ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
وعده آب نبات چوبی ترامپ به متحدان/ لابی‌گران عفو ریاست جمهوری آمریکا چه کسانی هستند؟

وعده آب نبات چوبی ترامپ به متحدان/ لابی‌گران عفو ریاست جمهوری آمریکا چه کسانی هستند؟

باشگاه خبرنگاران جوان
ترامپ در آخرین ساعات ریاست‌جمهوری خود تصمیم دارد با استفاده از قدرتش بیش از ۱۰۰ نفر را مشمول عفو قرار دهد، اما چه کسانی نامشان در این لیست درج شده است.
بین الملل
شناسه خبر : 7634544
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰:۱۶
۵

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس اظهارات مقامات دولتی آمریکا، ترامپ در نظر دارد در ساعات پایانی حضور خود در مقام ریاست جمهوری دست کم ۱۰۰ نفر را زیر چتر عفو ریاست جمهوری بگیرد؛ هنوز مشخص نیست که آیا رئیس جمهور آمریکا برای دستیاران و اعضای خانواده خود عفو پیشگیرانه در نظر گرفته یا اینکه قصد دارد این فرصت را تنها به خود بدهد، اما طبق گزارش‌ها مشاورانش سعی کرده‌اند او را متقاعد کنند که از این تصمیم صرفنظر کند.

سی‌ان‌ان روز یکشنبه در گزارشی نوشت احتمالا مجموعه نهایی اقدامات عفو، ترکیبی از بخشش‌های اصلاحی عدالت کیفری و موارد جنجالی‌تر باشد که از سوی متحدان سیاسی او تضمین و یا رد شده است. ظاهرا لیست کامل هنوز تنظیم نشده است و ترامپ و کاخ سفید هنوز درخواست‌ها و توصیه‌هایی را درباره اینکه چه کسی باید در آن باشد، ارائه می‌دهند.

ترامپ عفو نمی‌کند، معامله می‌کند

سی‌ان‌ان در ادامه نوشت جای تعجب نیست که متحدان ترامپ انتظار داشته باشند مشمول عفو ریاست جمهوری شوند. همه چیز معامله وار پیش می‌رود و ترامپ تمایل دارد به افرادی که خود را مدیون او می‌دانند، لطف کند.

به نظر می‌رسد این بخشش‌ها همان آب نبات چوبی‌هایی هستند که ترامپ به متحدانش پس از شکست در انتخابات وعده داده بود؛ صرفنظر از اینکه این افراد اصلا با تهدید قانونی روبه‌رو هستند یا خیر. گفته می‌شود ترامپ قدرت عفو و بخشش خود را به عنوان امتیاز مورد علاقه خود برای ریاست جمهوری می‌داند، زیرا تنها او این قدرت را داراست و تاکنون ۹۴ بار از آن استفاده کرده که افراد ناشایست بسیاری از جمله چندین جنایتکار جنگی محکوم را شامل شده است.

بر اساس گزارش دیگری که در واشنگتن پست منتشر شد ترامپ روز یکشنبه با ایوانکا دخترش و همسر او جرد کوشنر جلسه‌ای طولانی داشته که طی آن به بررسی درخواست‌های عفو و تجدیدنظر درباره آن‌ها پرداخته‌اند که گفته می‌شود برخی موارد خاص را خود ترامپ شخصا ورود کرده است.

ترامپ

آیا اعضای خانواده ترامپ مشمول دستور ریاست جمهوری خواهند شد؟ 

این روزنامه آمریکایی در مورد اینکه آیا ترامپ سعی دارد دستیاران نزدیک و اعضای خانواده‌اش و یا خود را عفو کند، نوشت: اگرچه او در مورد این احتمال زیاد فکر کرده، اما هنوز هیچ تصمیم نهایی گرفته نشده است و برخی از مشاوران نسبت به استفاده از قدرت عفو او برای منافع خود هشدار داده‌اند. نه ترامپ و نه فرزندانش هنوز به جرمی متهم نشده‌اند و معلوم نیست که تحت تحقیقات فدرال قرار گیرند یا خیر، اما موضوع عفو ریاست جمهوری از زمان هجوم حامیان ترامپ در ۶ ژانویه به ساختمان کنگره در پایتخت آمریکا بحث برانگیزتر شده است. برخی از دستیاران او معتقدند احتمال اینکه ترامپ به دلیل تحریک جمعیت با مسئولیت کیفری روبه‌رو شود، وجود دارد؛ برخی دیگر اما بر این باورند که عفو ترامپ به دست خودش به عنوان رئیس جمهور موجب عصبانیت جمهوریخواهان سنا در دادگاه استیضاح او شده و به منزله اعتراف به گناه است که می‌تواند علیه ترامپ در دعاوی مدنی بالقوه مربوط به حمله کنگره مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین مشخص نیست که آیا ترامپ برای هر یک از طرفدارانش که به ساختمان کنگره حمله کرده و متعاقبا دستگیر شدند، عفوی در نظر گرفته باشد؛ برخی علنا چنین خواسته‌ای داشته‌اند، اما به نظر می‌رسد مشاوران ترامپ همچنان که در مورد عفو خودش به او هشدار داده‌اند، در مورد عفو شرکت کنندگان در حمله به کنگره نیز هشدار دهند؛ اما تمایل ترامپ برای استفاده از قدرتش به روش‌های نامطلوب طبق روال همیشه را هم هرگز نباید نادیده گرفت.


بیشتر بخوانید:


چه کسانی در لیست عفو قرار می‌گیرند؟ 

واشنگتن پست در ادامه می‌افزاید منابع آگاه از بحث‌های کاخ سفید تاکید دارند که بسیاری از مشمولان عفو ریاست جمهوری شایستگی آن را دارند و احتمالا بحثی درباره آن‌ها وجود نخواهد داشت اما گفته می‌شود ۱۴ هزار نفر درخواست عفو داده‌اند که در میان آن‌ها احتمالا آن‌هایی مورد توجه واقع خواهند شد که هزینه آن را به طریقی پرداخته باشند.

نیویورک تایمز روز شنبه در مطلبی ترامپ را بی‌وجدان خواند و نوشت: فروش دسترسی بالقوه به قلم عفو رئیس جمهورِ بی‌وجدان به یک صنعت تبدیل شده است؛ با توجه به اسناد و مصاحبه با بیش از سی لابی‌گر و وکیل دادگستری اکنون بازار خرید بخشش‌ها داغ شده است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، یکی از لابی‌گران، برت تولمان، دادستان سابق فدرال است که به کاخ سفید نیز در مورد بخشش و تخفیف مشاوره داده است و در هفته‌های اخیر ده‌ها هزار دلار و احتمالا بیشتر، از طریق لابی‌گری برای عفو، کسب درآمد کرده است.

پسر سناتور سابق آرکانزاس، بنیانگذار فروش آنلاین مواد مخدر و گروهی از کلاهبرداران در منهتن که به جرم خود اعتراف کرده‌اند، همچنین وکیل شخصی سابق ترامپ از جمله مجرمان محکومی هستند که احتمالا به دلیل رابطه نزدیک با ترامپ در لیست مشمولان عفو ریاست جهوری قرار خواهند گرفت. همچنین گفته می‌شود یک زندانی متمول پذیرفته که ده‌ها هزار دلار بپردازد تا نامش در این لیست درج شود؛ یا افسری که به افشای غیرقانونی اطلاعات محرمانه محکوم شده، پذیرفته است که به ازای پرداخت ۵۰ هزار دلار مورد عفو قرار گیرد.

ترامپ

طبق گزارش نیویورک تایمز، رودی جولیانی، وکیل ترامپ نیز یکی از شخصیت‌های شاخصی است که در ازای پرداخت ۲ میلیون دلار می‌تواند عفو ریاست جمهوری برای برخی محکومان را بگیرد.

بلومبرگ نیز در تکمیل این لیست نوشت چنین بخشش‌هایی برای مارک میدوز، رئیس ستاد کاخ سفید، استفان میلر، مشاور ارشد، جان مک کین، مدیر پرسنل و دان اسکاوینو، مدیر رسانه‌های اجتماعی نیز در نظر گرفته شده است.

ترامپ آخرین هنجار باقیمانده را هم شکست 

ترامپ از زمان شکست در انتخابات ۲۰۲۰ تعداد زیادی بخشش و تخفیف صادر کرده است. او در ۲۲ دسامبر ۲۰ نفر را عفو کرد، از جمله دو نفر از همکارانش در ستاد انتخاباتی او که درگیر تحقیقات FBI در خصوص ادعای مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ بودند، دو مامور مرزبانی متهم به تیراندازی به یک مهاجر غیرمسلح و چهار نگهبان سابق بلک واتر که به جرم قتل غیرنظامیان عراق محکوم شده بودند.

روز بعد او راجر استون، استراتژیست قدیمی حزب جمهوریخواه را نیز عفو کرد. او پل منافورت، مدیر سابق ستادش، همچنین چارلز کوشنر، پدر دامادش و یک افسر سابق پلیس K-۹ را که در سال ۱۹۹۵ سگ خود را به سمت یک مرد بی‌خانمان غیرمسلح رها کرده بود، مورد عفو ریاست جمهوری قرار داد.

گفته می‌شود تعداد افرادی که نامشان در لیست عفو ترامپ قرار می‌گیرد، بیش از دو برابر حد معمول است، این در حالی است که بر اساس سنت‌های آمریکا، روسای جمهور معمولا پیش از انتصاب است که موجی از بخشش‌ها و تخفیفات را صادر می‌کنند نه در پایان کار خود؛ ترامپ با استفاده از این قدرت در آخرین لحظات، تنها هنجار باقیمانده را هم شکست.

منابع:

https://www.nytimes.com/2021/01/17/us/politics/trump-pardons.html

https://www.washingtonpost.com/politics/2021/01/13/no-trump-cant-pardon-himself-impeachment-would-strip-him-that-power/

https://edition.cnn.com/2021/01/17/politics/trump-allies-pardons-lobbying/index.html

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد