ایران در روسیه در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تسنیم درمورد شرایط همکاری میان ایران و روسیه در دولت جدی جمهوری اسلامی ایران گفت که صداقت آقای رئیسی می‌تواند جذب کننده آقای پوتین باشد.

وی با اشاره به جایگاه پوتین و تاثیرگذاری و اقتدار وی در تصمیمات این کشور گفت که رئیس جمهور روسیه فردی باهوش است که ارزیابی مناسبی از افراد دارد.  سجادی ابراز امیدواری کرد که نتایج خوبی، بهتر از گذشته در مناسبات دو کشور حاصل شود.

سجادی در پاسخ به این سوال که دو کشور در چه حوزه‌هایی قابلیت همکاری داشته و چه بخش‌هایی برای گسترش همکاری میان دو کشور مغفول مانده گفت: در همه زمینه‌ها امکان همکاری وجود دارد. از علم و فناوری گرفته، تولیدات مشترک، همکاری های نظامی و نفت وگاز این امکان وجود دارد.

به گفته وی، «روسیه یک امپراطور در زمینه سوخت‌های فسیلی و هیدروکربنی است. این کشور دارای پژوهشگاه‌های بزرگی است که امکان همکاری میان دو کشور در این زمینه وجود دارد.»

بخش دیگری که از نظر سفیر سابق ایران در روسیه پتانسیل همکاری گسترده‌ای را در اختیار دارد، حوزه کشاوری است.

سجادی در توضیح این مسئله گفت:  روسیه کشور گسترده‌ای است که دارای منابع آبی زیادی است و ما می‌توانیم کشت عظیم فراکشوری کرده و با اجاره از روسیه آن را در اختیار کشاورزان قرار دهیم. ما می‌توانیم نیازهای وارداتی اعم از گندم و محصولاتی که آب بر هستند و ما در داخل کشور امکانات تامین آب آن را نداریم در روسیه انجام دهیم.

وی در مخالفت با این نظر که باتوجه به شناخته شدن روسیه به عنوان یک صادرکننده نفت، مسکو یک رقیب صادراتی برای ایران به شمار می‌رود، تاکید کرد که کشورهای صادر کننده خودرو هم دارای شرایطی مشابه هستند و نه تنها رقیب یکدیگر به شمار نمی‌روند بلکه در تقسیم بازار با یکدیگر مشارکت می‌کنند.

وی در توصیف ویژگی‌های مردم روس گفت که آنها تا اندازه ای دیرباور هستند اما باید با منطق به آنها ثابت کرد که ایران کشوری است که دارای حسن نیت است.

از نظر این مقام دیپلماتیک کشورمان باتوجه به تجربه چندین ساله فعالیت وی در فضای روسیه، تهران و مسکو مشکل خاصی برای گسترش سطح همکاری با یکدیگر ندارند.

سفیر سابق کشورمان در روسیه در رابطه با همکاری دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی با تاکید بر اینکه روس‌ها دارای استانداردهای سختی هستند و اجازه ورود هر محصولی به کشور خود را نمی‌دهند،گفت: به اعتقاد من مشکل پیش آمده مربوط به سموم ما بوده است زیرا ما پیش از این مشکلی در این زمینه نداشتیم. دوستان حاضر در سفارت اذعان می‌کنند که روس‌ها از 6 ماه قبل گفته بودند که تولیدات شما  دارای مشکلاتی است و در استانداردهای ما پذیرفته نخواهند شد.

محمود رضا سجادی درباره سفر جدید آقای رئیسی به روسیه  گفت: خود ایشان (رئیس‌جمهور) باید رهبری بحث‌ها و ایجاد اعتماد دوطرفه را باید برعهده بگیرد. اگر اکنون قادر به جلب اعتماد پوتین باشیم، قطعا زیرساخت‌های روسیه آمادگی بیشتری برای همکاری داشته و علاقمند به کار با ایران هستند.

وی در ادامه گفت: جنگ سوریه بسیار وجهه ایران را در روسیه تقویت کرد. فیلم‌هایی که از زندگی شهید سلیمانی تهیه کردند در روسیه بسیار الهام بخش بود.

سجادی در پایان گفت: به نظر من آقای رئیسی باید روابط میان دو کشور را به عنوان یک ثمره فرعی ببیند. مسئله مهم اکنون اعتماد سازی است که آقای پوتین و دستگاه حاکم روسیه احساس کنند تیم ایران واقعا به دنبال همکاری است.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد