ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
پشت پرده تحرکات مشترک اردن، مصر و تشکیلات خودگردان

پشت پرده تحرکات مشترک اردن، مصر و تشکیلات خودگردان

خبرگزاری تسنیم
هفته گذشته شاهد تحرکات دیپلماتیک اردن، تشکیلات خودگردان و مصر بود که سئوالاتی را درباره اهداف این تحرکات مطرح کرد به ویژه اینکه این تحرکات با توجه به نزدیک بودن زمان خداحافظی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با کاخ سفید صورت گرفته است.
بین الملل
شناسه خبر : tn.ai
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵:۰۹
۲۸

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،روز یکشنبه گذشته بود که محمود عباس(ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به شهر عقبه اردن رفت و با عبدالله دوم شاه این کشور دیدار کرد، طی این دیدار دو طرف تحولات مربوط به مسئله فلسطین و برخی مسائلی که مورد اهتمام مشترک آنهاست، مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

بر اساس آنچه خبرگزاری وابسته به تشکیلات خودگردان فلسطین موسوم به وفا منتشر کرده است، پادشاه اردن گفته است موضع پادشاهی اردن مبنی بر حمایت از مسئله فلسطین ثابت و همواره در کنار ملت فلسطین است و بر ضرورت افزایش تلاشهای بین المللی برای تحقق صلح عادلانه و دائمی و پایان نزاع فلسطینی اسرائیلی بر اساس راه حل دو دولت تاکید می کند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

محمود عباس در ادامه به قاهره رفت و با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر دیدار کرد که در جریان آن آخرین تحولات مربوط به مسئله فلسطین و روند به اصطلاح صلح خاورمیانه بررسی شد.

بر اساس بیانیه دفتر رئیس جمهوری مصر، السیسی به محمود عباس تاکید کرد که مسئله فلسطین در سیاست مصر دارای اولویت است و مصر بر حمایت کامل خود از مواضع و گزینه های فلسطینی در خصوص سازش سیاسی تاکید می کند.

پایگاه اطلاع رسانی رسمی شاه اردن خبری را متشر کرد با این عنوان که عبدالله دوم پادشاه اردن و عبدالفتاح السیسی در گفتگوی تلفنی با یکدیگر در روز یکشنبه(هفته گذشته)، روابط برادرانه مستحکم میان دو کشور و تحولات منطقه ای و در راس آن، مسئله فلسطین را بررسی کردند، آنها همچنین در این تماس تلفنی بر ادامه هماهنگی و رایزنی میان دو کشور در خصوص مسائل مورد اهتمام مشترک در راستای خدمت به منافع دو کشور و مسائل عربی تاکید کردند.

سلیمان بشارات تحلیلگر سیاسی فلسطینی ابراز عقیده می کند که این همسویی میان قاهره، امان و رام الله مسئله جدیدی نیست و روابط رسمی میان تشکیلات خودگردان، مصر و اردن، قوی و مستمر است.

بشارات که با پایگاه خبری عربی 21 گفتگو می کرد، افزود عناصر تعیین کننده این روابط در هماهنگی گامهای سیاسی مربوط به مسئله فلسطین و دیگر مسائل منطقه و روابط بین المللی نمایان است. به گفته وی، مصر و اردن با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، گذرگاه فلسطین به شمار می روند.

این تحلیلگر فلسطینی درباره زمان این تحرکات دیپلماتیک می گوید این تحرکات در پی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا صورت گرفته که معنایش این است که مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین هماهنگی میان یکدیگر را درباره چگونگی تعامل با دولت جدید آمریکا به ریاست جوبایدن و چه بسا در خصوص چگونه ارائه ایده هایی که با این دولت سازگاری داشته باشد، آغاز کرده اند.

بشارات ادامه داد محوری دیگری وجود دارد که تشکیلات خودگردان به دنبال آن است و آن محور، تقویت جایگاهش به عنوان نماینده مردم و مسئله فلسطین در سایه سخنانی است که در برهه گذشته درباره رهبری جایگزین مطرح می شود و به طور خاص به محمد دحلان رهبر جدا شده از جنبش فتح اشاره می کرد.(دحلان از مدتها پیش به امارات رفته و روابط نزدیکی با خاندان حاکم دارد)

وی ابراز عقیده کرد مسئله مهمتری که فراتر از عامل زمان است، به اقدامات و آرایش(سیاسی) جدید در منطقه مرتبط است، و این مسئله ممکن است با دیدگاه فراگیرتری با هماهنگی عربستان سعودی، امارات و آمریکا برای چگونگی توسعه یا تجدید روند صلح منطقه هماهنگ باشد.

تحلیلگران بر این باورند که توافقات عادی سازی روابط که کشورهای امارات و بحرین با اسرائیل امضا کردند، مسیر راه حل دو دولت را که تشکیلات خودگردان، اردن و مصر از آن حمایت می کنند، تضعیف کرده و به منافع حیاتی و راهبردی اردن و مصر ضربه زده است.

حازم عیاد تحلیلگر سیاسی عرب می گوید تحرکات سه جانبه اردنی، فلسطینی و مصری با هدف ایجاد هماهنگی مشترک در قبال تعامل با دولت بایدن صورت می گیرد که مسیر متفاوتی از مسیر ترامپ را مطرح می کند، مسیر ترامپ اخیرا با توافقات عادی سازی روابط اسرائیل با امارات و بحرین و چه بسا عربستان و سودان در ادامه به اوج خود رسیده است.

عیاد که با پایگاه خبری عربی 21 گفتگو می کرد، افزود مسیر اردنی، فلسطینی و مصری به طور کلی از مسیر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس یا سودان که روند عادی سازی روابط را در پیش گرفته اند، متفاوت است و هدف از آن تاکید بر حقوق اساسی فلسطینی مربوط به راه حل دو دولت و تشکیل کشور فلسطینی به پایتختی قدس و حل اختلافات موجود درباره شهرک سازی صهیونیستی در اراضی فلسطینی و دیگر پرونده هایی است که تاثیرات و پیامدهای مستقیمی بر منابع راهبردی و حیاتی اردن، مصر یا فلسطین دارد.

عیاد ادامه داد توافق مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین درباره یک مسیر واحد مستلزم هماهنگی بالا و مشخص کردن اصول به دور از تاثیرات توافقات عادی سازی روابط میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اسرائیل است.

وی خاطرنشان کرد دولت جدید آمریکا این تحرک را تشویق کره است، زیرا باب امکان آغاز مذاکرات جدید بر اساس پایه هایی که توافقات اسلو، وادی عربه و کمپ دیوید بر اساس آن شکل گرفت، باز کرده است که مراجع اساسی برای اردن، مصر و تشکیلات خودگردان به شمار می رود بر راه حل دو دولت تاکید می کند که دولت بایدن با آن تعامل می کند.

این تحلیلگر اظهار داشت شاهد تلاشهای اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین و مصر برای احیای مسیر مذاکرات(سازش) بر اساس راه حل دو دولت هستیم که به سبب مسیر عادی سازی روابط در معرض تهدید قرار گرفته است، مسیر عادی سازی روابط تمام پرونده ها و حقوق فلسطینی را زیر پا گذاشته و به شکل خطرناکی، منافع حیاتی مصر و اردن را تهدید کرده است.

این تحرکات دیپلماتیک مشترک میان اردن، تشکیلات خودگردان فلسطین و مصر دو هفته پس از آن آغاز شده که تشکیلات خودگردان ازسرگیری هماهنگی امنیتی با رژیم اشغالگر اسرائیل را اعلام کرد، این هماهنگی از ماه می گذشته در اعتراض به طرح اسرائیل برای الحاق 30 درصد اراضی کرانه باختری و منطقه راهبردی دره اردن قطع شده بود.

شبکه دوازدهم تلویزیون رژیم اسرائیل جمعه گذشته از تماسهایی پرده برداشت که عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر با هدف ازسرگیری مذاکرات میان تشکیلات خودگردان و رژیم اسرائیل انجام داده است.

این رسانه اسرائیلی به منبعی که اطلاعات خود را به آن استناد کرده، اشاره نکرد و جزئیات بیشتری درباره این تماسها و زمان و نتایج آن ارائه نکرد، ولی در عین حال اعلام کرد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان از ابتکار مصر حمایت می کند که این مسئله به تماسهای السیسی با دو طرف اشاره می کند.

رسانه صهیونیست ادامه داد محمود عباس قصد عقب نشینی از درخواست خود مبنی بر برگزاری کنفرانس بین المللی صلح در اوایل سال آینده میلادی تحت نظارت کمیته چهارجانبه بین المللی (آمریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و روسیه) ندارد.

چند روز پیش، سایت i24 رژیم اسرائیل گزارش داده بود که السیسی به دنبال میزبانی کشورش برای نشست صلح مشترک میان محمود عباس و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است، چرا که ازسرگیری مذاکرات می تواند به نفع مصر باشد و بار دیگر قاهره را به جایگاه خود به عنوان محور اصلی در خاورمیانه که در کنار کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، تاثیرگذار باشد، بازگرداند.

روز سه شنبه گذشته، رئیس تشکیلات خودگردان بار دیگر درخواست خود را از آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح در اوایل هفته آینده با همکاری کمیته چهارجانبه بین المللی مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، روند سازش میان تشکیلات خودگردان و رژیم اسرائیل از آوریل 2014 و در پی مخالفت تل آویو با توقف شهرک سازی در اراضی اشغالی و نادیده گرفتن مرزهای 1967 به عنوان پایه ای برای مذاکرات درباره تشکیل دولت فلسطین متوقف شد.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد