ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
عبور از پاندمی کرونا نیازمند تدابیر لازم برای حفظ سلامت جسمی و روانی خانواده است

عبور از پاندمی کرونا نیازمند تدابیر لازم برای حفظ سلامت جسمی و روانی خانواده است

خبرگزاری ایلنا
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، در نخستین همایش ملی «خانواده و زنان در دوران کرونا» گفت: عبور از پاندمی کرونا نیازمند تدابیر لازم برای حفظ سلامت جسمی و روانی خانواده است و لذا باید با آینده‌نگری و استفاده از تجارب جهانی سیاست‌های مناسب را برای ایجاد سلامت روانی، اجتماعی و فرهنگی خانواده فراهم کنیم.
ورزشی
شناسه خبر : 1047763
شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷:۲۱
۱۹

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، در نخستین همایش ملی «خانواده و زنان در دوران کرونا» گفت: عبور از پاندمی کرونا نیازمند تدابیر لازم برای حفظ سلامت جسمی و روانی خانواده است و لذا باید با آینده‌نگری و استفاده از تجارب جهانی سیاست‌های مناسب را برای ایجاد سلامت روانی، اجتماعی و فرهنگی خانواده فراهم کنیم.

به گزارش ایلنا، نخستین همایش ملی «خانواده و زنان در دوران کرونا» با همکاری دانشگاه گیلان، انجمن جامعه‌شناسی ایران، معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری، سازمان جهاد دانشگاهی گیلان، استانداری گیلان و فرمانده انتظامی گیلان در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد. 

معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در آیین افتتاحیه این همایش ملی، اظهار داشت: امیدواریم از دل پژوهش‌ها راهکارها و سیاست‌های اجرایی برای بهبود شرایط زنان و خانواده در دوران همه‌گیری کرونا ا ستخراج شود. 

وی با بیان اینکه زنان در دوران کرونا با مشکلات متعدد فردی و اجتماعی مواجه هستند، تصریح کرد: در این میان مشکلات اقتصادی در کنار چالش‌های فرهنگی و اجتماعی زنان سرپرست خانوار را تهدید می‌کند. 

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، با اشاره به عملکرد بانوان در حوزه تولید اقلام بهداشتی همچون ماسک وگان طی یک سال گذشته، افزود: معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در دوران کرونا حمایت از کسب‌وکارهای زنان به‌ویژه در حوزه تولید اقلام بهداشتی را در دستور کار دارد. 

ابتکار، با بیان اینکه تداوم شرایط کرونا و خانه نشینی‌ها آثار مثبت و منفی فراوانی برای خانواده‌ها به دنبال داشته است، گفت: جنبه‌های روحی و روانی کرونا بر زنان بیش از سایر اعضای خانواده است و لذا به مشاوره‌هایی جهت مدیریت خود و خانواده نیاز دارند. 

وی با اشاره به راه‌اندازی خط ۱۲۳ جهت امداد گرفتن از مشاوران خانواده در دوران کرونا، خاطرنشان کرد: معاونت امور زنان و خانواده با همکاری مراکز دانشگاهی و از طریق مدیرکل امور بانوان استان‌ها اقدام به شناسایی آثار کرونا بر زنان و خانواده‌ها کرده تا راهکارهای مدیریت بهتر شرایط ارائه شود. همچنین با کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تبعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و روحی و روانی کرونا برای خانواده در کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا پرداختیم تا مشکلات را به حداقل برسانیم. 

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده، از سیاستگذاران و مجریان خواست از نتایج این مباحث علمی بهره‌برداری کنند و یادآور شد: عبور از پاندمی کرونا نیازمند تدابیر لازم برای حفظ سلامت جسمی و روانی خانواده است و لذا باید با آینده‌نگری و استفاده از تجارب جهانی سیاست‌های مناسب را برای ایجاد سلامت روانی، اجتماعی و فرهنگی خانواده فراهم کنیم. 

نقش‌آفرینی ویژه زنان در عرصه مقابله با کرونا

کیمیا تنهایی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری گیلان نیز در این همایش ملی، زنان را محور خانواده دانست و گفت: در ایام شیوع کرونا شاهد نقش‌آفرینی ویژه زنان در عرصه مقابله با کرونا بودیم و ۷۰ درصد کادر بهداشت و درمان ما را زنان تشکیل می‌دهند. 

وی با اشاره به اثرگذاری پاندمی کرونا بر ابعاد اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، حقوقی، جمعیتی، روانی و دینی جامعه، گفت: بار سنگین مسئولیت خانواده در زمینه‌های بهداشتی، تربیتی، آموزشی و حتی اقتصادی نیز برعهده زنان است. 

معاون استاندار گیلان، با بیان اینکه زنان بیش از سایر اعضای خانواده با مسائل روحی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، متذکر شد: زنان کانون عشق و محبت و آرامش خانواده هستند و لذا چالش‌های زنان بر خانواده اثرگذاری دارد. 

تنهایی، مسئولیت زنان شاغل را دو برابر زنان خانه‌دار دانست و تصریح کرد: باید از هم اکنون برای پساکرونا برنامه‌ریزی داشته باشیم، زیرا دوران کرونا تغییرات فرهنگی و اجتماعی برای جامعه پدید آورده و لذا زنان و خانواده‌ها متاثیر از این تغییرات خواهند بود. 

 کرونا فرصتی برای آینده‌نگری، آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری

محسن اکبری، معاون فرهنگی دانشگاه گیلان نیز در ادامه، با اشاره به توجه ویژه قرآن کریم نسبت به خانواده، اضافه کرد: براساس آیات و روایات انسان در خانواده معنا پیدا می‌کند. 

وی با بیان اینکه کرونا اولین پاندمی تاریخ بشر نیست و آخرین آن هم نخواهد بود، خاطرنشان کرد: کرونا فرصتی برای آینده‌نگری، آینده‌پژوهی و آینده‌نگاری است و باید خودمان را برای پساکرونا آماده کنیم لذا نیازمند شناسایی همه ابعاد کرونا اعم از فرصت‌ها و تهدیدها به ویژه در ساحت خانواده هستیم. 

معاون فرهنگی دانشگاه گیلان، خانواده را کانون آرامش و زن را محور این آرامش دانست و عنوان کرد: کرونا شتاب بشر را کم کرد و این فرصت را داد تا به خانواده بازگردیم. 

ارسال ۱۱۷ مقاله به دبیرخانه نخستین همایش ملی «خانواده و زنان در دوران کرونا» 

علی یعقوبی، دبیر علمی همایش ملی «خانواده و زنان در دوران کرونا» نیز، کرونا را یک امر صرفاً پزشکی ندانست و اظهار کرد: کرونا جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، روان شناختی و جامعه‌شناختی، اقتصادی و دینی هم دارد. 

وی از ارسال ۱۱۷ مقاله به دبیرخانه نخستین همایش ملی «خانواده و زنان در دوران کرونا» خبر داد و گفت: شاهد مشارکت دانشگاه‌های گیلان، تهران، اصفهان، تبریز، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی در این همایش بودیم. 

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد