ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
ظهور نسل جدیدی در «موسیقی نواحی» در بستر جشنواره «موسیقی جوان»

ظهور نسل جدیدی در «موسیقی نواحی» در بستر جشنواره «موسیقی جوان»

خبرگزاری ایلنا
ایمران حیدری گفت: جشنواره موسیقی جوان همواره نتایج درخشانی در هر دوره داشته است و به نظرم در این جشنواره و در سایه تلاش پیشکسوتان، نسل جدیدی در عرصه موسیقی نواحی به وجود می‌آیند. من معتقدم توجه جشنواره به هنرمندان پیشکسوت در قالب داور و جوان به عنوان شرکت کننده باعث جاودانگی موسیقی نواحی می‌شود.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 1149004
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳:۰۲
۶

ایمران حیدری گفت: جشنواره موسیقی جوان همواره نتایج درخشانی در هر دوره داشته است و به نظرم در این جشنواره و در سایه تلاش پیشکسوتان، نسل جدیدی در عرصه موسیقی نواحی به وجود می‌آیند. من معتقدم توجه جشنواره به هنرمندان پیشکسوت در قالب داور و جوان به عنوان شرکت کننده باعث جاودانگی موسیقی نواحی می‌شود.

به گزارش ایلنا، ایمران حیدری (نوازنده ساز عاشیقی) و داور جشنواره موسیقی جوان درپاسخ به این سوال که اساسا کارنامه جشنواره را در طول دوره‌های مختلف برگزاری از گذشته تا امروز، به‌ لحاظ کیفی و از منظر تاثیرگذاری نزد نسل جوان چطور ارزیابی می‌کند، گفت: طی چندسالی که از برگزاری این جشنواره می‌گذرد، به‌طورکلی روند استقبال که درنهایت منجر به تاثیرگذاری می‌شود رو به جلو و پیش‌رونده بوده است. 

وی با تاکید بر اینکه جشنواره موسیقی جوان به دلیل شاخصه‌هایی که دارد توانسته محمل مناسبی برای انگیزه‌بخشی به هنرمندان جوان باشد و از همه مهم‌تر، هنرمندان جوان هرسال برای آزمودن سطح فعالیتشان می‌توانند در چنین بستری مورد ارزیابی و داوری قرار بگیرند، گفت: در مجموع می‌توان گفت، دستاوردهای جشنواره موسیقی جوان تا اندازه‌ای بوده است که به‌هنگام فرارسیدن هر دوره، جوانان هنرآموز روزشماری می‌کنند تا زمان برگزاری جشنواره فرا برسد. چون به‌هرحال، هنرمندان جوان که وقت زیادی را صرف آموختن یک ساز کرده‌اند؛ انتظار دارند در فضایی مناسب، آموخته‌هایشان را ارائه دهند و جشنواره موسیقی جوان این فضا را طی این سال‌ها فراهم کرده است. به‌خصوص اینکه، این جشنواره همواره با حفظ استانداردها و بهره‌گیری از حضور هنرمندان شاخص در بخش هیات داوری و مدیریت هومان اسعدی به‌عنوان دبیر جشنواره، توانسته در این زمینه عملکردی مطلوب داشته باشد و نزد هنرمندان نسل جوان، رویدادی مورد قبول واقع شود. 

داور بخش موسیقی نواحی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: هرچند نمی‌شود انکار کرد که در دو سال اخیر که مسئله کرونا پیش آمده است، این بیماری، اندکی در رونق جشنواره به‌لحاظ نامریی شدن آن به لحاظ اجراها تاثیر داشته است. چون جوانان بیشتر دوست دارند تا دیده شوند. ولی تاثیر جشنواره در فضای هنری کشور در بین نسل جوان انکارناپذیر است. 

این هنرمند پیشکسوت با اشاره به مهم‌ترین مولفه‌های جشنواره موسیقی جوان طی سال‌ها برگزاری اظهار داشت: یکی از محاسن جشنواره موسیقی جوان این است که مناسبتی نیست و صرفا یک جریان هنری در بین نسلی که سرشار از انرژی و احساسات هستند به شمارمی‌رود. از این رو، می‌توان این جشنواره را بهترین مکمل برای جشنواره‌های فجر و نواحی دانست. چراکه در بستر جشنواره موسیقی جوان و در سایه تلاش پیشکسوتان، نسل جدیدی در عرصه موسیقی نواحی به وجود می‌آیند. از این‌ها گذشته، جشنواره موسیقی جوان همواره نتایج درخشانی در هر دوره داشته است. 

حیدری با اشاره به این‌که این جشنواره باتوجه به گستردگی و پوشش دهندگی در رشته‌های مختلف موسیقی که می‌شود گفت نزدیک به تمامی رشته‌ها را دربرمی‌گیرد، سهم ویژه‌ای را به خود اختصاص می‌دهد، ادامه داد: چندان که اشاره کردم، جشنواره‌هایی ازاین دست، تاثیر خود را در درازمدت نشان می‌دهند. طبیعتا جشنواره موسیقی جوان نیز ازاین قاعده مستثنی نخواهد بود. ضمن این‌که تداوم چنین جشنواره‌ای می‌تواند دستاوردهای مطلوبی را به نفع موسیقی معاصر رقم بزند، همان‌طور که طی دوره‌های مختلف برگزاری جشنواره، شاهد چنین دستاوردهای خوبی بوده‌ایم. 

این عضو هیات داوران جشنواره موسیقی جوان در پاسخ به این سوال که حضور و مشارکت هنرمندان پیشکسوت در جشنواره‌ای مانند جشنواره موسیقی جوان چقدر توانسته در تقویت روحیه و ارتقاء سطح دانش و بینش هنرمندان جوان که در جشنواره شرکت می‌کنند؛ نقش داشته باشد نیز گفت: بدیهی است که عرصه موسیقی نواحی بدون حضور پیشکسوتان و جوانانی که باید در آینده، این بیرق را بدست بگیرند معنا ومفهومی ندارد، بنابر این دومقوله نباید از هم جدا شوند. به این معنی که دو نسل پیشکسوت و جوان باید دوشادوش یکدیگر حرکت کنند. آنچه مسلم است این‌که، توجه به حضور هر دو طیف یعنی هنرمندان پیشکسوت و هنرمندان جوان در جشنواره موسیقی جوان می‌تواند باعث جاودانگی موسیقی نواحی شود.

انتهای پیام/
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد