ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
چگونه نام حضرت خدیجه، اولین بانوی مسلمان را می‌توان زنده نگاه داشت؟

چگونه نام حضرت خدیجه، اولین بانوی مسلمان را می‌توان زنده نگاه داشت؟

باشگاه خبرنگاران جوان
در سالروز وفات حضرت خدیجه با شهاب مرادی کارشناس مذهبی گفت‌وگو کردیم.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 7733350
پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۲:۱۳
۹
به مناسبت وفات حضرت خدیجه در دهم ماه رمضان؛

چگونه نام حضرت خدیجه، اولین بانوی مسلمان را می‌توان زنده نگاه داشت؟

در سالروز وفات حضرت خدیجه با شهاب مرادی کارشناس مذهبی گفت‌وگو کردیم.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بی تردید خیلی از ما اسم خدیجه کبری را که می‌شنویم یاد حجت الاسلام شهاب مرادی می‌افتیم که سال هاست تلاش می‌کند تا نام و یاد ام المومنین خدیجه کبری را در دل مومنان زنده کند و روشن نگاه دارد.

حجت الاسلام مرادی در چند مقطع در سال‌های گذشته با اهدا سکه طلا به نوزاد‌هایی با نام مبارک خدیجه خبرساز شد و قصدش جلب توجه به آمار اندک استفاده از این نام برای نوزاد‌های ایرانی بود.

 حجت الاسلام شهاب مرادی  حالا دو سه سالی است در سالروز وفات خدیجه کبری از مردم می‌خواهد از دختران خردسال شان که به بیان خود به ام المومنین خدیجه کبری ابراز ارادت می‌کنند فیلم بگیرند و برای یک حساب اینستاگرامی به نام «مادرم خدیجه» ارسال کنند. او جوایزی هم برای این دختران خردسال به قید قرعه تعیین کرد که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز بازتاب وسیعی داشت.

شهاب مرادی از فعالیت‌های انجام شده در سال‌های اخیر تجلیل کرد؛ فعالیت‌هایی که توسط دلسوزان و کارشناسان فرهنگی در قالب سخنرانی، انتشار کتاب و برگزاری همایش صورت گرفته، اما خودش برای بزرگداشت نام حضرت خدیجه طرح‌ها و دغدغه‌های متنوعی دارد از جمله او چند بار ضرب سکه طلا به نام حضرت خدیجه کبری سلام الله علی‌ها همسر پیامبر و نام گذاری یک میدان یا بوستان در هر شهر به نام ایشان را پیشنهاد کرده است و شاید همین اقدامات او باعث حرکت‌های جدیدی برای یاد و خاطره حضرت خدیجه در سطح کشور و به ویژه در فضای مجازی شده است.

حجت الاسلام شهاب مرادی در گفتگو با خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضرت خدیجه گفت: باید بدانیم که خدیجه کبری طبق این روایت "وَ کَانَتْ خَدِیجَةُ وَزِیرَةَ صِدْقٍ عَلَى اَلْإِسْلاَمِ وَ کَانَ یَسْکُنُ إِلَیْهَا. " وزیر اسلام بوده است. او مادر ائمه، اولین مسلمان و اولین تصدیق کننده رسول خدا بود. امیرالمومنین فرموده اند که اول پیامبر بود بعد خدیجه و من سومین آن‌ها در اسلام بودم. " وَ لَمْ یَجْمَعْ بَیْتٌ وَاحِدٌ یَوْمَئِذٍ فِی الْإِسْلَامِ غَیْرَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله) وَ خَدِیجَةَ وَ أَنَا ثَالِثُهُمَا.

حضرت علی در ادامه پرسید:آیا آن چنان که او برای اسلام و برای رسول خدا زحمت کشیده و تلاش کرده قدردان او هستیم؟

وی در ادامه درباره زنده نگه داشتن نام حضرت خدیجه بیان کرد: در ابتدا پیشنهاد طرح سکه را در یک برنامه تلویزیونی مطرح کردم، اما پاسخی نشنیدم. از ضرب سکه که بگذریم تشکیل بنیاد خیریه مادر مهربان در ذهنم شکل گرفت و این بنیاد که به نام مادر مهربان ام المومنین خدیجه کبری (س) است، ۹ سال پیش با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون تومانی از وزارت کشور در قالب بنیاد ملی مجوز گرفت. همه اعضای بنیاد خیریه مادر مهربان را جوانان مذهبی تشکیل می‌دهند و کارش هم فقط غذا دادن به کودکان است؛ یعنی همان کاری که حضرت خدیجه انجام می‌داد.

مرادی به قوانین و مصوبات این بنیاد هم گریزی زد و گفت: چهره هیچ کودکی در سایت و تبلیغات این بنیاد دیده نمی‌شود. این خلاف کرامت است و حقوق کودک ایجاب می‌کند این احتیاط‌ها انجام شود. یعنی کودکان را سوژه نمی‌کنیم که مردم پول بیشتری بدهند. چون این کودکان فردا که بزرگ شوند، می‌گویند زمانی فقیر بوده اند و شما فقط تصاویری از بشقاب غذا یا لبخند یک کودک را می‌بینید.

حتی در دوران همه گیری ویروس کرونا فعالیت‌های بنیاد خیریه مادر مهربان متوقف نشده و به طور مستمر برنامه پخش عصرانه به کودکان نیازمند، انجام و پخش قربانی‌ها و نذورات و ... بین نیازمندان را با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی اجرا می‌کند.

وی درباره طرح‌های بنیاد مادر مهربان توضیح داد: طرح‌های این بنیاد تقریبا به صورتی گمنام انجام می‌شود. یعنی حتی وقتی بسته‌ای را به خانه‌های نیازمندان می‌برند، نام و نشانی از خیریه و صدقه دیده نمی‌شود وفقط چند کلمه بر روی بسته‌ها خودنمایی می‌کند. «هدیه‌ای از مادر مهربان» با نقاشی‌ها و جملات شاد و امیدبخشی که دانشجویان کلاس مجرد‌های شهاب مرادی روی آن بسته‌های خوشمزه و هدیه می‌نویسند.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد