ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
سمعک های امروزی برگرفته از شنوایی طبیعی انسان هستند

سمعک های امروزی برگرفته از شنوایی طبیعی انسان هستند

خبرگزاری ایلنا
سمعک تنها یک اورتز پزشکی برای جبران کم شنوایی نیست و نقش بسیار مهمی در افزایش کیفیت زندگی و لایف استایل کاربر دارد. افت شنوایی به هر درجه می تواند اثرات خود را در زندگی فرد نشان داده و آسیب های عمیق سلامتی، روحی و مادی ایجاد کند. به همین دلیل سمعک های جدید بیش از گذشته در خدمت ارتقاء کیفیت زندگی فرد کم شنوا قرار گرفته اند. در این مقاله متخصصین سمعک جراحان مهمترین تکنولوژی های سمعک را بیان کرده‌اند.
اجتماعی
شناسه خبر : 1026840
سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳:۳۳
۴

سمعک تنها یک اورتز پزشکی برای جبران کم شنوایی نیست و نقش بسیار مهمی در افزایش کیفیت زندگی و لایف استایل کاربر دارد. افت شنوایی به هر درجه می تواند اثرات خود را در زندگی فرد نشان داده و آسیب های عمیق سلامتی، روحی و مادی ایجاد کند. به همین دلیل سمعک های جدید بیش از گذشته در خدمت ارتقاء کیفیت زندگی فرد کم شنوا قرار گرفته اند. در این مقاله متخصصین سمعک جراحان مهمترین تکنولوژی های سمعک را بیان کرده‌اند.

شنوایی انسان سیستمی شگفت انگیز است و شبیه سازی کامل آن بسیار مشکل و تا به امروز غیرممکن بوده است. عملکرد غیرخطی و دینامیک شنوایی ما و حساسیت متغیر به اصوات مختلف می تواند برای مهندسان ساخت سمعک بسیار چالش برانگیز باشد. با این حال تا این زمان پیشرفت های خارق العاده ای در دنیای ابزارهای کمک شنوایی صورت گرفته است.

شنوایی هر فرد اثر انگشت اوست!

وضعیت شنوایی هر فرد تنها مختص خودش است. افرادی دچار کم شنوایی به هیچ عنوان شبیه یکدیگر نیستند. شنوایی بوسیله مغز انجام می شود. تقریبا همه انسان ها بر این باورند که مغز هیچ دو انسانی کاملا عملکرد مشابهی با دیگری ندارد. در مورد شنوایی هم این مساله صدق می کند. بر همین اساس نیازهای شنیداری افراد مختلفی که دچار کم شنوایی شده اند با یکدیگر متفاوت است.

از نظر ادیولوژیست های مجموعه جراحان سمعک بهترین وسیله برای تقویت کم شنوایی است. اما آیا این همه تنوع و تفاوت افراد از نظر وضعیت شنوایی با استفاده از سمعک جبران می شود؟ آیا باید به تعداد افراد دارای افت شنوایی در سراسر دنیا سمعک اختصاصی تولید شود؟ در پاسخ این سوال ها باید بگوییم خیر. سمعک های امروزی قابلیت های تنظیم گسترده و اختصاصی دارند. این هنر شنوایی شناس است که فیتینگ و تنظیم سمعک را برای هر فرد اختصاصی انجام دهد. اگر قصد خرید سمعک دارید حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. زیرا اطلاعاتی که در این صفحه برای شما قرار گرفته است را هیچ جای دیگری نخواهید دید.

 

2

تکنولوژی های جدید سمعک

دنیای شنوایی و سمعک هر ساله با فناوری های جدید و به روز، کاربران و افراد دارای افت شنوایی را حیرت زده می کند. جدیدترین سمعک ها بر خلاف مدل های قبلی از کلیه قابلیت هایی که دنیای الکترونیک در اختیار آن ها می گذارد، به نحو احسن استفاده می کنند. امروزه تنوع انتخاب در برندهای مختلف کار را برای شنوایی شناسان راحت تر کرده تا براحتی بتوانند مناسبترین سمعک را بر اساس نیازهای فرد انتخاب کنند. معیار اصلی تعیین قیمت سمعک تکنولوژی آن است. در ادامه به برخی از مهمترین تکنولوژی ها می پردازیم.

سمعک وایرلس، هر روز پیشرفته تر از دیروز

سمعک های جدید از قابلیت وایرلس و انتقال صوتی بی سیم بهره می برند. با استفاده از این تکنولوژی کاربر برای مکالمه تلفنی با چالش روبرو نبوده و می تواند با اتصال موبایل خود به سمعک، مکالمات تلفنی را به صورت دو گوشی و استریو دریافت کند. سمعک های وایرلس به تلویزیون، موبایل، وسایل صوتی، کامپیوتر و لوازم جانبی پیشرفته متصل می شوند و صداها را به گوش کاربر منتقل می کند. فراتر از این امکانات، قابلیت اتصال دوگوشی سمعک ها و تبادل اطلاعات دریافتی از محیط است. سیستم وایرلس دوگوشی انقلاب عظیمی در حوزه سمعک به شمار می آید. قیمت سمعک های وایرلس و بلوتوثی بستگی به سطح قابلیت های آن دارد.

3

سمعک هوشمند و قابلیت شناسایی محیط

فناوری هوشمند و الگوریتم های پردازشی در سمعک های هوشمند و فراهوشمند می تواند اصوات ورودی را آنالیز کرده و سیگنال های گفتاری هدف را از اصوات مزاحم و ناخواسته محیطی جدا کند. این یعنی راحتی شنیداری و درک گفتار عالی در محیط های شلوغ و پر سر و صدا. قابلیت دریافت صوتی یا دامنه پویایی در مدل های جدید سمعک بسیار گسترده شده و کاربر می تواند فرکانس ها و شدت های بیشتری را در محدوده راحتی شنوایی خود دریافت کند.

قابلیت یادگیری

یکی از جدیدترین تکنولوژی های دنیای سمعک و وسایل کمک شنوایی، قابلیت یادگیری سمعک است. با کمک این تکنولوژی، در هر محیط دو کلاس صوتی برای کاربر پخش شده و وی می تواند بهترین تنظیم برای این محیط را انتخاب کند. مزیت این سیستم به اینجا ختم نشده و تنظیمات انتخابی کاربر به صورت اتوماتیک در حافظه ابری یا Cloud سمعک ثبت شده و در صورت قرار گرفتن در محیط مشابه، سمعک به صورت کاملا خودکار تنظیمات مورد نظر کاربر کم شنوا را بارگزاری می کند.

پوشش نانو ضدآب

مدل های جدید سمعک در اکثر برندها از پوشش نانو و مقاوم در برابر نفوذ آب بهره می برند که باعث آسودگی خاطر بیشتر فرد می شود. این سیستم نیاز به تعمیرات و سرویس های دوره ای را کاهش می دهد.

تنظیم سمعک از راه دور

سمعک های جدید در سال 2020 می توانند از راه دور و با کمک برنامه های خاصی توسط ادیولوژیست تنظیم شده و به صورت Real Time مشکلات کاربر را برطرف کنند. از قابلیت های پیشرفته سمعک های بلوتوثی قابلیت اتصال مستقیم به گوشی های آیفون و اندروید است که نیاز به وسایل رابط و جانبی را کاهش داده و علاوه بر ارتقاء راحتی و آسایش کاربر، هزینه های وی را هم کمتر می کند. برندهای مختلف سمعک مانند زیمنس یا سیگنیا، اتیکن، فوناک، ویدکس، ریساند و استارکی و شرکت های وابسته هر ساله میلیون ها دلار صرف تحقیقات روی عملکرد سیستم شنوایی و پردازش مغزی می کنند تا بتوانند هر چه بیشتر در خدمت نیازهای فرد دارای افت شنوایی باشند.

حال که متوجه شدیم دنیای سمعک و شنوایی به چه دستاورد های بزرگی رسیده است، این سوال پیش می آید که چگونه می توان به نحو احسن از این تکنولوژی و فناوری ها استفاده کرد. از نظر ادیولوژیست ارشد تیم جراحان که در زمینه تجویز و تنظیم انوع سمعک سابقه بالایی دارد، با کمک قابلیت های سمعک های جدید و مدرن می توان بیش از پیش در جهت جلب رضایت کاربر و فردی که برای خرید سمعک مراجعه می کند، عمل کرد. این مهم نیازمند بازنگری جزئی در پروتکل های تجویز و تنظیم سمعک است. قابلیت های بسیاری که گفته شد تقریبا همگی با این هدف در سمعک گنجانده شده اند که کاربر را در محیط های شنیداری که روزانه در آن حضور دارد، پشتیبانی کنند.

سبک جدید تجویز سمعک

محیط کلینیک شنوایی شناسی با محیط زندگی، کار و تحصیل کاربر بسیار متفاوت است و صرفا با نیم نگاهی بر شرایط زندگی کاربر نمی توان تجویز و تنظیم درست و کاملا دقیق برای وی انجام داد. در رویکرد جدید مجموعه سمعک جراحان لازم است محل زندگی و کار فرد متقاضی و همینطور افرادی که بیشترین ارتباط را با وی دارند مورد بررسی قرار بگیرد تا با چالش های اصلی شنوایی و شرایط مورد نیاز کاربر آشنایی لازم حاصل شود. با بررسی این نکات است که ادیولوژیست می فهمد فرد به کدام تکنولوژی بیشتر نیاز دارد و چه تنظیماتی بهترین نتیجه را برای وی به ارمغان خواهد آورد. با توجه به قیمت تقریبا بالای انواع سمعک هوشمند و بلوتوثی بهتر است تکنولوژی هایی برای کاربر انتخاب شود که قدم مثبتی برای بهبود کیفیت زندگی او باشد.

در بررسی محیط زندگی و کار فرد متقاضی تجویز سمعک می توان به تعداد اعضای خانواده، محل زندگی و شلوغی آن، تعداد همکاران در محل کار، تعداد ارباب رجوع روزانه، ساعت مکالمه تلفنی روزانه، منابع صوتی مورد نیاز در طول روز مانند تلویزیون، لپتاپ و..، تعداد جلسات روزانه و تعداد افراد حاضر، وضعیت کلاس درس و تعامل اجتماعی روزانه کاربر توجه کرد. برای مثال قابلیت حذف نویز پیشرفته در سمعک های جدید برای فردی که مشاور املاک است و دائما در جلسات مختلف شرکت می کند بسیار حائز اهمیت است.

یا فردی که در طول روز به کرات به صورت تلفنی صحبت می کند مسلما می تواند بیشترین نتیجه را از قابلیت اتصال مستقیم به تلفن همراه بگیرد. مدیری که روزانه در جلسات و کنفرانس های زیادی شرکت می کند بیش از سایر افراد از قابلیت میکروفون های وایرلس و از راه دور بهره می برد و بهتر است ادیولوژیست شخصا فرد را همراهی کرده و تنظیمات میکروفن را برای وی انجام دهد.

لازمه استفاده و بهره گیری حداکثر از هر تکنولوژی و فناوری در دنیای امروز، استفاده به جا و مناسب از آن است و نباید فراموش کرد که کلیه تکنولوژی های جدید دنیای سمعک برای راحتی و استقلال بیشتر فرد دچار افت شنوایی در زندگی روزمره طراحی و تولید شده اند. بسیار شنیده ایم که شنوایی هر فرد مانند اثر انگشت وی منحصر به فرد است. علاوه بر در نظر گرفتن این عامل باید به سبک زندگی، نیازهای خاص ارتباطی و محیط روزمره کاربر هم توجه کافی داشت. در سال 2021 تجویز سمعک در منزل با هدف افزایش رضایت و کیفیت زندگی کاربر، رویکرد جدیدی است که تمام جوانب زندگی فرد را در نظر می گیرد.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد