ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
پاسخ به چرایی احداث شهرک گلخانه‌ای در دشت ممنوعه ورامین/ بیشتر مشکل شهرک‌ها در تامین آب و گاز است

پاسخ به چرایی احداث شهرک گلخانه‌ای در دشت ممنوعه ورامین/ بیشتر مشکل شهرک‌ها در تامین آب و گاز است

خبرگزاری ایلنا
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: بیشتر مشکل شهرک‌های گلخانه‌ای مربوط به تامین آب و گاز است که برای حل آنها نیازمند همکاری وزارت نیرو و وزارت نفت هستیم.
اقتصادی
شناسه خبر : 1029549
دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴:۱۷
۲

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: بیشتر مشکل شهرک‌های گلخانه‌ای مربوط به تامین آب و گاز است که برای حل آنها نیازمند همکاری وزارت نیرو و وزارت نفت هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی اشرف منصوری مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های کشاورزی کشور با اشاره به اهمیت توسعه کشت گلخانه‌ای با توجه به کمبود آب در کشور اظهار کرد: توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف آب در کشور ما است که با محدودیت منابع آبی مواجه هستیم.

وی ادامه داد: در محیط گلخانه‌ای می‌توان از روش‌های نوینی مانند هیدروکونیک برای به حداقل رساندن مصرف آب استفاده کرد و با تکنولوژی‌های جدید هدررفت انرژی را به حداقل رساند.

منصوری تعداد شهرک‌های گلخانه‌ای در کشور را 273 هزار شهرک عنوان کرد و افزود: در مجموع می‌توان گفت تاکنون 47 هزار هکتار از اراضی ملی و مستثنیات برای ایجاد و راه‌اندازی این تعداد شهرک کشاورزی در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: بیش از 90 درصد اراضی مورد بحث از سال 97 تا 99 در اختیار متقاضیان و سرمایه‌گذاران قرار گرفته که در حال تاسیس بوده یا به بهره‌برداری رسیدند.

منصوری یکی از دلایل کندی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای را نبود منابع مالی برای ایجاد زیرساخت‌ها عنوان کرد و گفت:‌ بیشتر قرار بر این بود که تمام منابع مالی ایجاد زیرساخت‌های شهرک‌های گلخانه‌ای را دولت تامین کند اما به دلیل مشکلات مالی حالا بخشی از آن بر عهده سرمایه گذار بخش خصوصی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه برخی از پروژه‌ها به زودی و در دهه فجر افتتاح خواهند شد گفت: در دهه فجر 25 پروژه در سطح 460 هکتار با سرمایه 533 میلیارد تومانی به مرحله افتتاح می‌رسد.

منصوری ادامه داد: این پروژه‌ها به تنهایی زمینه اشتغال 11 هزار نفر را آماده می‌کند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور افزود: استان‌هایی که این پروژه‌ها در آن در دهه فجر افتتاح می‌شود را گلستان، آذربایجان غربی، قزوین، خراسان جنوبی، گیلان، اصفهان و ... برشمرد.

منصوری در پاسخ به این پرسش که برخی از این شهرک‌ها در مناطقی با مشکلات آبی در حال تاسیس هستند اظهار کرد: یکی از این شهرک‌های گلخانه‌ای مربوط به دشت ورامین است که برای بهره‌برداری از تمام فازهای آن نیازمند تامین آب هستیم که وزارت نیرو حفر چاه جدید را در این دشت ممنوع کرده است.

وی افزود: البته طرح احداث شهرک گلخانه‌ای در دشت ممنوعه ورامین مربوط به سال 81 است که در آن زمان ایجاد چاه جدید در این دشت ممنوع نبود.

وی بخشی از مشکلات احداث شهرک گلخانه‌ای در دشت ورامین را مربوط به محیط زیست عنوان کرد و افزود: محیط زیست نیز انتقاداتی را نسبت به احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در این دشت داشت که با نامه‌نگاری در حال مرتفع کردن آنها هستیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور مشکلات تامین آب این شهرک را قابل رفع دانست و گفت: ما به وزارت نیرو پیشنهاد کردیم که بخشی از آب مورد نیاز شهرک گلخانه‌ای دشت مریوان از طریق تصفیه فاضلاب شهرری تامین شود.

منصوری پیشنهاد دیگر برای تامین آب این شهرک به وزارت نیرو را استفاده از چاه‌های مزارع تعطیل شده برشمرد.

وی نزدیکی این شهرک به استان تهران و ظرفیت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری را از دلایل اصرار بر ادامه ساخت شهرک گلخانه‌ای در دشت ممنوعه ورامین عنوان کرد.

در ادامه مجتبی حسینی‌پور مدیر شرکت‌های کشاورزی استان تهران با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاران در احداث شهرک‌های گلخانه‌ای اظهار کرد:‌ یکی از این مشکلات تامین منابع آبی مورد نیاز برای توسعه کشت گلخانه‌ای است که شهرک‌هایی مانند شهرک کشاورزی ورامین با آن روبرو شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر تنها 50 لیتر آب در ثانیه برای تولید کشت گلخانه‌ای در اختیار گلخانه‌های شهرک کشاورزی دشت ورامین قرار می‌گیرد که بسیار محدود است.

حسینی‌پور ادامه داد: شهرک گلخانه‌ای دشت ورامین به مساحت 1370 هکتار در پنج فاز مطالعه شده بود که به دلیل کمبود آب تنها 120 هکتار آن در قالب 74 قطعه 14 هزار متری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته است.

حسینی پور تعداد قطعاتی که هم اکنون به بهره‌برداری رسیده یا در حال ساخت است را 54 قطعه عنوان کرد که 12 قطعه آن به تولید محصول رسیده‌اند.

مدیر شرکت‌های کشاورزی استان تهران یکی دیگر از مشکلات شهرک گلخانه‌ای دشت ورامین را تامین سوخت برشمرد و گفت: با کمک سرمایه‌گذاران تمام لوله‌کشی گاز در شهرک انجام شده اما وزارت نیرو تا سه کیلومتری شهرک لوله‌های گاز را آورده و آن را متصل نکرده است.

به گفته حسینی‌پور سایر زیرساخت‌های مربوط به شهرک گلخانه‌ای از جمله آب و برق در این شهرک تاسیس و در حال استفاده است و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

مدیر شرکت‌های کشاورزی استان تهران از احداث دو شهرک کشاورزی در رباط کریم و چند شهرک کشاورزی در دماوند و فیروزکوه خبر داد.

وی درباره نحوه واگذاری زمین‌ها در این شهرک‌ها به سرمایه‌گذاران اظهار کرد: بیشتر این زمین‌ها از منابع ملی بوده که با نرخ کارشناسی به متقاضیان واگذار می‌وشد

حسینی پور ادامه داد: 30 درصد از بهای زمین در ابتدای قرارداد و مابقی آن طی سه سال در شش قسط از متقاضیان دریافت می‌شود.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد