ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
اختصاص یارانه ارزان، متناقض با سیاست‌های توسعه‌ای کشور

اختصاص یارانه ارزان، متناقض با سیاست‌های توسعه‌ای کشور

باشگاه خبرنگاران جوان
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تخصیص یارانه و ارز ارزان برای واردات کالا ضربه زدن به تولید داخلی و اقدامی متناقض با اهداف و سیاست‌های توسعه‌ای کشور است.
اقتصادی
شناسه خبر : 7672059
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶:۱۲
۲۴

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تخصیص یارانه و ارز ارزان برای واردات کالا ضربه زدن به تولید داخلی و اقدامی متناقض با اهداف و سیاست‌های توسعه‌ای کشور است.

محمدرضا یزدی زاده تحلیلگر و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره وضعیت یارانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: اختصاص یارانه  به واردات کالا‌های اساسی با منافع کشور  تناقض دارد. اگر یارانه به کالاهای اساسی تخصیص بدهیم و اعتقاد داشته باشیم که آن کالا نیاز اساسی کشور است،  قطعا تخصیص یارانه و ارز ارزان برای واردات آن کالا ضربه زدن به تولید داخلی و کاری متناقض با اهداف و سیاست‌های توسعه ای کشور است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اگر کالایی اساسی است، باید به سمت تولید آن برویم ،نمی‌توان از تولید کننده ها با اختصاص ارز برای واردات کالا توقع تولید داشته باشیم.

یزدی زاده تصریح کرد: کشورمان در تولید کالا‌های اساسی به جایگاهی دست نیافته است  و رهبر انقلاب  همواره دغدغه هایی را در مورد نهاده‌های دامی و امنیت غذایی مطرح کرده اند.

او گفت: نمی‌توان انتظار داشت که به کالایی ارز ترجیحی تخصیص داده شود و همان کالا در داخل تولید شود. در این رابطه هدفی که مطرح می‌شود حمایت از حقوق مصرف کننده است. در رابطه با تولید داخلی کشور امکان کنترل سیستم توزیع را ندارد.

او همچنین ادامه داد: فرآیند غلط دسترسی به محصولات کشاورزی مصداق بارز در این زمینه است. کشاورز به اصطلاح سر زمین محصول خود را هر کیلو گرم دو هزار تومان به فروش می‌رساند، اما  محصول با مبلغ بالایی به دست مصرف کننده می‌رسد.

کارشناس ارشد مسائل اقتصادی گفت: مسئولان فرض را بر این می‌گذارند که کالای خارجی را با ارز ترجیحی وارد می‌کنند تا به سفره معیشت مردم کمک کنند، اما منافع حاصل از این واردات علاوه بر ضربه‌ ای که به بدنه تولید وارد می‌کند، بیش از هر چیزی مصرف کننده را آزار می‌دهد.

او افزود: اگر هدف حمایت مصرف کننده است ابزار آن نابودی تولید نیست. سیستم پرداخت قطعی یارانه قطعا بهترین روش حمایتی است برخی ادعا می‌کنند تورم ایجاد می‌شود، تورم ایجاد نمی شود بلکه وجود همیشه وجود دارد و میزان آن کم هم نیست، تورم موجود در کشور ناشی از سیاست‌های اشتباه است.

او بیان کرد: مرغ کیلویی ۳۵ هزار تومان با ارز ۴۲۰۰ تومان همخوانی ندارد؛ پس نشان می‌دهد تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی سیاستی شکست خورده است. این سیاست نه تنها در زمینه حمایت از مصرف کننده و کنترل تورم شکست خورده است بلکه مهمترین ضربه را به بدنه تولید داخل زده است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: رئیس مجلس گفته است قیمت هیچ کالایی را نمی‌توان به طور دستوری کنترل کرد. قیمت ناشی از عرضه و تقاضاست اگر به دنبال کنترل قیمت هر کالایی هستیم باید عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم .

یزدی زاده در پایان یادآورشد: اگر نرخ ارز در بازار بالا است دلیل آن تقاضای بسیاری  بوده که ایجاد شده و دلیل بالا بودن نرخ طلا هم ایجاد تقاضا‌های غیر واقعی است. طلا در کشور ما وسیله‌ای برای فرار مالیاتی، رشوه و پولشویی شده است.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد