ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
«هفت اقلیم»؛ صدای فرهنگ و هنر ایران زمین/ برنامه‌ای که به دنبال ترویج کتابخوانی است

«هفت اقلیم»؛ صدای فرهنگ و هنر ایران زمین/ برنامه‌ای که به دنبال ترویج کتابخوانی است

باشگاه خبرنگاران جوان
برنامه رادیویی «هفت اقلیم» در طول هفته با اهمیت دادن به فرهنگ و هنر ایرانی، میزبان مخاطبان خود است.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 7629710
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۲:۱۴
۱

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،برنامه ۱۷ ساله هفت اقلیم رادیو فرهنگ با محوریت سینما، تئاتر، هنر‌های تجسمی، کتاب و کتابخوانی، الگو‌های سواد رسانه‌ای، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دوباره بعد از سه سال وقفه از چهارم خرداد همزمان با عید سعید فطر در کنداکتور شبکه رادیویی فرهنگ قرار گرفت و هر هفته از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۱۷ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز از شبکه فرهنگ پخش می‌شود. این امر، بهانه ای شد تا با مدیر شبکه و عوامل این برنامه که رسالت خود را پل ارتباطی میان مخاطبان و اهالی قلم، هنرمندان و فرهنگ مداران می‌دانند، گفت و گو کنیم:

علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ گفت: هفت اقلیمی که هم اکنون هر روز عصر از رادیو فرهنگ شنیده می‌شود، حاصل خرد جمعی شماری از فعالان و برنامه ریزان و کارشناسان فرهنگی رادیو و مجموعه‌های فرهنگی خارج از رادیوست و حاصل ساعت‌ها طراحی و جلسات بحث و بررسی است.

وی ادامه داد: با توجه به پیشینه این برنامه، انتظار مخاطبان از عوامل بیشتر است و باید ارتفاع پرش برای ارائه یک برنامه قوی فرهنگی، بیش از گذشته باشد. قطعا تجمیع تجربیات گذشته و تشکیل اتاق فکر برنامه و مشورت با کارشناسان فرهنگی و برنامه سازان پیشکسوت رادیو و از همه مهمتر شنیدن نظر مخاطبان، ما را در رسیدن به افق و چشم اندازی که برای برنامه تعریف کردیم، نزدیک می‌کند.

مدیر شبکه رادیو فرهنگ عنوان کرد: سری جدید هفت اقلیم در قالب مجله ترکیبی تعریف شده است و طرح، بررسی و نقد رویداد‌های فرهنگی و هنری بنیان برنامه سازی ما را تشکیل می‌دهد. یکی از تفاوت‌های هفت اقلیم این دوره با گذشته پر رنگ شدن موضوع کتاب در فضای برنامه نود دقیقه ای ماست. معرفی کتاب، گپ و گفت با نویسندگان، مترجمان و دیگر دست اندرکاران حوزه نشر کشور بخش قابل توجهی از برنامه را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: اگر در گذشته برنامه هر روز با موضوعی واحد با حضور کارشناسان شکلی گفتگو محور داشت، در سری جدید سعی کردیم از فرم‌های گوناگون رادیویی بهره ببریم و فضا‌های متنوع و متعددی در برنامه داشته باشیم. گفتار، مصاحبه، اعلان‌های خدمات فرهنگی سازمان‌ها و نهادها، آیتم، بسته‌های صوتی مستند، گفتگو‌های کارشناسی و برخوانی کتاب از سوی مخاطبان که به صورت فایل‌های کوتاه برای ما ارسال می‌کنند، ساختار صوری و محتوایی هفت اقلیم را تشکیل می‌دهد.

برنامه هفت اقلیم صدای فرهنگ و هنر ایران زمین/ ما یک هدف ساده، اما بسیار مهم داریم

حبیبی درباره اینکه این برنامه چه اهدافی را دنبال می‌کند، توضیح داد: ما یک هدف ساده، اما بسیار مهم داریم و آن حذف فاصله عموم مردم در اقصی نقاط ایران از کانون‌های سیاستگذاری، رویداد‌ها و محصولات فرهنگی است و در این حوزه تمامی وجوه فرهنگ از جمله کتاب، میراث فرهنگی، صنایع دستی، سینما، تئاتر، هنر‌های تجسمی، موسیقی، مطبوعات، پوشاک، رسانه‌های مکتوب و مجازی و بحث سواد رسانه ای و ... را در دستور کار خود قرار داده ایم. شعار هفت اقلیم هم موید همین معناست: هفت اقلیم، صدای فرهنگ و هنر ایران.

وی درباره ویژگی‌های شاخص این برنامه بیان کرد: شاخصه این برنامه انصاف، صداقت و نگاه کارشناسانه و منطبق شدن با نیاز فرهنگی روز مخاطبان در طرح مباحث است.برنامه هفت اقلیم شنبه‌ها به هنر‌های تجسمی می‌پردازد و هدف آن اطلاع رسانی و آموزش مخاطبان با این حوزه است.

نصرالهی تهیه کننده برنامه هفت اقلیم روز‌های شنبه هم گفت: تمام تلاش خود را می‌کنم که یک برنامه زیبا و قابل شنیدن برای تمام گرو‌های شنونده و برای تمام ایران تهیه کنم تا رضایت مخاطبان جلب شود و از مباحثی که در این برنامه مطرح می‌شود، استفاده کنند.

وی افزود: هفت اقلیم برنامه‌ای ویژه کتاب و کتاب دوستان است. در این برنامه معرفی کتاب، گفتگو با نویسندگان و ناشران برای اینکه شنوندگان بتوانند کتاب‌های مورد نیاز خود را با اطلاع کافی از محتوای آن خریداری کنند، انجام می‌شود.

این تهیه کننده در پایان خاطر نشان کرد: مهم‌ترین هدف از برنامه هفت اقلیم ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه و معرفی آثار مناسب و در خور و شایسته مخاطب است و تلاش می‌کنیم به این هدف پایبند باشیم.

غیور مشاور محتوایی برنامه هفت اقلیم هم گفت: شبکه فرهنگ به عنوان یک شبکه تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر به عنوان بخشی از فعالیت‌های خود باید به حوزه هنر‌های تجسمی بپردازد. این تنها برنامه تخصصی است که در حوزه هنر‌های تجسمی به صورت زنده پخش می‌شود و این زنده بودن آن باعث می‌شود که به روز باشد.

وی افزود: در تلاش هستم که بتوانم در حوزه هنر‌های تجسمی به ارائه مطالب جدیدی بپردازم که پیش از این به آن پرداخته نشده است. در این حوزه اتفاقات روزآمدی در سطح جهان وجود دارد که نیاز دیدم این مطالب در شبکه رادیویی فرهنگ عنوان شود و تلاشم بیشتر اطلاع رسانی و آموزش در این حوزه است و حتی اگر توانسته باشیم تعداد محدودی را با این حوزه آشنا کنیم تا ادامه مسیر را طی کنند، به نظر می‌رسد که نتیجه مطلوبی داشته ایم.

مشاور محتوایی برنامه هفت اقلیم بیان کرد: اهداف برنامه شنبه‌های هفت اقلیم از سه بخش آموزشی، اطلاع رسانی و سرگرمی شکل گرفته است و سعی شده تا علاوه بر پرداختن به حوزه هنر‌های تجسمی در نقاشی، عکس و مجسمه به حوزه هنر‌های جدید و هنر‌های چندرسانه ای هم ورود کنیم و به معرفی آن‌ها بپردازیم و کتاب‌های مربوط به این زمینه را با مخاطبان آشنا کنیم.

امیر راد مدیر انجمن صنفی نقاشان ایران و کارشناس حوزه هنر‌های تجسمی برنامه هفت اقلیم را برنامه خاطره انگیز می‌داند گفت: سالیان سال شنونده این برنامه بودم و از اینکه می‌توانم با این برنامه همکاری داشته باشیم بسیار خوشحالم، برنامه هفت اقلیم شنبه‌ها بر حوزه هنر‌های تجسمی تمرکز دارد و با توجه به اینکه زمینه کاری من به طور مشخص تمرکز در حوزه هنر‌های تجسمی است، طبیعی است که برای من فرصت مناسبی است که بتوانم در خدمت مخاطبان باشم.

وی افزود: به نظر من ویژگی شاخص این برنامه ریتم پایدار آن است و عاملی که در این برنامه من را هم جذب می‌کند این است که ما می‌توانیم مباحثی برای مخاطب عام مطرح کنیم. اینکه ما می‌توانیم برخی از تعاریف و مفاهیم حوزه هنر‌های تجسمی را به زبان ساده‌تر و به بهانه ها‌ی گوناگون از جمله کتاب، گفتگو و خبر به مخاطب عام منتقل کنیم، به نظر من یک اتفاق مهم و ویژگی شاخص این برنامه است.

کارشناس حوزه هنر‌های تجسمی برنامه هفت اقلیم عنوان کرد: اصولا رسانه برای من به دلیل نقش آموزشی و نقشی که در شکل دادن فرهنگ دارد اهمیت دارد و اینکه ما بواسطه رسانه می‌توانیم قشر وسیعی را آموزش دهیم و فرهنگ و نگاه مردم را گام به گام و با حرکات کوچک تغییر دهیم. بنابراین؛ دغدغه من به عنوان یک کارشناس، آموزش به واسطه رسانه و آموختن مفاهیم به گروه کثیری از شنوندگان برنامه است و فکر می‌کنم یکی از مهمترین وظیفه رسانه همین است.برنامه هفت اقلیم یکشنبه‌ها به تهیه کنندگی رویا، ولی زاده، به موضوع سواد رسانه ایی می‌پردازد و هدف آن آموزش استفاده صحیح از انواع رسانه هاست.

مونا توسلی مشاور محتوایی برنامه هفت اقلیم گفت : هدف از انتخاب موضوع سواد رسانه‌ای برای هفت اقلیم افزایش آگاهی مخاطبان در حوزه شناخت و آموزش استفاده صحیح از انواع رسانه‌ها است که از طریق گفتگو با کارشناسان به مخاطبان آموزش داده می‌شود که از یک کاربر منفعل به یک تولید کننده محتوا ارتقاء یابند و با روش صحیح استفاده از امکانات رسانه‌های دیجیتال آشنا شوند. هفت اقلیم سعی می‌کند با توجه به ماموریت شبکه فرهنگ که انعکاس و نقد و بررسی رویداد‌های فرهنگی هنری کشور است تازه‌ترین رویداد‌ها و اثرگذارترین آنها را به مخاطبان خود معرفی کند و با مسئولان و کارشناسان متخصص هر حوزه تبادل نظر داشته باشد.

وی ادامه داد: کاربردی بودن مباحث و به روز بودن موضوعات در حوزه سواد رسانه ای، علاوه بر بخش اختصاصی معرفی کتاب در هفت اقلیم که کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان معرفی می‌شود از شاخص‌های هفت اقلیم یکشنبه هاست. همچنین سعی می‌شود متناسب با مناسبت‌های مذهبی و ملی کتاب معرفی شود که شناخت آن وقایع از طریق کتاب باشد مثلا روز شهادت شهید چمران کتاب پاوه سرخ معرفی شد که به زندگی نامه شهید می‌پرداخت، هر هفته سعی می‌کنیم متناسب با موضوع سواد رسانه‌ای هم معرفی کتاب داشته باشیم و بخشی در برنامه داشتیم که فیلم‌های روز جهان با نگاه سواد رسانه‌ای تحلیل می‌شد و اهمیت این موضوع برای مخاطب آشکارتر می‌شد.

توسلی اظهار کرد: دغدغه اصلی من انتخاب موضوع و کارشناسان برنامه است که موضوع برای مخاطب قابل استفاده باشد و بعد از انتهای برنامه به داشته هایشان اضافه شود. تعامل بیشتر با مخاطبان از طریق صفحه‌های اجتماعی و گزارش‌های مردمی هم هدف دیگر ماست.

وی افزود: علاوه بر این سعی می‌کنم حتما افرادی که در حوزه کتاب و ترویج آن فعالیت‌های ویژه‌ای در سرتاسر ایران دارند را معرفی کنم تا مخاطبان بتوانند برای فعالیت‌های جدیدتر در حوزه ترویج کتابخوانی از آنها ایده بگیرند. برنامه هفت اقلیم دوشنبه‌ها با محوریت کتاب و کتابخوانی تقدیم شنوندگان می‌شود و هدف آن معرفی کتاب‌های معتبر و مستند در حوزه‌های مختلف و ترویج کتابخوانی در جامعه است.

الهه بیات تهیه کننده، مشاور محتوایی و نویسنده برنامه هفت اقلیم دوشنبه‌ها گفت: برنامه هفت اقلیم به طور کلی یک رویکرد فرهنگی و اجتماعی را در برمی گیرد که موضوعات فرهنگی، هنری و اجتماعی را پیگیری می‌کند. رویکرد اصلی برنامه دوشنبه‌های هفت اقلیم بحث کتاب است و هدف اصلی ما ترویج کتابخوانی در جامعه است. در این روز بخش ویژه ای با نام آنچه شما خوانده اید داریم و مردم را دعوت می‌کنیم تا بخشی از کتاب‌هایی که تا به حال مطالعه کرده اند را برای ما بخوانند تا با صدای خودشان در برنامه پخش شود. در واقع این برنامه با حضور و مشارکت مردم شکل می‌گیرد.

برنامه هفت اقلیم صدای فرهنگ و هنر ایران زمین/ ما یک هدف ساده، اما بسیار مهم داریم

وی افزود: هدف اصلی من در برنامه دوشنبه‌های هفت اقلیم دقت در انتخاب موضوع است و تلاش می‌شود تا موضوعی را انتخاب کنیم که مورد دغدغه مردم است. نکته دیگر اینکه سعی می‌کنیم با کمک کارشناس برنامه کتاب‌هایی که در این روز انتخاب می‌کنیم معتبر و مستند باشد و از لحاظ محتوایی دقت بالایی داشته باشیم.

بیات توضیح داد:به عنوان یک تهیه کننده این دغدغه را دارم که چینش برنامه به شکلی باشد که مخاطب را از دست ندهیم، ساختار برنامه برای شنونده جذاب و دلپذیر باشد و رنگ آمیزی خوبی از لحاظ موسیقی و آیتم‌ها در برنامه داشته باشیم تا شنونده‌ها پا رادیو بنشینند و برنامه را ترک نکنند. برنامه هفت اقلیم با موضوعات روز مردم در حوزه اجتماعی، فرهنگی و هنری در ارتباط است و حس بسیار خوبی نسبت به برنامه دارم، هفت اقلیم را دوست دارم و هر بار با انگیزه و اشتیاق برای ساخت برنامه حاضر می‌شوم و خدا را شکر برنامه هفت اقلیم برنامه ایی است که توانسته نظر مخاطبان و به خصوص فرهیختگان حوزه فرهنگ و هنر را به خود جلب کند و این نشان دهنده موفقیت برنامه است.

تهیه کننده برنامه هفت اقلیم روز‌های پنج شنبه توضیح داد: در برنامه هفت اقلیم روز‌های پنج شنبه سعی می‌کنیم به موضوع اخبار و رسانه‌ها بپردازیم و از اتفاقات و رخداد‌هایی که در طول هفته از جمله برگزاری نمایشگاه ها، همایش، نشست‌های فرهنگی و هنری، رونمایی از کتاب‌ها پیش آمده، با رویکردی رسانه ای به آن می‌پردازیم و به تیتر روزنامه‌ها و اخباری که در نشریات وجود دارد، نگاهی داریم و سعی می‌کنیم با افرادی که آن خبر را درج کردند، ارتباط داشته باشیم و از زبان آن‌ها به صورت زنده توضیحات مربوط به آن خبر را بشنویم.

محمدیان گوینده این برنامه گفت:آنچه برنامه هفت اقلیم را از برنامه‌های در سطح خود متفاوت می‌کند تنوع آن است. هفت اقلیم بسیار رنگارنگ است و سعی بر آن دارد تا صدا‌های متفاوتی را بازتاب دهد. در واقع هفت اقلیم آینه ای برای تمامی صدا‌های فرهنگ و هنر ایران زمین است و همین موضوع بار فکری و ارزشی برنامه را بیشتر می‌کند.

وی افزود: از منظر فرهنگ و هنر دچار چالش‌های بسیاری هستیم و من به سهم خودم و تیم هفت اقلیم سعی می‌کند که به چالش‌ها و نقاط کور فرهنگ و هنر ایران نزدیک بشود و به واکاوی آن‌ها بپردازد و برای مخاطب آن‌ها را روشن سازد و ریشه آن‌ها را پیدا کند. در کنار آن قطعا فضا‌های مثبت و پیشنهاد‌های مثبت نیز خواهد داشت و آن را انعکاس خواهد کرد، اما سعی من به عنوان یک گوینده در برنامه هفت اقلیم بیشتر آن است که به چالش‌ها و کمبود‌های عرفی، قانونی، منشی، رفتاری، مدیریتی و حتی مردمی عرصه فرهنگ و هنر نزدیک بشویم و سهم خود را تاباندن رشته ای از نور روی هر چالشی در حوزه عرصه فرهنگ و هنر در بستر رادیویی به نام رادیو فرهنگ می‌دانم.

 در پایان فاطمه آل اسحاق یکی دیگر از گویندگان برنامه هفت اقلیم گفت: هفت اقلیم برنامه‌ای است که یک تیم برنامه ساز تمام تلاش خودشان را می کنند تا در حوزه کتاب و فرهنگ و هنر برنامه‌ ارزشمند، فاخر و اصیلی، به روی آنتن ببرند و مباحثی مطرح شود که دغدغه و موضوع روز عرصه فرهنگ است. اینکه در این فضا کسانی هستند که برای ارائه مطلوب و درخور مسائل فرهنگی تمام سعی خودشان را می کنند از نظر من قابل تقدیر و ستایش است.

برنامه هفت اقلیم صدای فرهنگ و هنر ایران زمین/ ما یک هدف ساده، اما بسیار مهم داریم

وی ادامه داد: از آنجا که اساسا گوینده ویترین و خروجی نهایی یک برنامه است، معمولا دغدغه من به عنوان یک گوینده، ارائه هرچه بهتر تلاش‌های همکارانم به مخاطبان برنامه و همچنین برقراری ارتباط با مخاطبان است تا به شنیدن برنامه تمایل داشته باشند، به طور کلی دغدغه‌ام در رادیو فرهنگ، اجرای فاخر و در شأن این شبکه رادیویی است.

پرداختن به محتوای هنری اصیل، دغدغه طرح مسائل مهم به منظور دریافت پاسخ از جانب مسولان مربوطه و یا آگاه سازی و ایجاد حساسیت بیشتر برای مخاطبان به جهت حفظ فرهنگ و هنر اصیل، معرفی چهره‌های شاخص و تاثیر گذار عرصه هنر، فرهنگ و کتاب، پرداختن به مقوله کتاب از ویژگی‌های شاخص این برنامه است.

گفتنی است، هیئت داوران نوزدهمین جشنواره کتاب و‌رسانه «الهه بیات» را برای برنامه هفت اقلیم شایسته کسب عنوان «برگزیده» در بخش برنامه‌های ترکیبی رسانه‌های دیداری و شنیداری دانستند.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد