به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سخنرانی حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آیین گرامیداشت چهلمین سالروز هفته دفاع مقدس آغاز شد.
محورهای سخنان فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:
ما کِی میتوانیم اهمیت و عظمت رزمندگان را درست تشخیص بدهیم؟ آن وقتی عظمت کار معلوم میشود که عظمت عرصه و میدان را بتوانیم تشخیص بدهیم؛ عظمت میدان یعنی تعریف دفاع مقدس. من در چند جمله کوتاه چرایی و چگونگی دفاع مقدس را امروز شرح میدهم. البته اینها مطالبی است که بارها گفتیم و گفتند لکن باید تکرار کنیم. باید آنچه را که حقیقت است گفت؛ تحریف امر جدی و خطر بزرگی است و دست تحریف وجود دارد.
کار بزرگ امام این بود که از اول حجم واقعی این کارزار را شناخت. از اول فهمید که این جنگ معنایش چیست. خیلی از ماها نمیدانستیم، نمیفهمیدیم. امام از اول فهمید این یک درگیری عادی بین دو همسایه نیست. دشمن را شناخت و فهمید که دشمن اصلی در این جنگ کیست و تشخیص داد که صدام یک ابزار است. امام سخنرانی میکرد درباره جنگ و می فرمود مثلا آمریکا از شوروی بدتر شوروی از آمریکا بدتر انگلیس از هر دو بدتر یعنی شناخته بود که اینها عاملان اصلی و پشت صحنه جنگ هستند.
ثانیا یک تشخیص حیاتی امام داد و آن این بود که این مسئله مهم را ملت ایران میتواند حل کند صرفا مسئله نیروهای مسلح نیست؛ این کار کار ملت ایران است؛ ملت باید بیاید وسط.
همچنانی که ملت ایران انقلاب را به پیروزی رساند جنگ را هم باید ملت ایران به پیروزی برساند امام این را تشخیص داد و بر اساس آن عمل کرد. و این حرکت عظیم مردمی را بوجود آورد.
دفاع مقدس یکی از عقلانی ترین حوادث ملت ایران بود. بعضیها با استناد به یک خطای یک جمعی، مجموعه دفاع مقدس را متهم میکنند به بیتدبیری. مطلقا این طوری نیست. دفاع مقدس از اول کار، نشان دهنده عقلانیت در این عرضه بود. آن روز ارتش یک سازمان سنتی جاافتاده موجود در کشور بود و سپاه یک عنصر جوان تازه به میدان آمده انقلابی؛ اینها باید با هم کار کنند و این آسان نبود. خیلی کار بزرگی بود از این عاقلانه تر و مدبرانه تر چه کاری میشود پیدا کرد. بعد انتخاب تاکتیکهای ابتکاری و شجاعانه که این تاکتیکها واقعا فوق العاده بود.
حتی قبول قطعنامه هم در پایان کار در آن شرایط که امام از آن تعبیر کردند به نوشیدن جام زهر، این هم مدبرانه بود در آن مقطع مدبرانه بود باید انجام میگرفت. اگر مدبرانه نبود اگر عاقلانه نبود امام انجام نمیداد. ما از نزدیک شاهد بود و میدیدم که چه دارد میگذرد. کار بسیار عاقلانه بود. بنابراین از اول تا آخر مسئله دفاع مقدس یک پدیده عقلایی و یکی از عقلانی ترین حرکات ملت ایران بود و تحریفها را در این باره باید مراقب بود.
این مدل ابتکاری از حضور مردم در دفاع مقدس همیشه میتواند مطرح باشد. امروز هم میتوانیم ما اگر همت بکنیم با نگاه درست به مردم و مسائل نگاه بکنیم میتوانیم از این مدل استفاده بکنیم. البته بحث جنگ یک بحث است، بحث اقتصاد یک بحث دیگری است.
صاحبان فکر و اندیشه میتوانند به این به چشم یک ابزار اقتدار ملی نگاه کنند. آن وقت نقش پشت جبهه به قدر جبهه اهمیت پیدا میکرد در این مدل، چون همه که نمیتوانند تفنگ دست بگیرند؛ بعضیها پشت جبهه میتواند نقش بیافرینند. از کمکهای مالی تا رسیدگی به مجروحان تا بدرقه باشکوه شهیدان؛ بنده بارها گفتم اگر از شهدا یک چنین تکریم و احترامی نمیشد شوق شهادت این چنین نمیشد.
یکی ازموارد افتخارآمیز پشت جبهه، همین ماندن مردم اهالی شهرها بود. در شهر ماندند با این که شهر محل تهاجم شدید پیوسته دشمن بود.
در جنگ بروز استعدادهایی مشاهده شد که اینها چهره های ماندگار جنگ و شهدای بزرگ جنگ هستند. فرض کنید جوانی از روستایی در کرمان به جبهه برود و بشود حاج قاسم سلیمانی.
شهید سلیمانی در عرصه دیپلماسی و بین المللی در منطقه، فعالیت شگفت آوری داشت و هنوز مردم ایران از گستره کاره شهید سلیمانی مطلع نیستند، چیزهایی که در فلان جبهه بوهده آگاه هستند، ریزه کاریهای او خیلی بیشت از این حرفهاست.
این سرمایه گذاری بود که در جنگ گذاشته شد. دفاع مقدس ما را با ذات و واقعیت بزک شده تمدن غرب آشنا کرد. البته ملت ایران قبلا چون لطمه خورده بود تا حدودی آشنا بود.
ما از جنگ بشارت، پیشرفت، طراوت به دست آوردیم، ادبیات جنگ بشارت است. در باب دفاع مقدس کوتاهی کردهایم، اقداماتی که سرلشکر باقری عرض کردند کارهای با ارزشی است اما کم است.
هرچه از لحاظ زمان از دفاع مقدس دور میشویم از لحاظ معرفت باید به دفاع مقدس نزدیک شویم، چرا که دستهای تحریفگر در کمین است.
این خبر در حال تکمیل است/