ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
ونزوئلا حکم بازداشت مدیران منتصب به گوایدو را صادر کرد

ونزوئلا حکم بازداشت مدیران منتصب به گوایدو را صادر کرد

آفتاب
دادستان کل ونزوئلا با اعلام حکم بازداشت دو مدیر غیرقانونی شرکت نفتی سیتگو ونزوئلا مستقر در آمریکا، گفت:‌ این متهمان با پولشویی و توطئه علیه کشور مسئول میلیون ها دلار خسارت به کاراکاس هستند.
بین الملل
شناسه خبر : 691349
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰:۰۸
۶
آفتاب‌‌نیوز :

«طارق ویلیام صعب» دادستان کل ونزوئلا با اعلام صدور حکم بازداشت دو شهروند ونزوئلایی به اتهام توطئه و پولشویی گفت: این افراد به طور غیرقانونی از سوی «خوان گوایدو» رهبر مخالفان ونزوئلا به عنوان مدیران شرکت نفتی سیتگو منصوب شده بودند.

دادستان کل ونزوئلا با ذکر دیگر موارد این حکم از جمله تعقیب و توقیف اموال منقول وغیرمنقول متهمان و مسدود کردن حساب های این افراد، گفت: هردو متهم، به دلیل جرائم توطئه، غصب مناصب دولتی، پولشویی، مشارکت و مانع تراشی در برابر اجرای عدالت بازداشت شده اند.

ویلیام صعب یادآور شد که خوان گوایدو که خود را به عنوان رئیس جمهوری اعلام کرده بود از سوی واشنگتن به ریاست سیتگو انتخاب شد، یک هیات مدیره غیرقانونی منصوب کرد تا از قدرت دفاع ملت بولیواری در برابر دادخواست شرکت آمریکایی در دادگاه فدرال ایالات متحده جلوگیری کند.

دادستان ونزوئلا گفت: "به این ترتیب اختیارات دفاع از نمایندگان قانونی ونزوئلا سلب شده و دفاع از دارایی های ونزوئلا به نمایندگان دروغین و غیرقانونی از نظر دولت ونزوئلا مانند خوان گوایدو و خوزه ایگناسیو هرناندز (مجرم تحت تعقیب دادگستری ونزوئلا) واگذار شد.

وی همچنین تأکید کرد: این پرونده یک طرح بزرگ فساد و غارت جمهوری بولیواری ونزوئلا، در خدمت منافع خصوصی است. در همین حال دادستان ونزوئلا ابراز امیدواری کرد که با کمک اینترپل، قوانین لازم درباره این افراد اعمال شود. وی گفت: "ونزوئلا برای خرید دارو و غذا به این پول نیاز دارد و این اموال نباید به نفع چهار یا پنج خانواده مرفه در خارج از کشور، مصادره شود. "

شرکت پالایشگاه نفتی سیتگو (Citgo) زیرمجموعه شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA)‌ بوده که در هیوستون آمریکا مستقر است.

دولت آمریکا قصد دارد کنترل این شرکت را به خوان گوایدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا که هم‌زمان از سوی ایالات متحده به عنوان رئیس‌جمهوری خودخوانده به رسمیت شناخته شده است واگذار کند. این اقدام می‌تواند در عمل به قدرت گوایدو بیفزاید.

در ماه می گذشته (خرداد) یک قاضی ایالات متحده مجوز فروش پالایشگاه ها و تاسیسات نفتی متعلق به شرکت سیتگو CITGO ونزوئلا را که در خاک آمریکا قرار دارند، صادر کرد. موضوعی که با استقبال گروه مخالفان به سرکردگی «خوان گوایدو» مواجه شد. چرا که به آن به عنوان عاملی که «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور قانونی ونزوئلا را وادار به کناره گیری کند، امید بسته بودند.

«خورخه آرئاسا» وزیر خارجه ونزوئلا حکم دادگاه آمریکا مبنی بر صدور مجوز فروش شرکت نفتی سیتگو را نتیجه «یک فرایند قضائی فریبکارانه» نامید.

مقامات ونزوئلا همچنین در ماه گذشته، شش نفر با تابعیت دوگانه آمریکایی – ونزوئلایی را که از مدیران شرکت آمریکایی «سیتگو» بودند، به اتهام فساد بازداشت کردند.

ونزوئلا در ۶ سال اخیر با شدیدترین بحران اقتصادی روبرو بوده و تحریم‌های آمریکا نیز در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ شدت گرفته است.

آمریکا و بیش از ۵۰ کشور دیگر، خوان گوایدو را به عنوان رییس جمهوری خودخوانده ونزوئلا به رسمیت شناخته‌اند. با این حال، ونزوئلا همچنان از حمایت نیروهای مسلح و کشورهایی مانند چین و روسیه برخوردار است. این کشورها از تحریم‌ها و سیاست‌های آمریکا در قبال ونزوئلا بشدت انتقاد کرده‌اند.

با وجود فشارهای آمریکا و چند کشور اروپایی برای سرنگونی دولت مادورو و نشاندن مهره موردنظر واشنگتن در رأس قدرت ونزوئلا، اما این همه بر حیطه قدرت مادورو بی اثر بوده و مادورو با حمایت اکثریت مردم، ارتش و مجلس کنترل امور را برای مقابله با مداخلات بیگانگان در دست گرفته است.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد