ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
اعلام برگزیدگان جایزه مهرگان علم

اعلام برگزیدگان جایزه مهرگان علم

خبرگزاری ایلنا
برگزیدگان جایزه مهرگان علم روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه در در حوزه محیط‌زیست معرفی شدند.
اجتماعی
شناسه خبر : 1047798
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸:۵۰
۴۵

برگزیدگان جایزه مهرگان علم روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه در در حوزه محیط‌زیست معرفی شدند.

به گزارش ایلنا، عصر روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه  ۱۳۹۹ مراسم نهایی اعلام برگزیدگان و اهدای جایزه مهرگان علم در حوزه محیط‌زیست در سه بخش جداگانه برگزار شد. در این مراسم بهترین‌ کتاب‌های علمی- زیست‌محیطی، برترین تشکل‌های مردم نهاد زیست‌محیطی و اثرگذارترین شخصیت‌های محیط‌زیست زیست ایران معرفی شدند.

این مراسم به صورت مجازی در کانال تلگرام جایزه مهرگان برگزار شد. در این مراسم ضمن اعلام اسامی بهترین‌های هر بخش جایزه علیرضا زرگر (مدیر جایزه مهرگان)، هفت داور و همه برگزیدگان دوره‌های چهاردهم و پانزدهم جایزه مهرگان علم، پیام‌های ویدئویی خود را منتشر کردند و سخنانی درباره شرایط امروز محیط‌زیست ایران بیان کردند.

بیانیه هیأت داوران جایزه مهرگان علم (علم برای همه) در حوزه محیط زیست - بخش یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست - در دوره‌های چهاردهم و پانزدهم- سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ به شرح زیر است:

دبیرخانه جایزه مهرگان علم با هدف نکوداشت شخصیت‌ها و کُنشگران محیط زیست ایران و جلب توجه عمومی به خدمات و آثار آنان و یا کمک به معرفی طرح‌ها و برنامه‌های زیست‌محیطی و ترویجی این شخصیت‌ها، در دهمین دوره جایزه مهرگان علم پیشنهاد کرد که جایزه‌ای با عنوان «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» به این گروه از کُنشگران محیط زیست و در دوره‌هایی نیز به یک کوشش یا حرکت فردی که به اندازه کافی مهم، خلاقانه و تأثیرگذار باشد تعلق گیرد. پیشنهاد دبیرخانه با اتفاق آرا از سوی داوران تصویب شد و در نهایت تصمیم گرفته شد در هر دوره و یا به صورت ادواری این جایزه به کسانی که به همگانی کردن علم در جامعه و خصوصاً به آموزش و ترویج مفاهیم زیست‌محیطی یاری رسانده باشند تعلق گیرد.

در این دوره جایزه مهرگان علم ۱۲ نفر نامزد دریافت جایزه «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» بودند که از میان آن‌ها پنج نفر به فهرست نهایی جایزه راه یافتند. این افراد به نظم الفبایی نام‌شان عبارتند از:

- حسین آخانی؛ دکترای زیست‌شناسی از دانشگاه مونیخ آلمان، استاد دانشگاه تهران، نویسنده و کُنشگر محیط زیست؛ برای مجموعه آثار و خدمات

- مظفر افشار؛ کنشگر محیط زیست، احیاکننده درختان بلوط در خرم‌آباد و دامنه‌ی رشته کوه‌های زاگرس؛ برای مجموعه خدمات آموزشی و ترویجی

- هایده شیرزادی؛ دکترای اکولوژی از دانشگاه کاسل آلمان، کارشناس ارشد محیط زیست و کارآفرین اجتماعی؛ برای کارآفرینی و خدمات آموزشی و ترویجی

- زنده‌یاد هنریک مجنونیان؛ نویسنده، مترجم، پژوهشگر، استاد دانشگاه و کنشگر محیط زیست؛ برای مجموعه آثار و خدمات

- علی یخکشی؛ فوق دکترای سیاست و منابع طبیعی از دانشگاه گوتینگن آلمان، استاد دانشگاه گوتینگن، استاد بازنشسته دانشگاه تهران، نویسنده و کُنشگر محیط زیست؛ برای مجموعه آثار و خدمات

هیأت داوران جایزه مهرگان علم از میان نامزدهای نهایی دریافت جایزه آقای دکتر علی یخکشی را به اتفاق آرا به عنوان شخصیت برگزیده دوره‌های چهاردهم و پانزدهم جایزه مهرگان علم انتخاب کرده و شایسته دریافت تندیس مهرگان علم و لوح تقدیر برای «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» می‌داند.

هیأت داوران همچنین خانم دکتر هایده شیرزادی را به اتفاق آرا به عنوان شخصیت تقدیرشده جایزه مهرگان علم انتخاب کرده و شایسته دریافت لوح تقدیر برای «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» می‌داند.

هیأت داوران وظیفه خود می‌داند از تلاش‌ها و خدمات دکتر حسین آخانی و آقای مظفر افشار در ترویج فرهنگ حفظ و شناخت محیط زیست ایران صمیمانه قدردانی کرده و برای آنان در ادامه فعالیت زیست‌محیطی مؤثرشان آرزوی توفیق کند.

همچنین امیدوار است شاگردان زنده‌یاد هنریک مجنونیان که از او درس عشق به انسان و طبیعت آموخته‌اند آموزه‌های استاد خود را در راه بهبود شرایط محیط زیست ایران به کار گیرند و روزی به جایگاه رفیع استاد خود دست یابند.

هیأت داوران جایزه مهرگان علم

چهاردهم اسفندماه ۱۳۹۹

زنده‌یاد اسکندر فیروز، هوشنگ ضیایی، اسماعیل کهرم، عبدالحسین وهاب‌زاده، زهرا قلیچی‌پور، محمد درویش و مژگان جمشیدی.

مراسم این دوره جایزه مهرگان علم به دلیل شیوع ویروس کووید ۱۹ مدتی به تعویق افتاده بود. علاقه‌مندان  می‌توانند گزارش کامل مراسم،  حرف‌ها و شرح حال همه برگزیدگان را در کانال جایزه مهرگان به نشانی: @mehreganprize_fa مشاهده کنند.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد