ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
بيانيه سازمان نظام پزشکي درباره خطر موج همزمان آنفلوانزا و کرونا

بيانيه سازمان نظام پزشکي درباره خطر موج همزمان آنفلوانزا و کرونا

خبرگزاری آریا
خبرگزاري آريا- ستاد مرکزي مديريت بحران سازمان نظام پزشکي درباره خطر موج همزمان آنفلوانزا و کرونا بيانيه‌اي صادر کرد.
اجتماعی
شناسه خبر : 20200918120944568
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰:۵۸
۱۱
خبرگزاری آریا- ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام پزشکی درباره خطر موج همزمان آنفلوانزا و کرونا بیانیه‌ای صادر کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، در این بیانیه آمده است:
اکنون پزشکان در سراسر جهان، نگران همزمان شدن و همراهی همه گیری فصلی آنفلوانزا و همه گیری جهانی کووید19 هستند. از آنجایی که نشانه‌های بالینی آنفلوانزا شبیه به نشانه‌های شایع کووید-19 است، نشانه‌ها و علائم آنفلوانزا می‌توانند با ایجاد مشکل در تشخیص و از طریق مبتلایانی که بیماری ایشان تشخیص داده نشده و تحت قرنطینه و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه قرار نگرفته‌اند، خطر گسترش و سرایت بیماری کووید-19 را افزایش دهند.
از سوی دیگر، هرگاه شخصی با آلودگی توسط هر کدام از ویروس‌ها دچار «آنفلوانزا» و یا «کووید-19» شود، تا اندازه‌ای تضعیف و گرفتار خواهد شد که به سادگی میزبان مساعدی برای ویروس دیگر باشد.
آنچه که مسلم است: ابتلای همزمان به هر دو ویروس می‌تواند پیش آگهی بالینی بدتری داشته و به خصوص در افراد مسن، و دارای بیماریی‌های زمینه‌ای و نیز کودکان به نتایج ناگواری منجر شود.
یادآور می‌شود که نشانه‌های بالینی مشترک این دو بیماری عبارتند از تب، احساس تب و حرارت، لرز، درد بدن، سرفه یا تنفس مشکل و کوتاه شدن نفس ها.
برای تشخیص افتراقی باید به علائم و نشانه‌های بالینی اختصاصی کووید-19 مانند از دست دادن حس بویائی و یا نما‌های اختصاصی در سیتی اسکن ریه‌ها و یا تست PCR استناد شود.
در شرایط فعلی، نگرانی جامعه پزشکی این است که مراجعات مبتلایان به آنفلوانزا، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، روند خدمت رسانی به بیماران کووید-19 و فرآیند‌های پیشگیری را دچار اختلال جدی نماید.
مخاطراتی معینی که هم اکنون در کشور‌های نیمکره شمالی و از جمله ایران مطرح است: این است که در اکثر مناطق، مسأله بازگشایی مدارس و فضا‌های تحصیلی، حضور کودکان، نوجوانان و جوانان، به همراه آموزگاران، استادان و کادر‌های اداری و فنی در مدارس و دانشگاه‌ها، یک تهدید جدی برای شیوع بیشتر بیماری کووید-19 به شمار می‌رود.
در حال حاضر شبح بیماری آنفلوانزا، موجب نگرانی مردم و ابهامات جدی در افکار عمومی شده است که امید است با توضیح بنیاد‌های علمی این مورد، از بار نگرانی و تشویش مردم کاسته شود و در عین حال مردم شریف ایران تشویق شوند با جدی‌تر گرفتن مقررات و مفاد شیوه نامه «فاصله گذاری اجتماعی» به کاهش دامنه و شدت همه گیری انفلوانزا نیز یاری برسانند. اگر در این زمینه بخواهیم مطلب را خلاصه و جمع بندی کنیم، موارد زیر را باید مورد تأکید قرار دهیم:
1- شواهد موجود از نیمکره جنوبی که همه گیری همزمان آنفلوانزا و کووید-19 را تجربه کرده اند، نشان می‌دهد که بهتر است با توضیح علمی مسائل و تأکید بر مقررات فاصله گذاری اجتماعی (استفاده از ماسک- شستشوی دست‌ها با آب و صابون- خودداری از مسافرت‌های غیر ضروری- خودداری از اجتماعات و ...) از وحشت ورود به فصل آنفلوانزا در رسانه‌ها کاسته شود، زیرا انتظار می‌رود با یاری مردم و فاصله گذاری اجتماعی، همه گیری آنفلوانزای خفیف تری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم.
2- واکسیناسیون بر علیه آنفلوانزا، به خصوص در گروه‌های پر خطر، حلقه مهمی در جلوگیری از حدت و شدت اپیدمی آن است. در حال حاضر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اقدام عملی نسبت به خرید و تهیه واکسن انفلوانزا را آغاز کرده و در دست اجرا دارد. مسأله مهم مدیریت نحوه توزیع واکسن و نظارت بر دسترسی و دریافت افرادی است که در گروه‌های پر خطر قرار دارند. مسؤولان بهداشتی کشور حتماً لازم است که شیوه نامه تقسیم بندی جمعیت و شناسایی افراد پر خطر را بسیار سریع آماده نمایند تا از هرج و مرج، ایجاد بازار سیاه، رشد پدیده قاچاق و برخوردار نشدن افرادی که واقعاً به واکسن نیاز داشته‌اند، جلوگیری شود.
کودکان سالم 6 تا 23 ماهه، بزرگسالان بالای 65 سال، زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم حاملگی، و کلیه افراد بالای 2 سال که بیماری زمینه‌ای از قبیل دیابت، سرطان، نارسایی کلیه، روماتیسم، آسم و ... داشته باشند، در کنار کلیه کادر پزشکی- بهداشتی- درمانی از گروه‌های هدف در دریافت و تزریق واکسن آنفلوانزا به حساب می‌آیند. سازمان نظام پزشکی حسب وظایف قانونی خود همکاری و مشارکت در سیاست گذاری‌ها و تأمین واکسن با کیفیت مناسب و اولویت گذاری توزیع آن آمادگی خود را در این امر اعلام می‌دارد.
3- بازگشایی مدارس، دانشگاه ها، پادگان‌ها و امثالهم باید با احتیاط کامل و پس از بررسی تمام جوانب و وضعیت همه گیری ویروسی در هر منطقه، کمک گرفتن از نظرات کارشناسی مسؤولان و فعالان بهداشتی و درمانی کشور انجام شود. بسیار ضروری است که برنامه ریزی علمی و تأمین امکانات و ملزومات انجام شود، سپس به فکر بازگشایی کامل و بازگشت به روش‌های حضوری باشیم. در تعدادی از کشور‌های اروپایی نیز تعجیل در بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به بن بست برخورد کرده و بار دیگر به روش‌های غیر حضوری روی آورده اند.
خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد