ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
تصميم جو بايدن براي بازنگري در سياست خارجي نخست آمريکا

تصميم جو بايدن براي بازنگري در سياست خارجي نخست آمريکا

خبرگزاری آریا
خبرگزاري آريا- جو بايدن معتقد است سياست نخست آمريکا که دونالد ترامپ مدافع آن است تنها به انزواي آمريکا انجاميده است.
بین الملل
شناسه خبر : 20201020113011760
سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵:۳۷
۱
خبرگزاری آریا- فایننشال تایمز نوشت: جو بایدن معتقد است سیاست "نخست آمریکا" که دونالد ترامپ مدافع آن است تنها به انزوای آمریکا انجامیده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" در پایگاه اینترنتی خود و در مقاله ای به قلم کاترینا مانسون افزود: بسیاری از متحدان آمریکا امیدوارند اگر ترامپ در انتخابات ماه آینده شکست بخورد، جهان دیگر عبارت "نخست آمریکا" را نخواهد شنید.
در این گزارش آمده است که جو بایدن، رقیب دموکرات ترامپ، قصد دارد به چهار سال سیاست خارجی که به انزوای آمریکا منجر شده است خاتمه دهد و سیاست "ازسرگیری رهبری آمریکا" را جایگزین آن کند تا بتواند روابط دیپلماتیک آسیب دیده آمریکا را بار دیگر احیا کند.
بایدن تصریح کرده است که دولت وی بلافاصله با ورود مجدد به توافق آب و هوایی پاریس و متوقف کردن روند خارج شدن آمریکا از سازمان جهانی بهداشت، به این سیاست خارجی ترامپ خاتمه خواهد داد.
معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، همچنین اعلام کرده است که بار دیگر به توافق هسته‌ای ایران خواهد پیوست البته اگر تهران پایبندی به تعهداتش را از سر بگیرد، حمایت دیپلماتیک از ناتو را افزایش خواهد داد، در برابر عربستان سعودی موضوع جدی تری اتخاذ خواهد کرد و هدایت یک سری ابتکارات بین المللی ازجمله در زمینه واکنش جهانی به همه گیری کرونا را در دست خواهد گرفت.
بایدن هفته گذشته در نشستی گفت: سیاست نخست آمریکا، به تنهایی آمریکا منجر شده است. وی افزود، ترامپ جانیانی مانند رهبر کره شمالی را در آغوش گرفته، اما حمایت از ناتو را به حدی کاهش داده که این اتحاد در معرض خطر از فروپاشی قرار گرفته است.
براساس اطلاعات گردآوری شده در مرکز تحقیقات پیو، سیاست خارجی کم اهمیت‌ترین موضوع برای رای دهندگانی است که نتیجه انتخابات را مشخص می‌کنند. اما اگر بایدن بتواند ترامپ را کنار بزند، سریعترین تغییرات در بخش سیاست خارجی روی خواهد داد.
برایان مک کئون، مشاور سیاست خارجی بایدن، گفت، بایدن اصلاحات زیادی در این زمینه انجام خواهد داد.
برایان مک کئون افزود: ترامپ به همه متحدان و شرکای ما حمله کرده، دیکتاتور‌ها را در آغوش گرفته، جنگ‌های تجاری به راه انداخته که اصلا به نفع طبقه متوسط نبوده و از نهاد‌های بین المللی خارج شده است.
بسیاری از پایتخت‌های اروپایی امیدوارند که سیاست خارجی بایدن به نگرانی‌ها درباره فروپاشی نظم بین المللی لیبرال و چندجانبه گرایی پایان دهد.
یک دیپلمات غربی مقیم واشنگتن با تاکید براینکه اروپاییان به یک آمریکای قدرتمند نیاز دارند، گفت البته این ساده لوحانه است که فکر کنیم همه چیز به قبل از انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور بازخواهد گشت، به اعتقاد وی آنچه روی خواهد این است که لحن‌ها دوستانه‌تر و سفر‌های بیشتری انجام خواهد شد.
برخلاف ترامپ که در زمینه معاملات املاک فعالیت داشته و مجری یک برنامه تلویزیونی بوده است، بایدن با فعالیت به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، چندین دهه تجربه در زمینه سیاست خارجی در پرونده خود دارد.
از طرف دیگر گفته می‌شود بایدن به اروپاییان علاقه دارد. به گفته تام رایت از موسسه بروکینگز، بایدن بیش از باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، به اروپا متعهد و علاقمند است.
اما به اعتقاد نویسنده حتی اگر بایدن در انتخابات به پیروزی دست یابد و دولت وی سیاست خارجی کاملا متفاوتی با سیاست خارجی ترامپ در پیش بگیرد، برخی از متحدان آمریکا متقاعد نخواهند شد که این روند تغییر چندانی ایجاد خواهد کرد.
یک دیپلمات اروپایی گفت، موضوعات زیادی وجود دارد که عملکرد بایدن در آن‌ها با عملکرد ترامپ تفاوت چندانی نخواهد داشت. به گفته وی بایدن قصد ندارد یکی از بحث برانگیزترین تصمیم‌های ترامپ یعنی انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را تغییر دهد. این دیپلمات همچنین پیش بینی کرد که دولت بایدن خیلی با اروپا همسو نخواهد شد و با ایران و روسیه نیز روابط نزدیکی برقرار نخواهد کرد.
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد