ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
چاه کن کیست؟ چاه کن چطوری اقدام به حفر چاه می کند؟

چاه کن کیست؟ چاه کن چطوری اقدام به حفر چاه می کند؟

خبرگزاری ایلنا
شغل کاریزگر یا همان چاه کن که به آن مقنی چاه هم می‌گویند شغلی است که ریشه عمیقی در تاریخ ما دارد و اگر به متون تاریخی و یا ادبی مراجعه کنید داستان‌ها و اتفاقات بسیاری را در این خصوص خواهید خواند که علاوه بر نکات شیرین، نکات آموزنده و روش‌های مفیدی را برای این امر فرا خواهید گرفت که می‌تواند اکنون نیز بسیار کاربردی باشد.
اجتماعی
شناسه خبر : 1068324
دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵:۰۴
۶۰۷۲۲

شغل کاریزگر یا همان چاه کن که به آن مقنی چاه هم می‌گویند شغلی است که ریشه عمیقی در تاریخ ما دارد و اگر به متون تاریخی و یا ادبی مراجعه کنید داستان‌ها و اتفاقات بسیاری را در این خصوص خواهید خواند که علاوه بر نکات شیرین، نکات آموزنده و روش‌های مفیدی را برای این امر فرا خواهید گرفت که می‌تواند اکنون نیز بسیار کاربردی باشد.

هر چند که اکنون دستگاه‌های پیشرفته‌ای طراحی شده که حفر چاه را بسیار ساده کرده و این شغل را تا حدی در معرض نابودی قرار داده اما باز برای زمین و جایی که نمی‌توان از دستگاه استفاده کرد مهارت یک فرد چاه کن بسیار کمک خواهد کرد. ما در این مطلب سعی داریم بیشتر به معرفی شغل مقنی چاه و چاه کنی پرداخته و شما را با ابزار و وسایلی که در این حرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد آشنا کنیم.

هنگام حفر چاه به چه اصولی باید توجه کرد؟

نکته‌ای که در هنگام کندن چاه باید حتما به آن توجه شود دلیل کندن چاه است. یعنی باید مشخص شود که این چاه برای برداشت آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا قرار است برای فاضلاب از آن استفاده شود. همچنین نوع زمین و سطح آب‌های زیر زمینی که در آن منطقه وجود دارد، نکاتی است که هنگام کندن چاه باید به آن توجه شود. همان طور که اشاره کردیم باید مشخص شود نوع کاربری چاه چیست؟ در این صورت چاه کن می‌داند برای این امر چه میزان باید چاه را کنده و یا از چه ابزاری در این خصوص استفاده نماید و یا دقیقا کدام قطعه از زمین را برای این امر انتخاب کند. دلایلی که شما نیاز به کندن چاه جدید خواهید داشت را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود.

  • چنانچه چاه قبلی کارایی خود را از دست داده باشد.
  • گاهی نیاز است علاوه بر چاه موجود یک چاه دیگر در کنار آن کنده شود تا بتواند نیاز شما را برآورده نماید.
  • هر ساختمان جدیدی که ساخته می‌شود و یا برای زمینی که قصد تبدیل آن به باغ را دارید، نیاز است چاه جدید کنده شود.
  • اگر چاه ریزش کرده باشد چاه کن می‌تواند پس از تخلیه چاه قبلی اقدام به کندن چاه جدید نماید.

مقنی چاه چگونه محل مناسب حفر چاه را انتخاب می‌کند؟

پیش از این که به این موضوع بپردازیم ذکر این نکته ضروری است که کندن چاه، شغلی فصلی به شمار می‌آید و این مورد نیز دارای دلیل است. زیرا زمانی باید برای کندن چاه اقدام شود که سطح آب‌های زیر زمینی فروکش کرده باشد و در پایین‌ترین حد قرار داشته باشد، به همین دلیل است که افراد چاه کن عملیات حفر چاه را بیشتر در فصل تابستان ودر دو ماه مرداد و شهریور انجام می‌دهند.

اما موارد دیگری که چاه کن باید هنگام کندن چاه به آن توجه داشته باشد نوع خاک محلی است که قرار است در آن جا چاه کنده شود. یعنی زمین باید از جنس خوب و قدرت جذب بالایی برخوردار باشد. اصولا در زمین‌هایی که دارای خاکی ماسه‌ای و شنی هستند چاه بهتری حفر خواهد شد و این چاه‌ها کشش آب خوبی خواهند داشت. در زمین‌هایی که دارای خاک رسی هستند جذب آب کم است و این نوع خاک آب را در خود نگه می‌دارد.

در خصوص انتخاب محل مناسب برای حفر چاه غیر از نوع خاک باید به این مورد نیز توجه داشت که چاه باید در جایی کنده شود که رفت و آمد کمی در آن قسمت صورت گیرد.

حفر چاه فاضلاب هم برای منازل در شهرهای کوچک که سیستم دفع فاضلاب گسترده ندارند و هم برای خانه های ویلایی دور از شهر و سیستم های فاضلاب و همینطور برای خانه باغ ها انجام می شود. حفر چاه فاضلاب یکی از امور مهم در ساخت و ساز ساختمان هاست و اگر به آن دقت کافی نشود و اصول آن رعایت نشود، گاها موجب خسارات زیادی به صاحب ساختمان می شود.

همچنین اگر نیاز به کندن چاه فاضلاب دارید و در این زمین قبلا چاه آب حفر شده و از آب آن استفاده می‌شود لازم است چاه فاضلاب حداقل 30 متر با چاه آب فاصله داشته باشد تا آب آن را دچار آلودگی نکند.

ابزار و تجهیزات مورد نیاز برای حفر چاه

مقنی چاه چگونه محل مناسب حفر چاه را انتخاب می‌کند؟

در گذشته که ابزار و تجهیزات پیشرفته‌ای برای حفر چاه طراحی نشده بود، چاه کن از ابزار دستی مانند بیل و کلنگ برای این امر استفاده می‌کرد که البته اکنون نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اکنون تجهیزات ماشینی کار کندن چاه را در بسیاری مواقع ساده‌تر کرده است. ما در ادامه به معرفی چند نمونه از ابزارهای کارآمد برای کندن چاه خواهیم پرداخت.

  • چکش دژبر

این دستگاه نوعی چکش ضربه‌ای است که برای حفر چاه جذبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و قدرت آن به کمک کمپرسور بادی تامین می‌شود.

  • بالابر

ابزاری است که خاک را توسط سطل مخصوص یا دلو به بالای چاه هدایت می‌کند.

  • دستگاه دمنده

هواکشی است که داخل چاه مورد استفاده قرار می‌گیرد تا هوای تازه را به داخل چاه انتقال دهد. با استفاده از این دستگاه مقنی چاه می‌تواند با شرایط بهتری حفر چاه را ادامه دهد.

  • فرغون

برای انتقال خاک کنده شده به جای دیگر این وسیله مورد نیاز است.

  • کلاه ایمنی

کلاه ایمنی است که باید حتما باید توسط مقنی چاه مورد استفاده قرار گیرد تا ریزش خاک و سنگ نتواند آسیبی به او برساند.

  • کمربند ایمنی

بهتر است چاه کن هنگام حفر چاه از کمربند ایمنی استفاده نماید در این صورت مشکل سقوط و یا ریزش چاه و خطرات ناشی از آن نمی‌تواند آسیبی به او برساند.

مجموعه خونه سازها ارائه کنده خدمات حفر چاه

خونه سازها

در نهایت می‌توان گفت کندن چاه کار چندان ساده‌ای نیست و نیاز به دقت در همه مواردی دارد که پیشتر به طور خلاصه به آن پرداختیم. اگر قصد دارید برای ساختمان و زمین خود برای دسترسی به آب و یا فاضلاب اقدام به حفر چاه نمایید، شرکت خونه سازها می‌تواند این عملیات را با بهترین کیفیت و با استفاده از دستگاه‌های کارآمد انجام دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت خونه سازها به آدرس الکترونیکی https://khunesazha.ir/ از مجموعه خدمات ارائه شده توسط این شرکت مطلع شده و کار خود را به آن‌ها بسپارید. همچنین شما می‌توانید جهت بازدید از محل مناسب برای حفر چاه از طریق شماره تماس 09187099278 با این مجموعه در ارتباط باشید و علاوه بر دریافت راهنمایی‌های لازم، لیست قیمت حفر چاه فاضلاب، چاه جذبی، چاه ارت و غیره را به دست آورید و از کارشناسان این مجموعه مشاوره رایگان بگیرید.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد