ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
رفع لک و جای سوختگی اتو از روی لباس

رفع لک و جای سوختگی اتو از روی لباس

خبرگزاری ایلنا
برق افتادگی روی لباس و براق شدن لباس به دلیل استفاده از اتوی داغ و یا اتو کردن غیر اصولی اتفاق می افتد و برای رفع لک و جای سوختگی آن راه کارهایی وجود دارد.
اجتماعی
شناسه خبر : 1005627
شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹:۵۱
۹

برق افتادگی روی لباس و براق شدن لباس به دلیل استفاده از اتوی داغ و یا اتو کردن غیر اصولی اتفاق می افتد و برای رفع لک و جای سوختگی آن راه کارهایی وجود دارد.

به گزارش ایلنا، برق افتادگی یا سوزاندن ناخواسته لباس ها، اشتباه ساده ای است که رخ می دهد اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است . در پارچه های پلی استر اگر این آثار سطحی باشند قابل تعمیر و جبران هستند اما اگر بافت پارچه در اثر اتو کشیدن جمع و یا ذوب شده باشد، قابل تعمیر نیستند. با این وجود، اگر برق افتادگی ناشی از جمع شدگی باشد ، تکنیک های ذیل همان تاثیر الیاف طبیعی را بر روی پارچه های مصنوعی نیز دارند.

روش های زیادی برای از بین بردن جای اتو (برق افتادگی) بر روی لباس هایی با الیاف طبیعی مانند ترکیب پشم و پنبه وجود دارد که در این بخش با آن ها آشنا خواهید شد و می توانید یکی از چندین روش را امتحان کنید این تکنیک ها باعث نرم شدن الیاف شده و به آن ها کمک می کند تا به حالت طبیعی خود برگردند.

اتو کشیدن

راه جلوگیری از برق انداختن اتو روی لباس

برای جلوگیری از برق افتادن روی لباس های تیره، هنگام اتوکشی ، یک پارچه رنگ روشن روی لباس تیره تان قرار دهید و سپس به اتوکشی اقدام کنید. از این روش می توانید برای اتوکشی پارچه های حساس و ظریف هم استفاده کنید. 

چگونه می توان برق افتادگی اتو را از روی لباس از بین برد؟

با مقداری پراکسید هیدروژن می توان جای اتو، سوختگی یا برق افتادگی را از بین برد . در پارچه هایی با الیاف طبیعی که برق افتادگی در آن ها رخ داده است، استفاده از بخار یا سرکه در محل مورد نظر می تواند به بازیابی فیبرهای پارچه به حالت طبیعی و صاف شدن آن ها کمک کند. در ادامه تکنیک هایی معرفی شده است که اگر به طور کامل مشکل را برطرف نکند ، می توانند به بهتر شدن آن کمک کنند .

1-  تشخیص جنس پارچه

شما ابتدا باید نوع پارچه لباس خود را تشخیص دهید . در پارچه هایی با الیاف طبیعی مانند پنبه در مقایسه با الیاف مصنوعی مانند پلی استر ، احتمال از بین بردن جای اتو و برق افتادگی بیشتر است . اگر الیاف مصنوعی به دلیل قرار گیری در معرض حرارت زیاد ذوب شده باشند ، احتمال از بین بردن کم تر است .

جنس لباس

2-  استفاده از بخار اتو

این  یکی از سریع ترین راه ها برای خنثی کردن لکه در سریع ترین حالت  ایجاد شده است ، بدون این که اجازه دهید اتو با پارچه برخورد داشته باشد، اول بخار اتو را اعمال کنید و آن را به محلی بزنید که لکه افتاده است .  این کار باعث می شود که پارچه کمی شل شود و همچنین می توانید لباس را آویزان کنید و از ویژگی اتو بخار به شکل عمودی استفاده کنید . همچنین می توانید از براش یا فرچه مخصوص لباس یا یک حوله خشک برای شل کردن بافت لباس و خارج کردن آن ها از حالت کمپرس و فشرده استفاده کنید .  اگر احساس کردید که اتو وضعیت را خراب تر کرده است ، اول لیست مربوط به اتو بخار های تست شده و امتحان شده برای مصارف خانگی را بررسی کنید . از خروجی قدرتمند بخار از اتو بهترین نتیجه را خواهید دید .

3-  خیساندن در آب

این روش برای از بین بردن برق افتادگی پارچه موثر است . بدین منظور هر زمان که متوجه چنین علائمی شدید، لباس را به مدت 24 ساعت در آب سرد بخیسانید و سپس آن را آبکشی کرده و اجازه دهید خشک شود . این کار باعث نرم شدن الیاف پارچه شده و می تواند آن ها را به حالت طبیعی خود نیز برگرداند.

برق افتادگی اتو

4-  شستن مجدد لباس

اگر شاهد جمع شدگی یا برق افتادگی لباس بودید ، می توانید آن را با مقدار کمی سرکه به همراه ماده شوینده بشویید . بهتر است مقدار سرکه نصف میزان ماده شوینده باشد .

5- شستشو با پارچه ای آغشته به سرکه

این روش دیگری برای رفع برق افتادگی پارچه می باشد . یک تکه پارچه تمیز را به سرکه آغشته کنید و آن را روی قسمت براق لباس بکشید و سپس با یک تکه پارچه که با آب مرطوب شده پاک کنید . این کار را چند بار و به طور متناوب تکرار  کنید تا اثر برق افتادگی از بین برود .

رفع برق افتادگی اتو

6- استفاده از پراکسید هیدروژن برای رفع سوختگی

یک پارچه سفید تمیز را در پراکسید هیدروژن 3 درصد بخیسانید و سپس آن را روی قسمت برق افتاده پارچه پهن کنید و اتو بزنید . بعد ، تکه پارچه را از روی لباس بردارید و این کار را تا از بین رفتن کامل لکه براق تکرار کنید .

خواهید دید که  علائم سوختگی بر روی پارچه سفید شروع به کمرنگ شدن کرده و تبدیل به زرد کمرنگ می شود . بسته به شدت سوختگی، ممکن است لازم باشد این روند را چند بار تکرار کنید.

*پراکسید هیدروژن در اکثر داروخانه ها موجود است و لازم است محلول 3 درصد آن را خریداری کنید. بهتر است این کار را روی پارچه های سفید انجام دهید زیرا پراکسید هیدروژن دارای اثر سفید کنندگی ملایم است . برای لباس های سیاه یا رنگی، ابتدا کمی از پراکسید هیدروژن را روی درز داخلی آن امتحان کنید تا مطمئئن شوید رنگ آن تغییر نمی کند. در نهایت پس از اتمام کار ، لباس را به حالت عادی بشویید و خشک کنید .

7- استفاده از یک برس برای کمک به بلند کردن الیاف

در برخی از پارچه هایی که الیاف آن ها جمع شده است ، ممکن است لازم باشد از یک برس برای بلند کردن الیاف آن ها کمک بگیرید . برای پارچه های جین و ضخیم تر می توانید از برسی نسبتا سفت استفاده کنید و کمی فشار را حین کشیدن آن روی پارچه اعمال کنید . برای پارچه های نازک تر می توانید از یک مسواک نرم کمک بگیرید.

رفع برق انداختن اتو

نکته :

قبل از اتو کشی برای جلوگیری از کثیف شدن لباستان به کف اتو توجه کنید. برخی اوقات کف اتو کثیف است و باعث می شود لباس شما کثیف شود. 

برای تمیز کردن کف اتو مقداری خمیر دندان را روی یک تکه پنبه قرار دهید و روی کف اتو بمالید. سپس بعد از چند دقیقه خمیر دندان را با یک پارچه نمدار پاک کنید یا تکه ای پارچه را به محلول آب گرم و مواد شوینده یا الکل صنعتی آغشته کنید و به کف اتو بکشید. 

پس از پایان کار به طور حتم آب درون اتو را خارج کنید و دکمه مخصوص خروج بخار را فشار دهید تا آب درون اتو به طور کامل تخلیه شود.

منبع:چاره دان

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد