ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
عدم تحقق اهداف ایران در اکسپو دبی به دلیل نبود بودجه و اعتبارات/ معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران از فضای ۵ بعدی به دو پروژکتور ساده رسید

عدم تحقق اهداف ایران در اکسپو دبی به دلیل نبود بودجه و اعتبارات/ معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران از فضای ۵ بعدی به دو پروژکتور ساده رسید

خبرگزاری ایلنا
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی از عدم تحقق اهداف ایران بخصوص در بخش گردشگری اکسپو دبی به دلیل نبود بودجه و اعتبارات خبر داد و گفت: معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران از فضای ۵ بعدی به دو پروژکتور ساده رسید.
گردشگری
شناسه خبر : 1184139
سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹:۴۹
۳

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی از عدم تحقق اهداف ایران بخصوص در بخش گردشگری اکسپو دبی به دلیل نبود بودجه و اعتبارات خبر داد و گفت: معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران از فضای ۵ بعدی به دو پروژکتور ساده رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، خشایار نیکزادفر (مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی) درخصوص آخرین وضعیت این شرکت که بازوی اجرایی وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به حساب می‌آید آن هم بعد از ضرر ده بودن طی چندین سال پیاپی گفت: بالاخره موفق شدیم از نظر کاری و مالی وضعیت خوبی پیدا کنیم و بعد از گذشت سال‌ها بالاخره برای نخستین بار به سود برسیم و این شرکت در سال ۱۳۹۹ سود ده شد و امیدواریم در سال ۱۴۰۰ هم این روند ادامه داشته باشد. ضمن آنکه کسب درآمدهای خوبی را پیش‌بینی کرده‌ایم.

او برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی خارجی و داخلی در حوزه گردشگری، فعالیت سامانه‌های مختلف گردشگری، الکترونیکی کردن بلیت مراکز تاریخی و گردشگری، برگزاری آزمون‌های مختلف و… را از جمله راه‌های درآمدزایی برای شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی عنوان کرد، این درحالی‌است که نقدهای فراوانی به عملکرد این شرکت در برگزاری نمایشگاه‌های خارجی وارد است.

نیکزادفر در پاسخ به نقدهایی که بخصوص از سوی جامعه تورگردانان ایران مطرح است و عنوان می‌شود که یکی از دلایل‌ عدم حضور تورگردانان در اکسپو دبی۲۰۲۰ آن است که شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی مجری این اکسپو بوده و از آنجایی که این شرکت برای برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری خارجی که به دلیل کرونا برگزار نشدند، از تورگردانان پول گرفته است و به آن‌ها پس نداده از این رو به نشانه اعتراض در اکسپو شرکت نکرده‌اند و همچنین خواستار آن شدند که برگزاری نمایشگاه گردشگر فیتور اسپانیا از شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی به اسپانیا به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی سپرده شود، نیز گفت: اینگونه نیست که برگزاری فیتور را از شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی گرفته باشند و به کانون اتومبیلرانی و جهانگردی داده باشند بلکه کانون در گذشته نیز مجری فیتور بود و ما خودمان امسال نیز اجرای غرفه ایران را به این مجموعه سپردیم.

او ادامه داد: عدم رضایت وجود ندارد بلکه به دلیل شیوع کرونا، مجری برگزاری فیتور با مشکلاتی روبه رو شد که در نهایت منجر به بروز اختلاف شد اما ما تاکنون ۵۰ درصد از پول تورگردانان را به آن‌ها بازگردانده‌ایم و می‌توان گفت مشکل خاص دیگری وجود ندارد. اکنون نیز درگیر اکسپو دبی هستیم.

15

البته دفاعی که نیکزادفر از درگیری شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی برای برگزاری و حضور در اکسپو دبی دارد نیز با نقدهای فراوان همراه است. نباید فراموش کرد که نمایشگاه اکسپو که پس از المپیک و جام جهانی فوتبال، از بزرگ‌ترین رویدادهای جهان شناخته می‌شود، قرار بود سال ۲۰۲۰ در دبی برگزار شود، اما کرونا آن را یک سال به تعویق انداخت. آغاز این رویداد اول اکتبر ۲۰۲۱ بود که تا ۳۱ مارس ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت.

شعار امسال اکسپو، «پیوند ذهن‌ها، خلق آینده» است. ایران هم با روایتی از شهرزاد قصه‌گو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار: تنوع اقوام و میزبان ملت‌ها» در پاویونی به وسعت ۲۰۱۴ متر که حدود ۱۳ میلیون درهم امارات و معادل سه میلیون و هشتصد هزار دلار برای آن خرج کرده، حاضر شده است اما ضعف‌های بسیاری در حضور ایران در اکسپو دبی وجود دارد که از زمان آغاز تاکنون ادامه دارد چنانکه این نقدها منجر به برکناری مجری پاویون ایران شد. هرچند دلیل برکناری زمانی از این سمت فروش گز، پسته و سوهان به جای معرفی فن‌آوری‌های نوین عنوان شده اما حسن زمانی قبل از برکناری از سمت مدیر عامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی به عنوان مجری پاویون ایران در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرده بود، ماهیت اکسپو به هیچ وجه صنعتی یا تجاری نیست و این رویداد منحصراً یک المپیک فرهنگی جهانی محسوب می‌شود. بالغ بر ۷۰ درصد فضای پایون ایران منحصراً متعلق به محتوای فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و فقط ۳۰ درصد فضای پاویون ایران متعلق به دیگر بخش‌ها از جمله بخش‌های صناعت و معدن و های‌تک است. اصولاً این بخش‌ها معمولاً چندان اهمیت و جایگاهی محتوای کلی پاویون ایران نداشته و اساساً لازم نبوده چندان به آن پرداخته شود.

بودجه کافی برای تحقق اهداف مد نظر را در اختیار نداشتیم. به دلیل وجود مشکلات مالی مجبور شدیم با هر تدبیر پاویون ایران را به نتیجه برسانیم.

با این وجود حتا به مفاهیم فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز آنطور که شایسته و بایسته ایران است پرداخت نشده اما نیکزادفر عدم اختصاص اعتبارات مد نظر را دلیل اصلی‌عدم تحقق اهداف پاویون ایران در اکسپو دبی دانست و در دفاع از کم کاری‌های صورت گرفته، گفت: بودجه کافی برای تحقق اهداف مد نظر را در اختیار نداشتیم. به دلیل وجود مشکلات مالی مجبور شدیم با هر تدبیر پاویون ایران را به نتیجه برسانیم. اما اقلام درخواست شده در اختیارمان قرار نگرفت و ناچار شدیم با امکاناتی که داریم در اکسپو حاضر شویم. به طور مثال ویدئووال پنج بعدی درخواست کرده بودیم که فراهم نشد و تبدیل به ویدئو پروژکتور ۳۶۰ شد که آن هم محقق نشد و در نهایت دو ویدئو پروژکتور معمولی در اختیار ما گذاشتند. البته گفته می‌شود که حدود ۱۸ درصد از اعتبارات در نظر گرفته شده به شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی تخصیص یافته.

13

این صحبت‌ درحالی مطرح می‌شود که پاویون گردشگری جمهوری اسلامی ایران به عنوان درگاه ورودی، نخستین بخش از ۹ بلوک غرفه کشور در نمایشگاه اکسپو دبی ۲۰۲۱ به شمار می‌آید ولی بازهم کمبود امکانات سبب شد تا چهره اصلی ایران به نمایش درنیاید. به گفته مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهانگردی با توجه به امکاناتی که در اختیار آن‌ها گذاشته شد، بخشی را به پخش سه بعدی فیلم‌های جاذبه‌های ایران اختصاص داده‌اند. برخی اقلام برای توضیح بناها و جاذبه‌های ایران گذاشته شده و معرف جاذبه‌های استان‌های فارس، یزد و اصفهان در این پاویون انجام می‌شود. رقص‌های محلی به تصویر کشیده شده. همچنین مدتی است که تعدادی از راهنمایان گردشگری برای ارائه توضیحات و معرفی ایران به دبی اعزام شده‌اند. همچنین قرار است هنرمندان صنایع دستی به اکسپو اعزام شوند تا به صورت زنده به معرفی صنایع دستی ایران بپردازند.

او در پاسخ به چرایی معرفی مسیرهای کلاسیک ایران مانند فارس، یزد و اصفهان در اکسپو دبی گفت: ما تمام جاذبه‌های ایران را معرفی کرده‌ایم و اینگونه نیست که مسیر خاصی را معرفی کرده باشیم. زیرساخت‌ها و جاذبه‌های طبیعی را معرفی کرده‌ایم و تصویری جامع از کل کشور ارائه داده‌ایم. مراسم‌های آیینی نیز معرفی خواهند شد. البته قرار بود معرفی‌های بیشتری از ایران داشته باشیم که به درخواست وزارت ارشاد بخش مربوطه به آن‌ها سپرده شد که در نهایت نیز معرفی درستی صورت نگرفت. تمام این‌عدم برگزاری‌ها به نبود بودجه و کم بود اعتبارات باز می‌گردد.

16

نیکزادفر از استقبال بازدیدکنندگان از غرفه ایران در اکسپو دبی خبر داد و گفت: سعی ما برآن است تا اطلاعات متقاضیان را دریافت کنیم تا در فرصتی مناسب بتوانیم با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم. البته هنوز برآوردی در اختیار نداریم که استقبال از پاویون ایران از سوی کدام کشورها بیشتر بوده. فقط می‌دانیم که در برخی از روزها بیش از ۲ هزار بازدید از این غرفه صورت گرفته.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی درحالی از تصمیمات جدید برای برگزاری نشست‌های B۲B در اکسپوی دبی خبر می‌دهد که درحال حاضر بیش از ۳ ماه از برگزاری این اکسپو و حواشی بسیار زیاد پیرامون پاویون ایران می‌گذرد و زمان زیادی تا ۲۱ فرودین سال ۱۴۰۱ و پایان زمان برگزاری آن باقی نمانده است.

انتهای پیام/
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد