ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
تعویق مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر برای برگزاری متمرکز بازی‌ها/ مینی تورنمنت‌ها از راه می‌رسند؟

تعویق مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر برای برگزاری متمرکز بازی‌ها/ مینی تورنمنت‌ها از راه می‌رسند؟

خبرگزاری تسنیم
تصمیم مشترک فیفا و AFC برای تعویق دیدارهای مرحله نخست گروهی انتخابی جام جهانی 2022 شانس برگزاری متمرکز مسابقات را بیشتر کرد.
ورزشی
شناسه خبر : tn.ai
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷:۰۵
۱۶

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، تصمیم مشترک فیفا و AFC برای تعویق مجدد رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین، احتمال برگزاری متمرکز این مسابقات را بیشتر از قبل کرده است. تعویق این مسابقات هم فرصتی برای تصمیم‌گیری قطعی در این خصوص بوده است تا فیفا و AFC بتوانند تصمیمی قاطع بگیرند.

در بیانیه مشترک فیفا و AFC آمده است که تصمیم تعویق مجدد مسابقات با هدف حفظ سلامت تمام شرکت‌کنندگان اتخاذ شده است تا پس از بررسی دقیق از شرایط بیماری در منطقه، تاریخ‌های جدید اعلام شود. قرار است تاریخ جدید دیدارهای انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین به‌زودی مشخص شود و احتمال برگزاری متمرکز بازی‌ها وجود دارد. پیش از این هم پیشنهاد برگزاری متمرکز مسابقات انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا مطرح شده بود که موافقان و مخالفانی داشت، اما حالا ممکن است این تصمیم به صورت قاطعانه گرفته شود و تیم‌ها راه دیگری جز برگزاری متمرکز مسابقات نداشته باشند.

شرایط کشورهای مختلف در مواجهه با کرونا هنوز به ثبات نرسیده و شمار مبتلایان همچنان رو به افزایش است. از همین رو سفر کردن‌های متوالی به کشورهای مختلف ریسک بالایی دارد و ممکن است ابتلای حتی یک بازیکن، بازی‌ها را لغو کرده و برنامه‌ریزی‌ها را با مشکل مواجه کند. در این شرایط برگزاری متمرکز مسابقات علاوه بر کم کردن این ریسک، برگزاری تمام بازی‌ها در یک تاریخ مشخص را امکان‌پذیر می‌کند تا خللی در انتخاب 31 تیم برای حضور در جام جهانی 2022 ایجاد نشود.

ضمن اینکه با توجه به شرایط پیش آمده و از دست رفتن فیفادی‌های سال 2020 در ماه‌های مارس، ژوئن، سپتامبر، اکتبر و نوامبر، به پایان رساندن تمام بازی‌های انتخابی طبق روال گذشته بسیار سخت و حتی ناممکن است. از همین رو بعید نیست که مرحله بعدی مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 که تکلیف 4.5 سهمیه آسیا را مشخص می‌کند، به صورت متمرکز و مینی تورنمنت برگزار شود. آخرین باری که مسابقات انتخابی جام جهانی در آسیا به این شکل برگزار شد، مربوط به انتخابی جام جهانی 1994 آمریکا بود که از آسیا تنها دو تیم برای حضور در جام جهانی انتخاب می‌شد و پس از برگزاری دیدارهای مقدماتی و مشخص شدن شش سرگروه در مرحله نخست، مرحله نهایی در یک گروه شش تیمی در دوحه قطر برگزار شد. در این مرحله کره جنوبی و عربستان سعودی راهی جام جهانی شدند و تیم‌های ایران، ژاپن، عراق و کره‌شمالی از راهیابی به جام جهانی باز ماندند.

مسابقات انتخابی جام جهانی 1994 در دوحه به مدت دو هفته از 15 تا 28 اکتبر سال 1993 برگزار شد و مسابقات به صورت تک بازی فشرده و هر سه روز یک بار انجام شده بود. در این دوره نیز قرار است پس از برگزاری مرحله نخست گروهی انتخابی جام جهانی 2022، دو گروه شش تیمی تشکیل شود تا تیم‌های اول و دوم هر گروه راهی جام جهانی شوند و تیم‌های سوم با انجام دیدار پلی‌آف برای حضور در پلی‌آف صعود به جام جهانی تلاش کنند. با توجه به تاریخ‌های از دست رفته، زمان زیادی باقی نمانده است و فیفا نیز بعید به نظر می‌رسد جام جهانی 2022 را به تعویق بیاندازد و برگزاری بازی در همان تاریخ اعلام شده (نوامبر و دسامبر 2022)، تا این لحظه قطعی است.

یعنی در صورتی که فیفا مرحله نخست گروهی انتخابی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیا 2023 چین را به سلامت برگزار کند، برگزاری مرحله بعدی طبق روال قبلی شدنی نیست. تاریخ‌های احتمالی برای برگزاری چهار هفته باقیمانده این مرحله که تیم ملی فوتبال کشورمان با هنگ‌کنگ، کامبوج، بحرین و عراق بازی خواهد کرد، ژانویه یا مارس 2021 (دی یا اسفند 99) است تا تکلیف 12 تیم صعودکننده به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 مشخص شود.

البته این شرایط فقط برای قاره آسیا نخواهد بود و به احتمال فراوان تکلیف تیم‌های صعود کننده به جام جهانی 2022 قطر در دیگر قاره‌ها نیز به همین صورت مشخص خواهد شد. به طور مثال وضعیت آمریکا، برزیل و مکزیک که بیشترین رکورد ابتلا به کرونا را ثبت کرده‌اند، برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی در منطقه کنکاکاف و آمریکای جنوبی را سخت می‌کند. از همین رو حتی پیشنهاد برگزاری این بازی‌ها در اروپا و به صورت متمرکز مطرح شده است. قاره اروپا و آفریقا نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود و اگر شیوع ویروس کرونا به همین شکل ادامه پیدا کند، راهی جز تغییر شکل بازی‌ها و برگزاری متمرکز مسابقات باقی نمی‌ماند.

 

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد