ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
دلار به ۲۰ هزار تومان رسید، سکه به ۱۰ میلیون؛ دولت همچنان وعده «مالیات بر عایدی سرمایه» می‌دهد!

دلار به ۲۰ هزار تومان رسید، سکه به ۱۰ میلیون؛ دولت همچنان وعده «مالیات بر عایدی سرمایه» می‌دهد!

خبرگزاری تابناک
در این روز‌ها که بازار‌ها با نوسانات زیادی رو به رو هستند و عده‌ای دلال در حال ثروت اندوزی از طریق نوسانات بازار‌ها بدون پرداخت یک ریال مالیات می‌باشند و عده‌ای دیگر نیز نظاره گر آب شدن قدرت خرید خود در گرمای تابستان می‌باشند، جای خالی این طرح بیش از پیش حس می‌شود.  
اقتصادی
شناسه خبر : 988332
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰:۳۹
۲

 

این روزها بازارها با تلاطمات و نوسانات شدیدی رو به رو شده اند و قیمت ها روز به روز در حال افزایش هستند. عده ای در این اوضاع در حال به جیب زدن سودهای کلانی می باشند و عده ای نیز تنها نظاره گر کاهش قدرت خرید خود می باشند. دلار امروز در صرافی های بانکی با افزایش 1950 تومانی به رقم 20900 تومان فروخته شد و سکه تمام بهار آزادی نیز به رقم تاریخی 10 میلیون و 125 هزار تومان رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی، این در حالی است که رئیس سازمان امور مالیاتی در خطبه های پیش از نماز جمعه مورخه 21 تیرماه 1398 تاکید کرد «طرح مالیات بر عایدی سرمایه شامل املاک، خودرو، سکه و ارز می شود و این طرح برای تصویب به هیات دولت ارائه شده است.»

در اینجا وظیفه دولت این است که با مالیات ستانی از بازارهای مختلف و توزیع عادلانه آن، اولاً در راستای به ثبات رساندن بازارها نقش خود را ایفا کند و ثانیاً به برقراری عدالت و جلوگیری از افزایش شکاف طبقاتی کمک کند.

یکی از مالیات هایی که می تواند در به ثبات رساندن بازارها، در این روزها کمک کند، مالیات بر عایدی سرمایه می باشد. مالیاتی که در سه سال گذشته فقط وعده اجرای آن از سوی مسئولین دولتی شنیده شد.

روز گذشته مورخه 14 تیرماه سال جاری نیز در همین رابطه جنجالی به پا شد و برخی خبرها حکایت از پیگیری طرحی در مجلس در رابطه با مالیات بر عایدی سرمایه می دادند که خرید و فروش سهام نیز جزءای از این طرح مطرح شده بود که بعد از انتشار این خبر، برخی نمایندگان مجلس آن را تکذیب کردند.

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه یا (CGT (Capital Gains Tax بدین معناست که دولت بر درآمد حاصل از سرمایه گذاری در تملک دارایی های سرمایه ای مالیات وضع می کند. به عبارت ساده تر مالیات بر عایدی سرمایه نوعی از مالیات محسوب می‌شود که بر سود ناشی از انتقال اموال غیر مولد اعمال می‌شود. در واقع در این نوع مالیات، افراد از سود ناشی از فروش سرمایه و مایملک خود مالیات پرداخت می‌کنند.

یک مثال ساده برای آشنایی با مالیات بر عایدی سرمایه

مثال ساده برای آشنا شدن با مالیات بر عایدی سرمایه این است که فرض کنید شما مسکنی را سال گذشته به قیمت 100 میلیون تومان خریداری کرده‌اید و حال قصد فروش آن را دارید. مشتری مسکن شما را به قیمت 120 میلیون تومان خریداری می‌کند. در این میان شما 20 میلیون تومان از فروش مسکن خود سود کرده‌اید. حالا باید برای این 20 میلیون تومان که عایدی مسکن است، مالیات پرداخت کنید.

سه سال وعده های گوناگون مسئولین دولتی برای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه

در پنجم مرداد ماه سال 1397 بود که حسین میرشجاعیان معاون وقت وزیر اقتصاد طی مصاحبه ای با بیان اینکه با طرح مالیات بر سرمایه ها می توان جلوی سفته بازی را گرفت، از تشکیل کارگروهی ویژه در وزارت اقتصاد برای اجرای این طرح خبر داد.

سید کامل تقوی نژاد، رئیس وقت سازمان امور مالیاتی در 15 مرداد ماه 1397 نیز با تاکید بر اینکه بنده موافق اخذ مالیات بر عایدی سرمایه هستم، گفت: خوشبختانه سازوکارهای اخذ چنین مالیاتی فراهم شده و مشکلی در اجرای آن وجود ندارد.

پس از این اظهارنظر در مورد مالیات بر عایدی سرمایه دیگر خبری از این طرح نشد تا اینکه فرهاد دژپسند سکان هدایت وزارت اقتصاد را بر عهده گرفت. دژپسند در بهمن ماه 1397 وعده ارائه طرح جامع مالیاتی مشتمل بر مالیات بر عایدی سرمایه تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ را داد. با پایان اردیبهشت ماه و آماده نشدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه، دوباره وزیر اقتصاد وعده داد که این طرح تا پایان خرداد ماه ارائه می شود. خرداد ماه هم به پایان رسید و عملاً خبری از ارائه طرح مالیات بر عایدی سرمایه نشد.

با توجه به بدعهدی های دولت در ارائه طرح مربوط به مالیات بر عایدی سرمایه، بهارستان نشینان دوباره تصمیم گرفتند که طرح مالیات بر عایدی سرمایه خود را به جریان بیندازند. زهرا سعیدی مبارکه نماینده وقت مجلس که در مورخه 16 تیرماه 1398 در برنامه پایش شبکه اول حضور یافته بود با اشاره به بی انگیزگی دولت در اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه گفت: بار‌ها کرباسیان وزیر وقت اقتصاد و تقوی نژاد رییس وقت سازمان امور مالیات کشور ابلاغ کردند که ابزار بررسی عایدی سرمایه افراد در دست است و امکان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه وجود دارد. وی افزود: اما در حال حاضر دژپسند وزیر اقتصاد خبر از طراحی طرح جامع مالیاتی را می‌دهد که البته قرار بود تا اواخر خرداد ارایه شود و هنوز محقق نشده است. سعیدی ادامه داد: طرحی که ما آماده کردیم با 145 امضا تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده و کلیات آن تاکنون تصویب گردیده است.

با این اظهارات عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه پایش و جدی بودن مجلس برای پیگیری طرح خود در رابطه با مالیات بر عایدی سرمایه، دوباره مسئولین دولتی در این زمینه به تکاپو افتادند و صحبت هایی را در مورد طرح مالیات بر عایدی سرمایه خود انجام دادند. به عنوان نمونه، امیدعلی پارسا رئیس سازمان امور مالیاتی در خطبه های پیش از نماز جمعه مورخه 21 تیرماه 1398 ضمن بیان این موضوع که طرح مالیات بر عایدی سرمایه شامل املاک، خودرو، سکه و ارز می شود، گفت: این طرح برای تصویب به هیات دولت ارائه شده است.

سرانجام در 26 تیرماه سال گذشته، محمدعلی دهقان دهنوی معاون امور اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی طی مصاحبه ای اعلام کرد که طرح پیشنهادی مالیات بر فعالیت ‌های اختلال زا برای بررسی به هیات دولت ارسال شده است.

در حالی که همه منتظر ارسال لایحه مالیات بر عایدی سرمایه از سوی دولت به مجلس بودند در مورخه 5 مرداد ماه 1398، امیدعلی پارسا رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی در مشهد از برگشت خوردن این طرح توسط وزارت اقتصاد خبر داد و گفت: در این زمینه ابتدا پیش‌نویسی را ما تهیه می‌کنیم، بعد در وزارتخانه نهایی شده و در نهایت به دولت می‌رود. ما پیش‌نویس اولیه را به وزارتخانه دادیم، وزارتخانه برای اصلاح به سازمان امور مالیاتی برگرداند، حداکثر تا پایان مردادماه باید به وزارتخانه برگردانیم.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز پس از حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس در مورخه 8 مرداد 1398 در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان اینکه سوال یکی از نمایندگان این بود که چرا لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس ارسال نمی شود، اظهارکرد: قرار است قانون مالیات مستقیم به صورت جامع اصلاح شود که در جریان این اصلاح، مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد نیز گنجانده می شود و به صورت یکپارچه به مجلس تقدیم می شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی، با اشاره به اینکه اخذ مالیات از فعالیت های اختلال زا یکی از انتظارات مجلس و دلسوزان کشور است، تصریح کرد: افرادی که به این سمت می روند اقتصاد کشور را با مشکل مواجه می کنند، لذا لایحه اخذ مالیات از فعالیت های اختلال زا آماده شده و پس از بررسی نهایی در دولت، پیش بینی می شود که تا پایان مهر ماه به مجلس ارسال شود.

مهر هم به پایان رسید و خبری از ارسال لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس نشد. محمد علی دهقان دهنوی، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد در آبان ماه 1398 اعلام کرد که کار بررسی لایحه مذکور پیچیده است و احتمالاً تا انتهای پاییز بررسی‌های معاونت اقتصادی در خصوص پیش‌نویس لایحه به اتمام می‌رسد و پس از تکمیل بررسی‌ها در معاونت اقتصادی، پیش‌نویس مربوطه به دولت ارجاع می‌شود.

در آذر ماه سال 1398 وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره سرنوشت لایحه مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: قانون مالیات‌های مستقیم که مالیات بر عایدی بر سرمایه، ذیل آن قرار دارد در حال بازنگری است و در این رابطه شورای بازنگری با حضور اساتید دانشگاه، نمایندگان بخش خصوصی و دستگاه‌های ذیربط  تشکیل شده است و پس از نهایی شدن فورا به دولت ارسال خواهد شد.

6 دی ماه 98 دهقان دهنوی معاون وزیر اقتصاد در رابطه با آخرین وضعیت لایحه مالیات بر مجموع درآمد اظهار داشت: طبق برنامه‌ریزی قرار بود که بررسی کارشناسی لایحه تا پایان آذر ماه در وزارت اقتصاد تمام شود و به دولت برود، اما با کمی تأخیر روبرو و کار کارشناسی زمان‌بر شده است. در نظر داریم حداقل تا هفته آینده و حداکثر تا 20 دی ماه بررسی آن در وزارت اقتصاد تمام شود.

به هر حال دی ماه هم به پایان رسید و باز هم خبری از ارسال این لایحه به مجلس نشد، تا اینکه در مورخه 15 بهمن ماه 1398 وزیر اقتصاد در دومین نشست خود با نمایندگان رسانه های گروهی درخصوص بدقولی درباره مالیات بر عایدی سرمایه گفت که این لایحه در این وزارتخانه تکمیل شده و در حال بررسی در دولت است ولی در هر حال به سال آینده نمی رسد، ضمن این که بسیاری از مفاد لایحه اصلاح مالیات های مستقیم نیازمند فرهنگ سازی و چکش کاری است بنابراین برای اجرای آن دو سال دیگر وقت نیاز است.

طرحی که بر روی کاغذ ماند و دیگر به عمر دولت تدبیر و امید قد نخواهد داد!

به هر حال همان گونه که ملاحظه شد مسئولین اقتصادی دولت تدبیر و امید، در سه سال گذشته تنها وعده اجرای این طرح مالیاتی را دادند و به نوعی وقت خریدند و حتی نگذاشتند که مجلس این طرح را پیگیری کند. طرحی که اگر در خوشبینانه ترین حالت امروز هم از سوی دولت به مجلس برود، دیگر به عمر دولت تدبیر و امید قد نخواهد داد.

در این روزها که بازارها با نوسانات زیادی رو به رو هستند و عده ای دلال در حال ثروت اندوزی از طریق نوسانات بازارها بدون پرداخت یک ریال مالیات می باشند و عده ای دیگر نیز نظاره گر آب شدن قدرت خرید خود در گرمای تابستان می باشند، جای خالی این طرح بیش از پیش حس می شود. 

 

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد