ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
مواضع اختلافی جدید آمریکا و اسرائیل؛ اولین اخطار شدید‌ اللحن دولت «بایدن» به «بنت»

مواضع اختلافی جدید آمریکا و اسرائیل؛ اولین اخطار شدید‌ اللحن دولت «بایدن» به «بنت»

خبرگزاری تسنیم
با بستن 6 مؤسسه مردم نهاد فلسطینی توسط صهیونیست‌ها و تصویب ساخت 3 هزار واحد مسکونی در کرانه باختری، واشنگتن اولین اخطار شدید اللحن را برای «بنت» صادر کرد. اختلاف بر سر تأسیس کنسولگری در قدس را باید به آن افزود.
بین الملل
شناسه خبر : tn.ai
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸:۱۰
۵

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، اختلاف بین ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی چیزی نیست که کسی بتواند بر آن سرپوش بگذارد. صهیونیست‌ها تلاش دارند در رسانه‌های خود سطح این تنش و اختلاف را تنزل داده، آن را یک اختلاف نظر عادی جلوه دهند. اما جلوه‌های متفاوت این اختلاف هر روز بیش از قبل آشکار شده، مسائل جدیدی به موضوعات اختلافی اضافه می‌شود.

وارد کردن نام 6 مؤسسه مردم نهاد فلسطینی در فهرست مؤسسات تروریستی

هفته گذشته رژیم صهیونیستی در اقدامی غیرقانونی، نام 6 مؤسسه مردم نهاد (NGO) فلسطینی را در فهرست مؤسسات تروریستی قرار داد. صهیونیست‌ها با ادعای اینکه این مؤسسات با «جبهه مردمی فلسطین» ارتباط دارند این اقدام را انجام دادند. مؤسسات نامبرده عبارتند از: بنیاد «ضمیر» برای حمایت از اسرا و حقوق بشر، بنیاد «قانون» برای حقوق بشر (الحق)، مرکز «بیسان»، شبکه «صامدون» برای دفاع از اسرا، جنبش جهانی دفاع از کودک- فلسطین و اتحادیه کمیته‌های اقدام کشاورزی.

تمامی این مؤسسات در مناطق تحت حاکمیت حکومت خودگردان قرار دارند. پس از این اقدام رژیم اسرائیل، ارتش و پلیس آن با استناد به مصوبه مذکور، طی هماهنگی امنیتی با دستگاه امنیتی حکومت خودگردان، اقدام به بستن دفاتر مؤسسات فلسطینی نامبرده در کرانه باختری کردند.

در پی بسته شدن دفاتر 6 مؤسسه فلسطینی در کنار تقبیح وسیع در عرصه بین‌الملل و مخالفت اتحادیه اروپا و کشورهای متعدد، دولت «بایدن» علاوه بر اعلام مخالفت خود با این اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی از این رژیم در خصوص گنجاندن نام مؤسسات مردم نهاد (NGO) در فهرست سازمان‌های تروریستی توضیح خواست.

صهیونیست‌ها پس از آن اعلام کردند این اعلام دولت «بایدن» غیر معقول است چرا که پیش از اعلام رسمی خبر، ایالات متحده را از این اقدام خود مطلع کرده‌اند. «نید پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، ضمن رد ادعای صهیونیست‌ها اعلام کرد ایالات متحده از این اقدام مطلع نبوده و با آن کاملاً مخالف است.

حالا صهیونیست‌ها تلاش دارند برای توجیه این اقدام خود- که منجر به ایجاد یک اختلاف جدید بین آنها و ایالات متحده شده است- هیئتی را به واشنگتن اعزام کنند تا دلایل این اقدام را توجیه کند. اعضای این هیئت و زمان اعزام آنها مشخص نشده است. اما آنچه قطعی است این است که این یک وجه اختلافی جدید بین ایالات متحده و رژیم صهیونیستی است که صهیونیست‌ها را به صرافت انداخته تا به مسئله‌ای برای تشدید اختلاف موجود تبدیل نشود.

تصویب ساخت 3 هزار واحد مسکونی در کرانه باختری

یکی از سیاست‌ها و شعارهای اصلی انتخاباتی «نفتالی بنت» نخست وزیر کنونی رژیم اسرائیل توسعه شهرک‌سازی بوده است. سیاستی که از همان ابتدا با مخالفت دولت ایالات متحده همراه بوده است.

طی روزهای اخیر دولت «بنت» مجوز ساخت 3 هزار واحد مسکونی در کرانه باختری را به تصویب رساند. براساس اعلام رسانه‌های رژیم صهیونیستی بیشتر این واحدهای مسکونی خارج از پروژه‌های مجتمعی بزرگ در کرانه باختری است و حجم واحدهای تصویب شده در کابینه «بنت» در این مقطع از تعداد واحدهایی که پیش از این در هر یک از پروژه‌های مصوب تعیین شده بود، بیشتر است. واحدهای مذکور در زمین‌های فلسطینیان و بخش‌های مختلف منطقه تحت سیطره حکومت خودگردان فلسطین قرار دارند.

رسانه‌های صهیونیستی پس از اعلام تصویب این مصوبه از اخطار شدیداللحن دولت «بایدن» به «نفتالی بنت» خبر دادند. این رسانه‌ها نوشتند دولت «بایدن» نامه شدیداللحنی را به دفتر «نفتالی بنت» ارسال کرده و مخالفت شدید خود را با این موضوع اعلام کرده است.

 «بایدن» ضمن اعلام مخالفت با تصویب این طرح، پیش از این خواستار توقف این اقدام و یا دست کم کاستن تعداد واحدهای مسکونی موجود در آن شده بود. این نخستین بار است که در زمان دولت «بایدن» توسعه شهرک سازی به تصویب رسمی می رسد و حالا کار «بنت» را به این نقطه رسانده است. نقطه‌ای که نتانیاهو نیز در ماه می به آن نزدیک شد و نتیجه‌ای جز خروج از دولت برای او به همراه نداشت.

کنسولگری آمریکا در قدس

یکی از اقداماتی که دولت ایالات متحده در دوره «جو بایدن» دنبال می‌کند، تأسیس یک کنسولگری در قدس برای حکومت خودگردان فلسطین است که از طریق آمریکایی‌ها فعال باشد. صهیونیست‌ها که این کار را مقدمه تأسیس دولت مستقل فلسطین می‌دانند به شدت با آن مخالفند و همواره تلاش دارند دولت «بایدن» را از این اقدام باز دارند. طی روزهای اخیر ایالات متحده در تلاش است تا ساختمان کنسولگری قدیم خود در قدس شرقی را به عنوان کنسولگری فلسطین اختصاص دهد.

این اقدام «بایدن» واکنش شدید مقامات رژیم صهیونیستی را برانگیخته است تا جایی «یائیر لاپید» نزد بایدن رفته، این اقدام را شدیداً متعارض با منافع رژیم صهیونیستی توصیف کرده است. حالا در زمانی که «بایدن» می‌خواهد قصد خود را عملی کند، صهیونیست‌ها نیز می خواهند این اقدام به هیچ وجه اجرایی نشود. روزنامه عبری معاریو در گزارشی با این تیتر جنجالی خطاب به بایدن نوشت: « به مقامات واشنگتن.. اتاقی در سفارت تان به آنها بدهید یا کنسولگری آنها را در «ابودیس» بسازید.» ابودیس منطقه حاشیه‌ای قدس شرقی است که خارج از شهر قدس قرار دارد و صهیونیست‌ها در بالاترین سطح می‌خواهند به فلسطینی‌ها منطقه‌ای در ابودیس را به عنوان پایتخت فلسطین بدهند.

به نظر می رسد اختلافات رژیم صهیونیستی با ایالات متحده هر روز وجوه جدیدی را در بر می‌گیرد و با این شرایط باید منتظر روزهایی باشیم که «نفتالی بنت» نیز همچون «نتانیاهو» به غضب «بایدن» گرفتار شود. صهیونیست‌ها در حالی تا این اندازه بر اقدامات توسعه طلبانه خود تأکید دارند که بدون حمایت‌های ایالات متحده لحظه‌ای دوام نخواهند آورد.

به نظر می رسد با این شرایط روزهای خوبی در انتظار رژیم صهیونیستی نیست در حالی که هنوز یکسال از دوره ریاست جمهوری بایدن نگذشته است و آنها دست کم 3 سال دیگر باید با «بایدن» سر کنند. حال اگر دوره ریاست جمهوری «بایدن» یک دوره دیگر هم تمدید شود، صهیونیست‌ها باید فکر دیگری به حال خود کنند.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد