ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
اصلاح‌طلبان تماشاچی انتخابات ۱۴۰۰؟ /خباز: سکوت بزرگان شایسته نیست

اصلاح‌طلبان تماشاچی انتخابات ۱۴۰۰؟ /خباز: سکوت بزرگان شایسته نیست

آفتاب
علی شکوری راد در تازه ترین نشست خبری در تبیین دیدگاه حزب اتحادملت که بسیاری از چهرهای شاخص اصلاح طلب در آن عضویت دارد درباره نامزدهای احتمالی اصلاحات به موضعی روشن اشاره کرد و گفت: «اینکه بخشی از اصلاح طلبان بخواهند به نامزد نیابتی روی بیاورند به خودشان مربوط است اما در کل این موضع میان اصلاح طلبان مردود شد و فعلا این دیدگاه در بین اصلاح طلبان جدی نیست و از آن عبور شده است.»
سیاسی
شناسه خبر : 666211
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰:۱۱
۲۰
آفتاب‌‌نیوز :

اظهارات انتخاباتی چهره های اصلاح طلب این روزها نشان از آغاز هرچند کم رنگ پروسه انتخابات در این طیف سیاسی دارد. از «علی شکوری راد» دبیرکل حزب اتحادملت تا «رسول منتجب نیا» دبیرکل حزب تازه تاسیس جمهوریت، همگی درباره آینده این جریان سیاسی در پرتو انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به اظهارنظر پرداخته اند. با مروری بر این سخنان می توان به این نتیجه رسید که اصلاح طلبان در حال حاضر به سه دسته کلی تقسیم شده اند؛ بخش اول احزابی چون اتحاد ملت هستند که نامزدی جز اصلاح طلب نمی خواهند. دسته دوم احزابی مانند کارگزاران هستند که گرچه هنوز به تصمیم نهایی درباره کاندیدای خاصی نرسیده اند اما خط قرمزی چون اصالت اصلاح طلبی ندارند و تمایل خود به حمایت از نامزدی معتدل حتی از دیگر جریان ها را انکار نمی کنند. دسته سوم احزاب کوچک اصلاحات هستند که همچنان میان این دو گروه در نوسان حمایت به سر می برند.

علی شکوری راد در تازه ترین نشست خبری در تبیین دیدگاه حزب اتحادملت که بسیاری از چهرهای شاخص اصلاح طلب در آن عضویت دارد درباره نامزدهای احتمالی اصلاحات به موضعی روشن اشاره کرد و گفت: «اینکه بخشی از اصلاح طلبان بخواهند به نامزد نیابتی روی بیاورند به خودشان مربوط است اما در کل این موضع میان اصلاح طلبان مردود شد و فعلا این دیدگاه در بین اصلاح طلبان جدی نیست و از آن عبور شده است.»

پیش از این هم «اسماعیل گرامی مقدم» سخنگوی حزب اعتماد ملی با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان از رویکرد حمایت از نامزد غیراصلاح‌طلب عبور کرده‌اند، گفته بود: «بعید است اصلاح طلبان در انتخابات از کسی حمایت کنند که از اعلام وابستگی به جریان اصلاح طلبی ابا دارد.»

«مرتضی مبلغ» عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان هم امکان اجماع بر سر نامزدی از جریان های دیگر را ضعیف شمرده و گفته است: «اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدای خود را خواهند داشت و چه بسا در صورت عدم تایید صلاحیت نیز لزومی بر اجماع با دیگر طیف ها نخواهند دید.»

«جواد امام» عضو بنیاد باران و دبیرکل مجمع ایثارگران هم تاکید کرده است: «اصلاحات برای انتخابات پیش‌رو نامزد خود را خواهد داشت و به نامزد جریان رقیب متوسل نخواهد شد.»

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی تیرماه در گفت و گویی تصریح کرده بود که رییس جمهور منتخب لزوما لازم نیست منتسب به یکی از دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا باشد.

مناقشه دو گروه اشاره شده در بالا اما تمام مشکلات اصلاح طلبان نیست و حتی اگر همه طیف های اصلاح طلب بر سر حمایت از نامزدی اصلاح طلب توافق کنند، پرسش بسیار مهم این است که آیا چنین شخصی قادر به کسب معیارهای موردنظر نهادهای نظارتی خواهد بود. موضوعی که «ابراهیم امینی» عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی درباره آن می گوید: «اگر اصلاح طلبان اجازه داشتن نامزدی توانمند را داشته باشند می‌توانند رقابت خوبی را به عرصه نمایش بگذارند.»

آیا کدخدایی راه ورود اصلاح طلبان به انتخابات را بست؟
کار اصلاح طلبان پس از توصیه تازه «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان، دشوار تر هم شده است. کدخدایی روز دوشنبه بیستم مردادماه در جمع اصحاب رسانه درباره اسامی مطرح شده برای انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: «شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت‌نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت‌نام نکنند.» هرچند در روزهای اخیر عمده گمانه زنی ها درباره این اظهار نظر کدخدایی به سمت رییس جمهور پیشین معطوف شد اما در عین حال در جریان اصلاح طلب هم تعداد افراد رد صلاحیت شده که اتفاقا از چهره های اصیل اصلاحات هم هستند، کم نیستند و همین یافتن نامزدی اصلاح طلب و ردصلاحیت نشده را برای آن ها سخت خواهد کرد.

حتی اگر جریان رقیب اصلاحات دستکم درباره این گزینه که آیا باید با نامزد جریان دیگری ائتلاف کنند یا نه، به نتیجه ای قطعی رسیده باشند اما این مهم در میان اصلاح طلبان همچنان مورد مناقشه است و تا این موضوع مهم رفع نشود این جریان نمی تواند به تاکتیک های انتخاباتی واثربخشی سازوکارهایی چون شورای عالی سیاستگذاری یا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات چندان خوشبین باشد. هرچند این سازوکارها هم منتقدان و مخالفان صریح خود را دارند.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد