ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
۵۰۴ مسجد و مدرسه علمیه اهل سنت در ایران فعال است

۵۰۴ مسجد و مدرسه علمیه اهل سنت در ایران فعال است

خبرگزاری مهر
مسئول مرکز بزرگ اسلامی سنندج گفت: شیعه حقیقی محب اهل بیت (ع) است نه دشمن اهل سنت و سنی حقیقی هم پیرو قرآن و سنت رسول خدا (ص) بوده و با شیعه دشمنی ندارد.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 0
چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲:۲۳
۹

ماموستا اقبال بهمنی مسئول مرکز بزرگ اسلامی سنندج در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تفرقه باعث فشل و سست شدن انسان‌ها شده و نیروی انسانی جامعه مسلمان را کم‌اثر و بی‌اثر می‌کند و در مقابل وحدت سبب پیشرفت و اعتلای جامعه و دین مبین اسلام می‌شود، اظهار داشت: بر همین اساس شعار اصلی مسلمانان، وحدت جوامع اسلامی است.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی سنندج توجه به مشترکاتی چون قبله، قرآن و پیامبراکرم (ص) را عامل وحدت و انسجام بین مسلمانان دانست و گفت: مسلمانان از هر مذهبی که باشند در اصول اساسی و آموزه‌های دینی وجوه مشترک زیادی دارند، نه تنها در اصول بلکه در فروع هم اشتراکات فراوانی از قبیل نماز، روزه و غیره دارند، این اشتراکات وحدت آفرین است اما اگر مسلمانان از وحدت کوتاهی کنند و گرفتار تفرقه شوند به طور قطع به سمت شکست و نابودی پیش خواهند رفت.

وی یکی از راهکارهای عمل به شعار وحدت را توجه به سیره بزرگان بیان و عنوان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی شیعیان به امام جماعت اهل سنت اقتدا نمی‌کردند، اما زمانی که امام خمینی (ره) در ایران در جایگاه رهبر مسلمانان قرار گرفت فرمود شیعیان در حج و مکان‌های دیگر پشت سر علمای اهل سنت نماز بخوانند. این یکی از اقدامات عملی در خصوص وحدت بود که حضرت امام انجام دادند و باعث وحدت شد. چنین رفتارهایی از بزرگان دین می‌تواند برای ما الگو باشد.

ماموستا بهمنی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات عملی بزرگان دین به عملکرد امام شافعی برمی‌گردد، امام شافعی معتقد است آنچه باعث وحدت میان مسلمانان می‌شود حب اهل بیت پیامبر (ص) است. نمونه دیگر فتوای مهم مقام معظم رهبری است که فرمودند توهین کردن به مقدسات اهل سنت حرام شرعی است و نیز فرمودند توهین کردن به همسران پیامبر که از مقدسات اهل سنت است حرام است. این قبیل موضع‌گیری‌ها از بزرگان دین اقدامات عملی هستند که موجب حفظ وحدت مسلمانان می‌شوند. از دیگر اقدامات در این عرصه فتوای جناب شیخ محمود شلتوت شیخ الازهر در قرن گذشته است که اعلام کردند مذهب شیعه نیز مانند دیگر مذاهب اسلام است و اقتدا کردن به علمای شیعه صحیح است.

مسئول مرکز بزرگ اسلامی سنندج با بیان اینکه رسانه‌های قدرتمند صهیونیستی و جبهه استکبار تمام تلاش و امکانات خود را در جهت ایجاد تفرقه میان مسلمانان به کار گرفته اند، اذعان داشت: آنان ساعت‌ها برنامه به اسم تشیع و علیه اهل سنت و ساعت‌ها برنامه به اسم اهل سنت و علیه شیعیان تولید و پخش می‌کنند، آنها در برنامه‌هایشان از صبح تا شب به مقدسات شیعه و سنی توهین می‌کنند. این برنامه‌ها در ذهن مخاطب اثر گذاشته و بسیاری از افرادی که بی اطلاع هستند و اهل مطالعه و پژوهش نیستند را تحت تأثیر قرار می‌دهند و نظر شیعه و سنی را نسبت به یکدیگر تخریب می‌کنند. کشورهای دلسوز وحدت اسلامی مانند ایران باید با رسانه قوی با این عوامل تفرقه‌افکن مبارزه کنند و چهره حقیقی و عرفانی از اسلام ارائه بدهند و شیعه و سنی حقیقی را معرفی کنند. شیعه حقیقی محب اهل بیت (ع) است نه دشمن اهل سنت و سنی حقیقی هم پیرو قرآن و سنت رسول خدا (ص) است نه دشمن شیعه.

وی عملکرد حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های جهان اسلام را در تقویت وحدت و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان را بسیار مهم برشمرد و گفت: متأسفانه حوزه‌های علمیه اهل تسنن یا شیعه فقط برای همان مذهب هستند، در حالی که اگر حوزه‌های شیعه پذیرای طلبه سنی مذهب و حوزه‌های اهل تسنن پذیرای طلبه شیعه باشند به تقریب مذاهب نزدیک‌تر است. البته در جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد وحدت بسیار تلاش شده و اگر امروز شیعه و سنی با آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند نتیجه همین تلاش‌ها و اقدامات وحدت آفرین است. کنفرانس‌های وحدت اسلامی، دارالتقریب‌های اسلامی، بزرگان اهل سنت و شیعه زحمات بسیاری کشیدند تا این بستر را به وجود بیاورند.

ماموستا بهمنی با اشاره به اینکه ۵۰۴ مسجد و مدرسه اهل سنت و چندین هزار طلبه و روحانی سنی مذهب در جمهوری اسلامی ایران است، گفت: امروز اهل تسنن در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان نماینده دارند، بسیاری از مسئولین کشوری از جمله فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی از اهل تسنن هستند. این ظرفیت‌هایی است که اهل تسنن در ایران دارند و نتیجه زحمات بزرگان تقریب است.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد