ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
پیش بینی تحلیلگران فنی از قیمت دلار/ پیش بینی یک بانک از نفت ۶۲ دلاری در ۲۰۲۱/ متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران/ هشدار معاون سابق بانک مرکزی درباره فاجعه «بیت‌کوین»

پیش بینی تحلیلگران فنی از قیمت دلار/ پیش بینی یک بانک از نفت ۶۲ دلاری در ۲۰۲۱/ متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران/ هشدار معاون سابق بانک مرکزی درباره فاجعه «بیت‌کوین»

خبرگزاری تابناک
این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه روند منفی شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، صعود مجدد دلار در معاملات خارجی، از بازار رمزارز‌ها چه خبر؟، احتمال سقوط قیمت طلا به ۱۲۰۰ دلار تا سال ۲۰۲۳، رفع ممنوعیت صادرات شیرخشک و تجارت خارجی ۶ میلیارد دلاری ایران در بهمن ماه را در بر دارد.
اقتصادی
شناسه خبر : 1037531
یکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵:۱۱
۲

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ادامه روند منفی شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟، صعود مجدد دلار در معاملات خارجی، از بازار رمزارز‌ها چه خبر؟، احتمال سقوط قیمت طلا به ۱۲۰۰ دلار تا سال ۲۰۲۳، رفع ممنوعیت صادرات شیرخشک و تجارت خارجی ۶ میلیارد دلاری ایران در بهمن ماه را در بر دارد.

 

ادامه روند منفی شاخص کل بورس

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۱ هزار و ۸۵۵ واحدی معادل ۰.۹۸ درصد به یک میلیون و ۱۹۳ هزار و ۹۷۶ واحد رسیده بود، امروز و در دقایق ابتدایی فعالیت بازار، نماگر کل بورس با افت 3096 واحدی مواجه شده است. /جزئیات بیشتر از بورس

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۷۷۲ تومان رسید که نسبت به دیروز ۱.۴ درصد معادل ۱۱۷ هزار و ۳۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۷۳۲ هزار و ۶۶۳ تومان رسیده است. /نبض بورس

پیش بینی تحلیلگران فنی از قیمت دلار

روز گذشته، در مجموع  زورآزمایی خبری معامله‌گران به سود بازیگران افزایشی بازار خاتمه یافت،‌ چرا که حدود ساعت ۳ بعدازظهر، ‌ارزش دلار در بازار ۲۵ هزار و ۵۲۰ تومان بود که فاصله ۱۷۰ تومانی با قیمت بسته شده روز چهارشنبه داشت. با وجود رشد روز شنبه، برخی از فعالان و بازیگران رسمی باور داشتند که دلار طی روزهای آتی در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت.  به‌عنوان مثال،‌ دبیر کل کانون صرافان عنوان کرده است،  آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده و مذاکره با آمریکا از جمله عواملی هستند که می‌توانند بر تعادل بازار ارز تاثیر بگذارند و قیمت‌ها را کاهش دهند. مجتهدی با بیان اینکه بازار ارز در حال حاضر خریدار ندارد، گفت: با شیوع ویروس کرونا مسافرت‌ها و خرید ارز مسافرتی کاهش پیدا کرده است.با وجود این دیدگاه‌های کاهشی، ‌عده‌ای از معامله‌گران عنوان می‌کنند، ایران و آمریکا فاصله زیادی برای مذاکره با یکدیگر دارند و همین مساله می‌تواند موجب شود که خریدهای ارزی زیاد شود. در کنار این، عدم تصویب لوایح مورد درخواست گروه ویژه اقدام مالی می‌تواند زمینه‌ساز نگرانی معامله‌گران ارزی شود.در این میان،‌ تحلیلگران فنی نیز بارها عنوان کرده‌اند، در صورتی که دلار بالای سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار بگیرد، خریدها در بازار ارز بیشتر می‌شود. اگر دلار در روزهای آتی به زیر محدوده ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومانی برود، شاهد افزایش فروش‌ها در بازار خواهیم بود. /دنیای اقتصاد

صعود مجدد دلار در معاملات خارجی

ارزش دلار برای دومین روز متوالی در برابر ارزهای خارجی افزایش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۸ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۹۴۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۰ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

از بازار رمزارزها چه خبر؟

ارزهای دیجیتالی مهم عملکرد مختلفی را به ثبت رساندند. به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، بزرگ ترین صرافی دیجیتالی آمریکا که قرار است سهام خود را در بورس نیویورک عرضه کند نسبت به لو رفتن هویت ساتوشی ناکاموتو- خالق بیتکوین- ابراز نگرانی کرده و آن را یکی از بزرگ ترین ریسک ها بر سر راه ارزهای دیجیتالی دانسته است. ساتوشی ناکاموتو نام استعاره ای شخص یا گروهی است که بیتکوین را ایجاد کرد و تا اواخر سال ۲۰۱۰ نیز به توسعه آن مشغول بود. اگرچه برخی گزارشات اولیه ناکاموتو را شخصی ژاپنی معرفی کرده اما برخی آن را انگلیسی یا اهل یک کشور غربی می دانند. 

بروزرسانی قیمت ارزهای دیجیتالی (تا ۱۳ ظهر به وقت شرقی) / این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است

۱- بیتکوین

قیمت: ۴۷ هزار و ۴۱۳.۴۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۷۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۷.۵۹ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۱۵۱۱.۱۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۹۸ درصد کاهش 

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۵.۷۷ درصد کاهش

۳- کاردانو

قیمت: ۱.۴۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۴.۴۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۳۸ درصد افزایش

۴- بایننس کوین

قیمت: ۲۲۷.۹۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۷ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۰.۱۲ درصد کاهش

۵- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۵ درصد افزایش

۶- پولکا دوت

قیمت: ۳۴.۷۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۶.۸۴ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۵.۹۲ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۰.۴۴۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۴۷ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۵۶ درصد کاهش

۸- لایت کوین

قیمت: ۱۷۸.۳۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱.۵۳ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۶.۵۵ درصد کاهش

۹- چین لینک

قیمت: ۲۶.۵۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۱۴ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۷.۴۴ درصد کاهش

۱۰- استلار

قیمت: ۰.۴۵۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۱۳.۵۵ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۳.۹۸ درصد کاهش

هشدار معاون سابق بانک مرکزی درباره فاجعه «بیت‌کوین»

حکیمی معاون سابق فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: بیت کوین یک دارایی است که در مقاطعی سودآوری خیلی بالایی دارد و در مقاطعی ضرر خیلی بالایی دارد؛ در نتیجه دارایی با ریسک بسیار بالاست؛ مردم اگر ندانند تحلیل تکنیکال و ماهیت بیت کوین چیست پولشان را در معرض مخاطره قرار داده اند،‌ممکن است سود کنند خیلی ها 18 هزار دلار خریده اند و الان سرمایه شان 47 هزار دلار شده است ولی روزی ممکن است 47 هزار دلار بخرند و سرمایه شان 30 هزار شود، این اتفاق ممکن است و یکبار قبلاً هم افتاده است؛ زمانی بیت کوین 18 هزار دلار بود و یکباره شد 6-7 هزار دلار. بیت کوین یک دارایی بسیار پرریسک است و آدم‌هایی که ریسک پذیر هستند وارد آن می شوند نه ادم‌هایی که ریسک گریز هستند! عامه ی مردم ریسک گریز هستند و دوست دارند پول و سرمایه شان را طوری نگه دارند که از بین نرود؛ بنابراین توصیه عمومی این است که خیلی مراقب باشید و توصیه بعدی این است که تا زمانی که نوسانات را به صورت علمی و تکینکال بلد نیستید وارد این بازار نشوید.

وی در پاسخ به اینکه هرچقدر تعلل قانونگذار در ماجرای بیت کوین طولانی تر شود آیا احتمال دارد فاجعه ای مشابه پودر شدن سرمایه مردم در بورس تکرار شود؟ گفت: کاملاً‌ محتمل است؛ حاکمیت در این خصوص تعلل می کند و باید خیلی زود تعیین تکلیف شود. /تسنیم

پیش بینی یک بانک از نفت ۶۲ دلاری در ۲۰۲۱

بارکلیز پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ را افزایش داد و دلیل آن را تولید کمتر از انتظار نفت آمریکا با وجود افزایش قیمت نفت و عادی شدن ذخیره‌سازی‌ها پس از سرمای شدید قطبی هفته گذشته در ایالت تگزاس دانست. این بانک چشم‌انداز قیمت نفت خام برنت ۲۰۲۱ را نسبت به برآورد پیشین هفت دلار افزایش داد و به ۶۲ دلار برای هر بشکه رساند. بارکلیز برآورد قیمت نفت خام دبلیوتی‌آی را نیز با ۶ دلار افزایش ۵۸ دلار برای هر بشکه اعلام کرد. این بانک انگلیسی اعلام کرد: هوای سردتر از حد معمول، به‌ویژه در ایالات جنوبی آمریکا در تولید بیش از تقاضا اختلال ایجاد کرده و به عادی شدن ذخیره‌سازی‌ها سرعت بخشیده است. شرکت‌های انرژی آمریکا هفته گذشته برای نخستین بار از ماه نوامبر ۲۰۲۰ تعداد دکل‌های حفاری نفت را به‌دلیل یخبندان ایالت تگزاس کاهش دادند. این بانک انتظار دارد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک پلاس) تولید مجموع خود را در سه ماه دوم امسال یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند و عربستان کاهش تولید داوطلبانه خود را تا ماه آوریل ادامه دهد. نشست بعدی این ائتلاف ۱۴ اسفندماه برگزار می‌شود. بانک آمریکا و بانک گلدمن ساکس نیز هفته گذشته برآورد خود از قیمت نفت را برای سال جاری میلادی افزایش دادند.

احتمال سقوط قیمت طلا به 1200 دلار تا سال 2023

مؤسسه بین‌المللی رتبه‌بندی فیچ پیش‌بینی کرد که طی سال جاری قیمت طلا به 1600 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت و این رقم تا سال 2022 به 1400 دلار نیز خواهد رسید. بنابه اعلام این مؤسسه قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در کوتاه‌مدت و به خاطر بهبود تقاضا افزایشی خواهد بود و در عین حال شاهد افزایش عرضه کم و پایین بودن سطح انبارها هستیم. این مؤسسه می‌گوید که انتظار دارد تا سال 2023 قیمت طلا به 1200 دلار در هر اونس کاهش پیدا کند. طی روزهای گذشته قیمت طلا تحت فشار قرار گرفته و کاهش یافته است. در هفته‌ای که گذشته قیمت این فلز گرانبها به زیر 1800 دلار رسید که دلیل آن تقاضای ضعیف برای خرید طلا به عنوان ابزاری برای حفظ دارایی در کنار بالا رفتن نرخ سود اوراق قرضه دولتی آمریکا بود که معمولاً باعث می‌شود قیمت طلا کاهش یابد.

رفع ممنوعیت صادرات شیرخشک

ستاد تنظیم بازار در مصوبه‌ای اعلام کرد که ممنوعیت صادرات شیر خشک با اخذ ما به التفاوت ۱۶,۰۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم آزاد شد. در این ابلاغیه که ششم اسفند ماه صادر شده، آمده است: با توجه به تصمیمات بند ۴ قسمت الف یکصدو نود و یکمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت (ابلاغی طی نامه شماره ۱۳۵۰۷۱ مورخ ۹۹/۱۱/۲۱) و نامه شماره ۹۹/۵۰۰/۷۱۰۶ مورخ ۹۹/۱۲/۲ معاونت توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهادک شاورزی در خصوص رفع ممنوعیت صادرات شیر خشک با اخذ ما به التفاوت ۱۶,۰۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم در جلسه طرح و مقرر شد در خصوص رفع ممنوعیت صادرات و تعیین وضع عوارض صادراتی شیرخشک صنعتی، مطابق با قوانین و مقررات فوق الاشاره و بنا به پیشنهاد ارائه شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی اعضای کارگروه با رفع ممنوعیت صادرات شیرخشک و اخذ مبلغ ۱۶,۰۰۰ تومان عوارض صادراتی به ازای هر کیلوگرم موافقت نمودند.

تبصره یک: به منظور رصد و پایش و نحوه قیمت و عرضه شیر خام به کارخانجات تولیدی محصولات لبنی و جلوگیری از افزایش قیمت مصوب شیر خام و کاهش عرضه متناسب با سرانه مصرف در کشور مقرر گردید مراتب از سوی دستگاه‌های ذیربط و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به صورت هفتگی پایش و در صورت هر گونه مشکل نسبت به بازنگری مصوب فوق اقدام گردد.

تبصره ۲: مصوبات مذکور با رعایت سایر ضوابط و مقررات مشمول ماده ۱۱ مکرر آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات نمی‌باشد.

متوسط قیمت هر متر مسکن در شهر تهران اعلام شد

بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران در بهمن امسال را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، در ماه مورد اشاره ۳۹۱۷ فقره معامله واحد مسکونی انجام شد که نسبت به دی ماه امسال که ۳۵۱۵ فقره معامله به ثبت رسیده بود، رشد ۱۱.۴ درصدی و نسبت به ماه مشابه سال گذشته (بهمن ۹۸) که ۱۳ هزار و ۲۶۴ فقره معامله مسکن انجام شده بود، کاهش ۷۰.۵ درصدی داشته است. همچنین در بهمن امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۲۸ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان اعلام شده درحالی‌که ماه گذشته (دی ۹۹) این شاخص متری ۲۷ میلیون و ۳۸۶ هزار تومان بود و در بهمن امسال متوسط قیمت مسکن ۳.۷ درصد نسبت به دی سال جاری رشد داشته است. از سوی دیگر، در بهمن سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۴ میلیون و ۳۹۷ هزار تومان بود که در بهمن امسال رشد ۹۷.۲ درصدی در قیمت مسکن را شاهد بوده‌ایم.

تجارت خارجی ۶ میلیارد دلاری ایران در بهمن ماه

سخنگوی گمرک گفت: کارنامه تجارت ایران در ۱۱ ماهه سال جاری به ۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که که سهم صادرات ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است. لطیفی اظهار داشت: کارنامه تجارت ایران در مجموع ۱۱ ماه سال جاری، ۱۳۴ میلیون تن کالا به ارزش ۶۵.۵ میلیارد دلار بوده که سهم صادرات ۱۰۳ میلیون و ۹۰ هزار تن به ارزش ۳۱ میلیارد و ۱۹۸میلیون دلار و سهم واردات ۳۰ میلیون و ۸۱۸ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار بوده است. کارنامه تجارت خارجی ایران در بهمن ماه، ۶ میلیارد و ۸۱۷ میلیون دلار بود که سهم صادرات سه میلیارد و ۱۳۵ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۶۸۲ میلیون دلار بوده است. لطیفی در خصوص عملکرد تجارت خارجی کشور در بهمن ماه خاطرنشان کرد: تجارت خارجی در این ماه افزایش ۱۸۴ میلیون دلاری در صادرات و کاهش ۵۰ میلیون دلاری واردات را نسبت به دی ماه تجربه کرده است.

 

 

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد