ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
دلیل تفاوت قیمتی حواله ارزی با نرخ روز ارز چیست؟

دلیل تفاوت قیمتی حواله ارزی با نرخ روز ارز چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان
امکان حواله مستقیم ارز به خارج از کشور میسر نیست و این امر، توسط صرافی‌های معتبری انجام می‌شود که مبلغی را به عنوان هزینه دریافت می‌کنند.
اقتصادی
شناسه خبر : 7900210
سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۲:۱۰
۱۱

دلیل تفاوت قیمتی حواله ارزی با نرخ روز ارز چیست؟

امکان حواله مستقیم ارز به خارج از کشور میسر نیست و این امر، توسط صرافی‌های معتبری انجام می‌شود که مبلغی را به عنوان هزینه دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حواله نوعی دستور پرداخت است یعنی یک بانک یا مؤسسه مالی، به دلیل تقاضای مشتری خود، به یکی از بانک‌های همکار (کارگزار) خود در خارج از کشور، حواله‌ای را صادر می‌کند و از آن موسسه می‌خواهد تا مبلغ حواله را به ذی‌نفع آن پرداخت کند.

منظور از نرخ حواله دلار، قیمت حواله یک دلار به خارج از کشور است. همچنین گاهی اوقات نرخ‌هایی به شکل حواله دلار از افغانستان، حواله دلار از ترکیه و ..... نیز شنیده می‌شود که منظور از آن‌ها، ارسال حواله دلار از کشور‌های مربوط است. در واقع، برخی از صرافی‌ها که دارای شعبه‌هایی در سایر کشور‌ها نظیر ترکیه، افغانستان، امارات متحده عربی و گرجستان هستند، نسبت به حواله دلار از این مبادی هم اقدام می‌کنند.

حواله ارزی در حالت کلی، دارای انواع مختلفی است که در این گزارش آن‌ها را معرفی کرده ایم.

حواله ارزی صادره (outward transfers)

وقتی قرار باشد به وسیله بانک یا صرافی برای فرد یا شرکتی ارز فرستاده شود، از حواله ارزی صادره استفاده می‌شود. در این روش، ابتدا باید به بانک یا صرافی مورد نظر خود مراجعه، سپس مشخصات فرد گیرنده ارز، شماره حساب و واحد پولی که قرار است ارسال شود را مشخص کرده، پس از آن، ارز فعلی را به ارز موردنظر برای مقصد، بر اساس نرخ روز، تبدیل می‌کنند.

به این ترتیب، مبلغ مورد نظر برای آن فرد یا شرکت ارسال می‌شود. لازم به ذکر است که در این روش، برای جلوگیری از پولشویی باید فرم اظهارنامه گمرکی تکمیل شود.

حواله ارزی وارده (inward transfers)

همه بانک‌هایی که سرویس حواله ارزی دارند، باید پس از دریافت پیام تایید ارسال حواله ارزی، در کمترین زمان ممکن، ارز ارسالی را به حساب مشتری واریز کنند.

فرد مورد نظر در خارج از کشور، باید پاسپورت یا کارت شناسایی معتبر خود را ارائه دهد تا بتواند وجه واریزی به حساب خود را دریافت کند.  همچنین، او می‌تواند این وجه را به حساب ارزی فردی دیگر واریز کند یا اینکه آن را به بانک بفروشد. این فرد حتی می‌تواند تمام ارز خود را به ارز دیگری تبدیل کند.


بیشتر بخوانید:


کارمزد حواله ارزی چقدر است؟

در روش‌هایی که عنوان شد، روش سوئیفت بر اساس مبلغ نوع ارز از کشور دریافت کننده ارز کارمزد حواله ارزی، متغیر است و بین ۲۵ تا ۶۰ دلار است.

کارمزد حواله ارزی وسترن یونیون و مانی گرام، بر اساس ارز واریزی، بین ۴۵ تا ۱۶۰ دلار متفاوت است.

مدارک لازم برای حواله ارزی چیست؟

بانک‌ها یا موسسات مالی برای اینکه بتوانند میزان امنیت روند نقل و انتقال حواله‌های ارزی را افزایش دهند، قوانین سفت و سختی را در نظر گرفتند که یکی از آن‌ها، دریافت مدارک شناسایی معتبر از اشخاص حقیقی و حقوقی بوده است.

اشخاص حقیقی باید مدارکی مانند اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی و همچنین یک قطعه عکس سه در چهار به همراه خود داشته باشند، اما اشخاص حقوقی (شرکت ها)، برای دریافت حواله ارزی باید مدارکی مانند آگهی تاسیس، پروانه کسب، مجوز فعالیت اقتصادی شرکت، کارت بازرگانی (کپی برابر اصل شده)، کپی اساسنامه، کارت ملی و شناسنامه مدیران و صاحبان امضای شرکت را به همراه داشته باشند.

دلیل تفاوت قیمت حواله ارز با قیمت روز

دلیل تفاوت قیمت حواله ارز این است که در سیستم بانکی حال حاضر، بنا بر دلایل بسیار از جمله تحریم‌ها و نبود زیر ساخت‌های لازم، در بانک‌ها امکان حواله مستقیم ارز به خارج از کشور میسر نیست و این امر، توسط صرافی‌های معتبری انجام می‌شود که برای انتقال ارز خارجی از یک مقصد به مقصد دیگر، مبلغی را به عنوان هزینه حواله دریافت می‌کنند.

برای محاسبه میزان سود این صراف، ابتدا باید هزینه حواله را تقسیم بر چهار کرد، سپس به طور تقریبی، یک چهارم به عنوان سهم صراف ایرانی، یک چهارم به عنوان سهم صراف طرف قرارداد در کشور مقصد و نصف هزینه حواله نیز بابت مالیات انتقال پول توسط دولت کشور مقصد، از صراف کسر خواهد شد.

شاید برای برخی جای سوال باشد، چه نیازی است که در کشور مقصد صراف به آن شفافی عمل کرده و تمام هزینه‌های خود را در دفتر وارد کند؟ جواب بسیار ساده است؛ در صورت عدم شفافیت، گردش مالی حتی به میزان صد دلار، تمامی بازرسان اقتصادی و همچنین پلیس مبارزه با پولشویی، فساد، مالیات و  غیره، به محل کار صراف راهی می‌شوند تا درس عبرتی برای دیگران باشد.

بنابراین لازم است، در مورد تفاوت اندک قیمت روز ارز و قیمت حواله آگاهی داشته و حساسیت بی مورد به خرج داده نشود. در اصل، مبلغی که به آژانس خواهد رسید، همان مبلغ اصلی است و میزان مازاد دریافت شده از مشتری، صرف هزینه حواله مبلغ به مقصد می‌شود که در حال حاضر گریزی از آن نیست.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد