ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
آغاز تعامل انجمن پوشاک مدارس ایران و صداوسیما به منظور سلامت روح دانش آموزان

آغاز تعامل انجمن پوشاک مدارس ایران و صداوسیما به منظور سلامت روح دانش آموزان

باشگاه خبرنگاران جوان
همکاری انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران با سازمان صداوسیما در شبکه سلامت و گروه کودک و نوجوان به‌منظور ایجاد فرصت‌های آموزشی در حوزه استانداردسازی لباس فرم است.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 7411656
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱:۱۹
۲۳

به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست بررسی ملزومات ایمنی و سلامت جسم و روح دانش‌آموزان در لباس فرم مدرسه از سوی انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران برگزار شد.

دومین نشست تخصصی انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران به‌منظور بررسی چالش‌ها و موضوعات مرتبط با لباس فرم دانش آموزان در حوزه ایمنی و سلامت جسم و روح این قشر از جامعه با حضور آزیتا رضایی و مجتبی ظریفیان از مجریان گروه کودک و نوجوان شبکه دو، کیانا فرحی متخصص پوست و ندا سرمه دبیر کارگروه ایمنی و سلامت انجمن برگزار شد.

دبیر کارگروه ایمنی و سلامت انجمن پوشاک مدارس ایران با تأکید بر لزوم استفاده از لباس فرم برای دانش آموزان در محیط مدرسه به‌عنوان نخستین حضور اجتماعی پس از خانواده اظهار داشت: بدون شک کودکان و نوجوانان از لباس فرم احساس رضایت می‌کنند و چه‌بسا زمانی که در کودکی از آن‌ها پرسیده می‌شود که در آینده چه شغلی را انتخاب خواهند کرد، به سراغ گزینه‌هایی می‌روند که دارای لباس فرم بوده و بر اساس همین نگرش، تلاش می‌کنند انتخابی هویت مدار داشته باشند و این امر نشان از توجه دانش‌آموز به شأن و جایگاه اجتماعی از مسیر پوشش جذاب و استاندارد دارد.

سرمه به تأثیر رسانه به‌ویژه رسانه ملی به‌منظور فرهنگ‌سازی در زمینه استانداردسازی لباس فرم مدارس و همچنین لباس اجتماع گروه سنی کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اهمیت موضوع و شکسته شدن انحصار رسانه‌ها با ظهور شبکه‌های اجتماعی، اما همچنان اهمیت موضوع طراحی و تولید لباس فرم مدارس با تکیه‌بر استاندارد‌های علمی و فرهنگی مغفول مانده پس درنتیجه از هم‌اکنون باید به فکر تولید محتوای تخصصی و چندوجهی برای رفع مشکلات و نواقص فعلی و انتشار آن از طریق امکانات رسانه‌ای باشیم.

مجتبی ظریفیان که مخاطبان رسانه ملی او را با نام مستعار «عمو مهربان» در گروه کودک و نوجوان شبکه دو می‌شناسند، با بیان خاطراتی از لباس فرم خود در دوره دانش‌آموزی اذعان داشت: از آن زمان تجربه خوشایندی مرتبط با لباس فرم مدرسه برای من و بسیاری از همسالانم باقی نمانده چراکه تفکری مبنی بر توجه به اثرات لباس فرم بر سلامت جسم و روح دانش‌آموزان در آن سال‌ها و حتی تا هم‌اکنون وجود نداشته است.

ظریفیان با اشاره به تأثیر لباس فرم دانش آموزان در تعیین میزان علاقه‌مندی این طیف به محیط مدرسه تأکید کرد و گفت: امروز دانش آموزان ما نیازمند ابزاری برای توجه هرچه بیشتر به جایگاه مدرسه در تعلیم و تربیت خود هستند و بی‌شک لباسی که او در این محیط بر تن دارد نخستین و مهم‌ترین مؤلفه برای ایجاد این نگرش در مسیر درست آن است و این از رسالت ما به‌عنوان مجری برنامه‌های کودک و نوجوان است که این مهم را به دانش‌آموز، خانواده او و متولیان آموزش‌وپرورش با زبانی شیوا گوشزد کنیم.

آزیتا رضایی دیگر مهمان این نشست که او را نیز با نام مستعار «خاله رؤیا» در تلویزیون می‌شناسند نیز در سخنانی گفت: هرقدر هم که از تأثیر توجه اصولی و استاندارد به جایگاه رنگ در روحیه و یادگیری دانش آموزان بگوییم، کم گفته‌ایم و بر اساس همین دیدگاه است که طی سالیان اخیر، ما و جمعیت همکارانمان در گروه کودک و نوجوان شبکه‌های مختلف رسانه ملی تلاش کرده‌ایم که نقش خود را در مسیر الگوسازی و ذائقه سازی برای پوشش کودکان و نوجوانان از درگاه تنوع طرح و رنگ در لباسمان مقابل دوربین صداوسیما ایفا کنیم.

رضایی با تأکید بر اینکه کودکان و نوجوانان باید در خلق جزئیات محیط آموزشی و مناسبات آن به شکل غیرمستقیم دخیل باشند اظهار داشت: درک و شناخت از نیاز کودک و نوجوان به‌شدت ضروری است و درعین‌حال نباید به‌گونه‌ای عمل کرد که محصلان خود را افرادی منفعل ببینند درنتیجه یکی از شاخص‌های تأمین ایمنی و سلامت برای دانش آموزان از طریق لباس فرم مدرسه به همین اشراف و شناخت از ویژگی‌های جسمی و روحی دانش‌آموزان برمی‌گردد که این موضوعات مهم باید در کارگروه ایمنی و سلامت انجمن پوشاک مدارس برای گروه‌های سنی، جنسیت، جغرافیا و فرهنگ‌های مختلف به شکل دانشگاهی، بررسی و نتایج تحقیقات به کمک ما در رسانه ملی و سایر همکارانمان در دیگر رسانه‌های رسمی منتشر شود.

کیانا فرحی پزشک متخصص پوست در این نشست بر لزوم استفاده از لباس فرم برای دانش آموزان گفت: لباس متحدالشکل برای دانش آموزان یک مدرسه بر اساس میزان فعالیت آن‌ها باید طراحی شود و چه‌بسا سهل‌انگاری در این دست موضوعات، به ایجاد اختلال در روند رشد جسمی و ذهنی دانش‌آموز منجر شود.

فرحی به موضوع مهم ایمن‌سازی در لباس دانش آموزان اشاره کرد و گفت: به‌طور مثال شلوار به‌عنوان جزو مهمی از این لباس تلقی می‌شود که باید متناسب با میزان جنب‌وجوش دانش‌آموز باشد و در این میان جنس پارچه و توجه به الیاف مورداستفاده و میزان تبادل هوا از نکات بسیار حائز اهمیت است.

او تأکید کرد: لباس فرم مدارس باید به‌گونه‌ای طراحی شود که استانداردسازی وزنی کودک و نوجوان در آن لحاظ شود و اجزای لباس همچون مانتو، شلوار، کیف و کفش دانش‌آموز باید به فرم دهی اصولی بدن او در زمان ایستادن، راه رفتن و نشستن کمک کند درنتیجه نحوه طراحی لباس فرم باید به ایجاد استاندارد در این مؤلفه‌های حرکتی منتج شود.

فرحی گفت: متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهد معضلاتی همچون ناباروری، قوز کمر، درد مفاصل و افزایش بی‌رویه وزن و اختلالات حرکتی افراد در سن بزرگ‌سالی، ریشه در دوران دانش‌آموزی آن‌ها به‌واسطه لباس غیراستاندارد و نامناسبی دارد که طی ۱۲ سال به‌اجبار بر تن داشته‌اند و از هم‌اکنون باید برای جلوگیری از مواجهه با چنین معضلاتی در میان جوانان فردا چاره اندیشید.

در پایان این نشست تخصصی، مقرر شد با همکاری کارشناسان جمع، همکاری انجمن فرهنگی و هنری طراحان و تولیدکنندگان پوشاک مدارس ایران با سازمان صداوسیما در شبکه سلامت و گروه کودک و نوجوان به‌منظور ایجاد فرصت‌های آموزشی در حوزه استانداردسازی لباس فرم مقاطع مختلف تحصیلی آغاز شود.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد