ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
​دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال برگزار شد

​دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال برگزار شد

خبرگزاری ایلنا
حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: دیجیتالی شدن هنر و به کار گرفتن آن در بستر فضای مجازی، شخصی شدن متفاوت هنر را سبب می‌شود و حتی اگر از باب ارجاع دادن یک تصویر به فرد دیگری باشد، ظرفیت شخصی شدن جدیدی را فراهم می‌کند.
ورزشی
شناسه خبر : 1047767
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷:۲۵
۱۵

حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: دیجیتالی شدن هنر و به کار گرفتن آن در بستر فضای مجازی، شخصی شدن متفاوت هنر را سبب می‌شود و حتی اگر از باب ارجاع دادن یک تصویر به فرد دیگری باشد، ظرفیت شخصی شدن جدیدی را فراهم می‌کند.

به گزارش ایلنا،  حجت‌الاسلام والمسلمین سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این آیین با بیان اینکه اتفاق‌های زیادی در عرصه ارتباطات مجازی اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: حتی نوشتن یک زیرنویس در کنار یک عکس و یک متن ادبی هم خلاقیت محسوب می‌شود. 

وی اضافه کرد: بازتولید و قطعه برداری از عرصه‌های هنری، امکان خلاقیت بیشتری را برای تولیدکنندگان فراهم می‌کند. 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: دیجیتالی شدن هنر و به کار گرفتن آن در بستر فضای مجازی، شخصی شدن متفاوت هنر را سبب می‌شود و حتی اگر از باب ارجاع دادن یک تصویر به فرد دیگری باشد، ظرفیت شخصی شدن جدیدی را فراهم می‌کند. 

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه هنر دیجیتال هنر عرصه واقعیت مجازی است، اظهار کرد: وقتی نور آنالوگ را در صحنه‌ای می‌تابانیم، در نهایت پنج الی شش رنگ ظاهر می‌شود، درحالی که نور دیجیتال از چندین میلیون ترکیب رنگ مختلف تشکیل شده و این ترکیب‌های مختلف از جمله بازخوردهای کاربرانه و تعامل‌ها هستند. 

وی با تاکید بر اینکه سطح اول وب بیشتر جنبه ارتباطی داشت که سطح دوم آن جنبه تعاملی پیدا کرد، خاطرنشان کرد: وب مبتنی بر معناگرایی سطح سوم است که باعث شد وب تبدیل به عرصه‌ای برای فهم معنا شود نه لفظ و به این ترتیب بود که معانی توانستند ترکیب‌های جدیدی در این عرصه ایجاد کنند. 

عاملی با اشاره به هوش مصنوعی به عنوان وب چهارم، خاطرنشان کرد: اتفاقات بزرگی با هوش مصنوعی در حوزه هنرهای دیجیتال روی داد و ما با شهرهای هوشمند مواجه شدیم؛ شهرهایی که می‌توانند بازخوردهای متعددی را در عرصه‌های متنوعی از هنر مطابق با شب و روز و ساعت، مطابق با جنسیت، سطح سواد، گروه‌های سنی و میزان فراوانی جست‌وجوی اطلاعات در فضای مجازی، فراهم کنند. 

وی افزود: وقتی وارد وب یکپارچه و وب واقعیت مجازی به عنوان وب پنجم شدیم، فاصله بین واقعیت و مجاز نزدیک به صفر می‌رسد و واقعیت گسترده به عرصه‌های بعدی که در آن تلاش می‌شود مانند ساختمانی توسعه یافته اتاق‌هایی را به واقعیت مجازی اضافه کند، اشاره دارد. 

حجت الاسلام والمسلمین عاملی در خاتمه با بیان اینکه هنر دیجیتال عرضه نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها است، خاطرنشان کرد: هنر دیجتال همچنین عرصه دامنه بخشیدن به حوزه بازنمایی بوده و امروزه سورئال با استفاده از هنرهای دیجیتال به رئال تبدیل می‌شود و آنچه که از ذهن ما می‌گذرد، یک واقعیت بوده و این تفاوت بزرگی در آفرینش‌های هنری به شمار می‌آید که نمونه آن را در گذشته تاریخی ما را تجربه نکرده‌ایم. 

ضرورت حمایت از هنر دیجیتال و فضای رسانه‌ای در قالب زیباشناسی

محمد علی کی‌نژاد، رئیس دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در آئین مجازی اختتامیه دومین همایش ملی هنرهای دیجیتال، اظهار کرد: شرایط کرونایی، نمونه‌ای برای جهان متقاضی صنعت و هنر دیجیتال است. 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این مراسم به ضرورت و اهمیت هنر و اقتصاد دیجیتال در شرایط کرونایی اشاره کرد و گفت: کرونا، ضرورت پرداختن به فضای مجازی را گوشزد می‌کند و حمایت از هنر دیجیتال و فضای رسانه‌ای در قالب زیباشناسی هم به همین منظور مورد توجه قرار گرفته است. 

سید علی فارغ معاون پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر اسلامی تبریز ادامه داد: وزارت علوم به عنوان خانواده بزرگی از نظام آموزشی کشور، تلاش دارد تا از حوزه‌ی گسترده و کلیدی هنر و با توجه به ظرفیت‌های موجود و با این نگاه که امروزه بخش مهمی از فعالیت‌ها و اقداماتی که می‌توانند مخاطبان بیشتری را با خود داشته باشند، در بستر مجازی شکل می‌گیرد، به بیان و توضیح مسایل اجتماعی و فرهنگی بپردازد. 

وی افزود: اولین جشنواره هنرهای دیجیتال، سال گذشته برگزار شده و امسال دانشگاه هنر اسلامی تبریز که دارای پتانسیل خوبی در این حوزه است، برگزاری دور دوم را بر عهده گرفته و این دانشگاه برای ایجاد دبیرخانه دائمی هنرهای دیجیتال، اعلام آمادگی می‌کند. 

فارغ با تاکید بر اینکه دیری نخواهد گذشت که هنر دیجیتال، بازگشت سرمایه و جبران هزینه را در پی خواهد داشت، گفت: اقتصاد دنیا به جز اقتصاد دیجیتال در شرایط کرونایی افول قابل توجهی داشته، اما با وجود شرایط اقتصادی ناشی از کرونا در دنیا، اقتصاد مبتنی بر رسانه و فضای مجازی به عنوان یکی از ۱۰ اقتصاد برتر دنیا مطرح شده است. 

معاون پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هنر اسلامی تبریز افزود: وزارت علوم و سازمان امور اجتماعی وزارت کشور در حمایت از این جشنواره‌ها، هوشمندی به خرج می‌دهند و این برنامه‌ها منجر به کسب و کارهای خلاق جدید و موثر در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی می‌شود. 

ارسال بیش ۲۰۰ اثر در حوزه هنرهای دیجیتال به دبیرخانه جشنواره

سخاوت دبیر اجرایی دومین جشنواره ملی هنرهای دیجیتال و رئیس دانشکده چند رسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز، نیز در این آئین با بیان اینکه این جشنواره توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت فرهنگی آن و سازمان امور اجتماعی کشور حمایت شد، اظهار کرد: دوره قبلی جشنواره هنرهای دیجیتال در سال‌های ۹۵ و ۹۷ تحت عنوان صنعت هنرهای دیجیتالی و همراه برگزار شده بود. 

وی با اشاره به میزبانی دانشگاه هنر اسلامی تبریز از دومین دوره برگزاری جشنواره هنرهای دیجیتال، اظهار کرد: نسخه اول این جشنواره در دانشگاه تهران برگزار شده بود و دانشگاه هنر اسلامی تبریز عهده‌دار جشنواره دوم شد. 

سخاوت گفت: دوره دوم جشنواره به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاد، اما در نهایت تصمیم بر این شد که جشنوار به صورت مجازی برگزار شود و بیش ۲۰۰ اثر در حوزه هنرهای دیجیتال، انیمیشن، عکس دستکاری شده، ویژوال آرت و بازی‌های رایانه‌ای دریافت کردیم. 

وی با بیان اینکه داوی آثار در سه مرحله انجام شده و مواردی اضافی در مرحله اول توسط دبیرخانه حذف شد، خاطرنشان کرد: آثار واجد شرایط در طول چندین جلسه فول تایم بررسی شده و چند اثر از بین ۵۶ اثر منتخب در مرحله نهایی در حوزه انیمیشن، عکس دستکاری شده، واقعیت مجازی و ایده انتخاب شدند. 

سخاوت با اشاره به شروع دوره دوم جشنواره ملی هنرهای دیجیتال از ۱۱ اسفند ماه، بیان کرد: مجموعه نشست‌ها، سخنرانی‌ها و پنل‌های آنلاینی به منظور ترغیب شرکت کنندگان و برقراری ارتباط دوجانبه پخش و برگزار شد که امکان مطرح کردن سوال هم در آن فراهم بود. 

رییس دانشکده چندرسانه‌ای دانشگاه هنر اسلامی تبریز خاطرنشان کرد: با توجه به ملی بودن جشنواره و تاکید بر استفاده از تمامی توان کشور در حوزه هنرهای دیجیتال، دانشگاه هنر تهران، هنرهای زیبا، دانشگاه هنر شیراز، اصفهان، فرهنگستان هنر، دانشگاه علم و صنعت، طبابایی، سوره و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هم در برگزاری این جشنواره مشارکت داشتند.

 

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد