ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
طراحی خودروی خودران با همکاری دانشگاه تهران در کشور کلید خورد

طراحی خودروی خودران با همکاری دانشگاه تهران در کشور کلید خورد

خبرگزاری مهر
محققان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در یک شرکت دانش بنیان با همکاری دانشگاه تهران در صدد هستند که خودروهای خودران را در کشور طراحی و به تولید برسانند.
دانش و فناوری
شناسه خبر : 0
پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲:۲۳
۵

علی رسولی زاده مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کشورهای پیشرو و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده اتومبیل‌های خودران، جایگاه فعلی خود را مدیون تصمیمات هوشمندانه مدیران دهه‌های گذشته می‌دانند، چرا که در حقیقت بذر هوش مصنوعی و صنایع هوشمند در دهه‌های پیشین در این کشورها کاشته شده و با توسعه نرم‌افزارهای هشداردهنده و نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی به عنوان دستیار راننده آغاز شده است.

وی افزود: این نرم‌افزارها به کمک ابزارهای یادگیری تقویتی، قدرتمندتر شده‌اند و اکنون در اتومبیل‌های فوق‌پیشرفته خودران استفاده می‌شوند. سیستم هوشمندی که در این ماشین‌ها به کار گرفته می‌شود، در حقیقت «راننده هوشمند» این اتومبیل‌هاست.

رسولی زاده خاطر نشان کرد: برای بومی‌سازی این فناوری در صنعت خودرو، باید طراحی‌هایی انجام دهیم که از یک سو با آخرین دستاوردهای دنیای فناوری هماهنگ بوده و از سوی دیگر، کاربردی و با بافت بومی و جغرافیای کشور منطبق باشد.

مدیر شرکت دانش بنیان عنوان کرد: توسعه در حوزه خودروهای خودران، گام بلند دیگری است که در حوزه توسعه صنایع هوشمند در حال تحقق است.

وی گفت: بدین منظور، صنعتگران با همراهی مراکز دانشگاهی و متخصصان زبده علوم کامپیوتر و های‌تک، همکاری‌های دوجانبه‌ای را در برنامه دارند.

به گفته وی، تحقق این پروژه در صنایع خودروسازی ایران می‌تواند نویدبخش هوشمندسازی صنایع مادر و ورود به دنیای تولید وسایل نقلیه خودران در ایران باشد.

وی با بیان اینکه به همین دلیل در صدد برآمدیم تا خودروهای خودران را با همکاری دانشگاه تهران طراحی کنیم، اضافه کرد: فاز اول این همکاری را که مرحله تحقیق و توسعه در حوزه «کمک راننده خودران» است، از اسفند ماه ۱۳۹۹ آغاز کرده و پیاده‌سازی و انجام کامل این پروژه در قالب یک پروژه دوساله برنامه‌ریزی شده است.

وی ادامه داد: در همین راستا، مهندسان هوش مصنوعی و متخصصان یادگیری ماشین در مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت دانش بنیان، آخرین دستاوردهای پژوهشی در زمینه توسعه و طراحی ماشین‌های خودران را بررسی و استخراج می‌کنند و بر اساس این دستاوردهای پژوهشی به تجهیز صنعتگران می‌پردازند.

رسولی زاده ادامه داد: بخشی از خدماتی که در این دوره دو ساله تعریف و در قالب سرویس‌های هوشمند ارائه خواهد شد شامل تشخیص مانع و فاصله از اشیا پیرامون، تشخیص علائم راهنمایی و رانندگی، می‌شود.

وی افزود: همچنین پیش‌بینی رفتار عابر پیاده، تشخیص قصد عابر پیاده، پیاده‌سازی سخت‌افزاری، پایش وضعیت راننده (هوشیاری و خواب آلودگی)، پایش وضعیت جاده (تشخیص مسیر، تشخیص لاین، تشخیص سایر خودروها و وضعیت آن‌ها)، توسعه عاملان خودران بر پایه فناوری یادگیری تقویتی و غیره از دیگر عواملی است که در طراحی این خودروها در نظر داریم.

وی گفت: مرکز تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت دانش بنیان با دارابودن سرمایه انسانی متخصص و زیرساخت‌های قوی و توان پردازشی، بستر قدرتمندی برای حرکت در حوزه هوش مصنوعی دارد.

وی گفت: همکاری دوجانبه این شرکت دانش بنیان و دانشکده مهندسی کامپیوتر و برق دانشگاه تهران در راستای طراحی اتومبیل‌های خودران زمینه تجهیز صنایع خودروسازی را فراهم می‌کند تا از مکانیسم یادگیری تقویتی نیز به عنوان مغز کنترلگر ماشین استفاده کنند.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد