ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
اولویت های کاری رییس جدید سازمان بورس/ مشورت پذیری در عین حفظ استقلال

اولویت های کاری رییس جدید سازمان بورس/ مشورت پذیری در عین حفظ استقلال

باشگاه خبرنگاران جوان
یک کارشناس بازار سرمایه اولویت‌های کاری رییس جدید سازمان بورس را تشریح کرد.
اقتصادی
شناسه خبر : 7687373
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲:۱۵
۲۳

یک کارشناس بازار سرمایه اولویت‌های کاری رییس جدید سازمان بورس را تشریح کرد.

بهزاد خسروی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگاربورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،در خصوص لزوم تعامل و مشورت پذیری در بازار سرمایه گفت: توسعه مشارکت ذینفعان و مشورت پذیری برای هدایت بازار در بین مسئولان و سرمایه گذاران بورس لازم است.

خسروی در مورد نقش مردم در این تعامل توضیح داد: مردم می‌خواهند نوع تعاملشان با سازمان بورس، شفاف سازی و صادقانه باشد. به عبارتی مردم بیشتر به عنوان مشتری تلقی می شوند و توقع شفاف سازی دارند. به عنوان مثال چندین واحد پتروشیمی در کشور داریم که کلنگ آن‌ها زده نشده است اما سهام آنها در بورس خرید و فروش می‌شود؛ بنابراین مردمی که هیچ گونه اطلاعاتی در این زمینه ندارند، انتظار دارند که سازمان بورس حمایتگر آنها باشد و نقش خود را به عنوان متولی به درستی ایفا کند.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد تعامل در عین حفظ استقلال کاری رییس جدید سازمان بورس بیان کرد: یکی از نهاد‌های تنظیم گر مالی در دنیا سازمان بورس و اوراق بهادار است. در گذشته به دلیل سادگی ساختار حکومت‌ها، وضعیت اجرای قوانین، تفسیر قوانین و الزام اشخاص به رعایت آن‌ها صرفا به عهده سه قوه مقننه، مجریه و قضائیه بود. از سوی دیگر محدود بودن وظایف حکومتی موجب شد که این ساختار برای نیاز‌های جامعه کافی باشد.

او ادامه داد: از زمانی که کشور‌ها در حوزه صنعتی شدن قرار گرفتند، نقش دولت ها در اموری مثل تجارت، بانکداری و بیمه وضعیت را دگرگون کرد و ضرورت ایجاد نهاد‌هایی با ساز و کار ویژه تنظیم گری در حوزه روابط مالی را ایجاب کرد. کارایی سازمان بورس و اوراق بهادار و شورای عالی بورس به عنوان ارکان اصلی بازار سرمایه با استقلال آن‌ها در هم گره خورده است و آن چه بیش از همه می‌تواند کارایی موثر چنین نهاد‌هایی را سبب شود، تضمین استقلال آن هاست. یکی از موضوعاتی که در این مورد وجود دارد رفتار دستوری دولت نسبت به سازمان بورس است که با استقلال این سازمان منافات دارد. علی الخصوص عرضه‌های اولیه‌ای که از طرف دولت انجام می‌شود و دولت بیش از قبل در بحث قیمت‌ها و وظایف بورس دخالت می‌کند.

خسروی اظهار کرد:اگر می‌خواهیم بورس از حالت آشفتگی فعلی خارج شود، باید نماینده‌ای از دولت، سرمایه گذاران حقوقی و سهامداران خرد که طیف وسیعی هستند به طور همزمان همفکری داشته باشند. نکته مهم‌تر نگاه بورس به رویکرد تخصصی کارشناسان در حوزه بازار سرمایه است. هرچه بتوانیم از رویکرد‌های تخصصی کارشناسان بازار سرمایه استفاده کنیم قطعا در چاره اندیشی و فرآیند تصمیم گیری می‌توانیم بهتر عمل کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد منع قانونی برای مشورت گیری تشریح کرد: هیچ منع قانونی برای مشورت گیری از نهاد‌های مختلف در سازمان بورس وجود ندارد.

او گفت: سوال من این است که چرا رییس جدید بازار سرمایه اشاره‌ای به شفاف سازی ندارد. در حال حاضر عمده مسائل ما در حوزه شفاف سازی عملکرد بورس است. اینکه شرکت‌ها چگونه پذیرش می‌شوند. همچنین برخی شرکت‌های فولادی و خودروسازی هستند که زیان ده هستند، اما صورت‌های مالی آن‌ها نشان دهنده سود است. پس نیاز است که سازمان بورس نظارت داشته باشد. نکته بعدی ساختار سازمان بورس است که ساختاری قدیمی دارد. انتظار بر این است که رییس جدید این محور‌ها را در نظر داشته  باشد.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد