ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
کسب‌وکارهای آنلاین و ارزش‌های اجتماعی

کسب‌وکارهای آنلاین و ارزش‌های اجتماعی

خبرگزاری تسنیم
به عقیده بسیاری از کارشناسان، موفق‌ترین کسب‌وکارهای مدرن آن‌هایی هستند که می‌توانند تغییر پارادایم ایجاد کنند.
اقتصادی
شناسه خبر : tn.ai
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷:۱۰
۸

به گزارش خبرگزاری تسنیم، کسب‌وکار دیجیتال یا آنلاین، همان دسته کسب‌وکارهایی هستند که بر بستر وب ارائه می‌شوند و خریداران و فروشندگان به مدد تکنولوژی این امکان را دارند که بدون حضور در مکانی خاص و زمانی مشخص نیازهای خود را برطرف کنند. این نوع کسب‌وکارها علاوه بر مزیت‌های تسهیل‌گرانه‌ای که دارند، از بعد اجتماعی نیز مزیت‌های قابل توجهی به همراه دارند.

خلق ارزش های جدید

گسترش کسب‌وکارهای آنلاین، ناشی از فراگیری اینترنت و افزایش دسترسی به آن بود. موضوعی که خود، در قالب ارزشی جدید قابل تعریف است. خلق ارزش از مهمترین مزیت‌های کسب‌وکار آنلاین در قیاس با کسب‌وکار سنتی محسوب می‌شود.

فراگیری و سهولت دسترسی در همین بستر است که امکان ایجاد و ارائه خدمات جدید از سوی پلتفرم‌های کسب‌وکاری به خریداران و فروشندگان را ارائه می‌کند. خدماتی که خود منجر به خلق ارزش‌های جدید در ابعاد مختلف اجتماعی می‌شوند. ارزشی که برای تمام ذی‌نفعان در مقابل یکدیگر قابل مشاهده است. کیوان محیط‌‌مافی، مدیر ارشد محصول دیجی کالا در همین رابطه به تجربه مارکت پلیس دیجی کالا اشاره کرد و با اعتقاد به اینکه موفقیت این مارکت پلیس ناشی از همین خلق ارزش است گفت: «دیجی‌کالا در ایجاد شبکه‌ای عظیم بین فروشندگان و خریداران در قالب مارکت پلیس است. با وصل کردن تعداد زیادی فروشنده به خریدار، پلتفرم ما موفق به خلق ارزش می‌شود. همه منابع ارائه شده و ارتباطات برقرار شده روی بستر ما، بخشی از فرایند خلق ارزش است. خلق ارزشی که در وهله اول به خود پلتفرم ارزش می‌بخشد. همه این شبکه ارتباطی ارزشمند، عاملی است برای رجوع بیشتر افراد به یک پلتفرم و این هم عاملی است برای پیشی گرفتن از کسب‌وکارهای سنتی.»

محیط‌‌مافی با مقایسه کوکاکولا به عنوان یک کسب‌وکار سنتی و کسب‌وکارهای آنلاین مانند فیسبوک، گوگل و مایکروسافت به تشریح بیشتر موضوع پرداخت و گفت: «کسب‌وکارهای آنلاین با ایجاد ارتباط بین مخاطبان منجر به ارزش آفرینی می‌شوند و ادامه این روند منجر به افزایش ارزش کسب‌وکار مذکور خواهد شد.»

فلاحت، مدیرمحصول تپسل در این رابطه می‌گوید: «وقتی اینترنت از منظر جامعه ارزشمند شد که در دسترس همه قرار گرفت و به آن‌ها مطلوبیت اضافه کرد. در مورد پلتفرم‌های مدرن هم همینطور است. این پلتفرم‌ها باید در دسترس باشند و نیازهای ما را برطرف کنند. اما خود این پلتفرم‌ها زمانی محبوب شدند که اینترنت از حالت نسبتا گران ADSL خارج شد و با قیمتی ارزان در دسترس همه قرار گرفت. واضح است که اگر اینترنت فراگیر نبود هیچ‌کدام از این کسب‌وکارها به چنین موفقیت‌هایی نمی‌رسیدند. بارها دیده‌ایم یک تکنولوژی به دلیل عرضه شدن در زمان نامناسب، یعنی در زمانی که بستر جامعه برای پذیرش آن آماده نبوده، شکست خورده و حذف شده است.»

از جمله ویژگی‌های مهمی که کسب‌وکارهای دیجیتال به واسطه بعد تکنولوژیک خود به همراه دارند، تطبیق‌پذیری است. تطبیق‌پذیری این امکان را ایجاد می‌کند که یک کسب‌وکار دیجیتال به سرعت و با هزینه کمتر بهترین پاسخ را به نیاز مشتریانش بدهد. این امکان فناورانه موجب شده تا کسب‌وکارهای دیجیتال بتوانند با در نظر گرفتن ابعاد در هم تنیده اقتصادی، تکنولوژیک و اجتماعی کسب‌وکارهای جدید، توجهی بیشتری به ابعاد اجتماعی کار خود هم داشته باشند آنها اکنون با حرکت در راستای رضایت مشتریان، می‌توانند ارزش‌آفرینی کنند. از جمله نمونه‌های چنین اتفاقی شرکت نتفلیکس است که در حوزه سرگرمی فعال است و در حال حاضر با ساخت سریال‌های تلویزیونی یکی از مهمترین بازیگران صنعت سرگرمی در حوزه دیجیتال است. فلاحت در مورد تجربه خلق ارزش این شرکت می‌گوید: «نتفلیکس در آغاز راه برای تطبیق با نیازهای مشتریان به اجاره VHS و DVD می‌پرداخت. این کار او برای مشتریان ارزش ایجاد کرد و مشتری از طریق نتفلیکس به مطلوب خود رسید. بعد بدون حذف بخش اجاره DVD، پلتفرم مدرن خود را به‌وجود آورد که البته مخاطبش از تلوزیون‌های کابلی، یعنی نوع سنتی این ماجرا بیشتر است.»

ارزش آفرینی‌های چند سویه

فضای کسب‌وکار آنلاین به واسطه پتانسیل‌هایی که دارد ارتباطی چند سویه میان ذی‌نفعان مختلف را ایجاد می‌کند که در نهایت سود حاصل از فعالیت در گرو ارائه خدمت مناسب به سایر ذی‌نفعان است. همین بستر موجب ایجاد فرایندی می‌شود که ارزش آفرینی‌ها را چند سویه می‌کند و تمام ذی‌نفعان از آن بهره می‌برند. این همان کاری است که پلتفرم‌های کسب‌وکار دیجیتال همچون دیجی‌کالا توانسته‌اند به واسطه شبکه ارتباطی که میان فروشنده و مشتریان شکل داده‌اند در ذهن مخاطبان خود ایجاد کنند. فلاحت در این رابطه می‌گوید: «وقتی یک شخص می‌بیند که با کار کردن به عنوان راننده در تاکسی اینترنتی می‌تواند کسب درآمد کند و به نحوی توانمند شود، ارزش آن پلتفرم در ذهن او بالا می‌رود. همین مثال برای دیجی‌کالا هم صادق است. به نظر من از نقاط عطف موفقیت دیجی‌کالا، روی آوردن به مارکت‌پلیس است که در آن اشخاص می‌توانند به عنوان فروشنده هم فعالیت کنند. این امکان منجر می شود افراد با ارزش‌آفرینی در پلتفرم دیجی‌کالا، مجموعه کسب‌وکار را ارزشمند ببینند و باز آفرینی این ارزش‌ها منجر به ارزشمند شدن دیجی‌کالا در جامعه می‌شود.»

یکی از مهمترین مزیت هایی که کسب‌وکارهای آنلاین به واسطه بعد تکنولوژیک نسبت به کسب‌وکارهای سنتی دارند، شبکه اجتماعی است که در این کسب‌وکارها شکل می‌گیرد. خرید در کسب‌وکار آنلاین، با دیدی وسیع‌تر ممکن شده است و در این شیوه خرید ابزاری در اختیار فروشنده است که منجر می‌شود او با آگاهی بیشتری اقدام به خرید کند. امکانی که یک فضای دیجیتال به خریداران می‌دهد این است که افراد می‌توانند حین بررسی کالا از نظرات مثبت و منفی که در یک پلتفرم دیجیتال گذاشته شده بهره ببرند و این ویژگی‌ها منجر به تصمیم گیری بهتر شود.

تغییر پارادایم ها

به عقیده بسیاری از کارشناسان، موفق‌ترین کسب‌وکارهای مدرن آن‌هایی هستند که می‌توانند تغییر پارادایم ایجاد کنند. یک مثال شاخص تغییر پارادایم تبدیل اندروید به پلتفرم رایج مورد استفاده در بین تعداد زیادی از کاربران ادوات تکنولوژی است. فلاحت با اشاره به این موضوع که گوگل از مدت‌ها پیش تمایل داشته تا گوشی‌های هوشمند به پارادایم موبایل در دنیا تبدیل شوند که چنین هم شد، گفت: «شرکتی مثل نوکیا با تغییر پارادایم همراه نشد و این عدم همراهی، منجر به شکست او شد.»

این تغییر پارادایم در کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی هم محسوس است و مصادیق آن را می‌توان در پلتفرم‌هایی همچون دیجی‌کالا، کافه‌بازار، استادکار و تپسی دید.

دیجی کالا موفق شد پارادایم‌هایی را تغییر دهد که پیش از آن تصوری در مورد آنها وجود نداشت. از جمله مهم‌ترین این تغییرات تحویل به موقع کالا در سراسر کشور، خدمات پس از فروش، بسته‌بندی با کیفیت و امکان مرجوع کردن کالا تحت ضوابط مشخص است. فلاحت در همین رابطه گفت: «سال‌ها پیش در بسیاری از فروشگاه‌ها نوشته‌ای به چشم‌مان می‌خورد که کالای فروخته شده پس گرفته نمی‌شود؛ اما دیجی‌کالا با تغییر پارادایم، به طریقی کل جامعه را تحت تاثیر قرارداد. به نظر من یک پلتفرم موفق باید منجر به تغییر پارادایم شود.» واضح است که تغییر پارادایم یک روزه و به آسانی رخ نمی‌دهد. چنین تغییراتی نیازمند تلاش، ثبات و هوشمندی مغزهای متفکر کسب‌وکارهای موفق است.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد