ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
کدام یک از وزرا به مجلس یازدهم حساب پس دادند؟

کدام یک از وزرا به مجلس یازدهم حساب پس دادند؟

باشگاه خبرنگاران جوان
هر هفته نمایندگان میزبان چند نفر از اعضای کابینه دولت هستند تا از شیوه عملکرد آنها و وضعیت کشور آگاهی پیدا کنند.
سیاسی
شناسه خبر : 7411167
شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲:۰۷
۱۹

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، یک‌ماه و نیمی از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد و در این مدت کوتاه نمایندگان سعی داشته‌اند تا به نوعی بُعد نظارتی مجلس را به صورت محسوسی اعمال کنند، به همین دلیل هر هفته  نمایندگان میزبان چند نفر از اعضای کابینه دولت بودند تا از شیوه عملکرد آنها و وضعیت کشور آگاهی پیدا کنند.

مجلس یازدهم در اولین روزهای آغاز به کار خود از آقایان محمدباقر نوبخت و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی دعوت کرد تا برای ارائه گزارشی درباره وضعیت اقتصادی کشور در صحن علنی حاضر شوند.

تورم کشور ۲۴ درصد است/ تلاطم ارز بر سیستم اقتصادی کشور اثر می‌گذارد

همتی به عنوان اولین سخنران در صحن علنی سیزدهم خرداد با بیان اینکه کشور‌های دوست از جمله کره و عراق به دلیل فشار آمریکا بر بانک‌هایشان اجازه نداشتند منابع ارزی ایران را در اختیار ما بگذارند، اظهار کرد: ذخایر ارزی بانک مرکزی خوب و کافی است، اما اجازه دسترسی به آنها را نداریم که برای رفع این موضوع در حال مذاکره هستیم تا منابع را در اختیار بگیریم این مسئله در سال ۹۸ وجود نداشت و توانستیم ۴.۵ میلیارد دلار دارو علاوه بر تولیدات داخلی وارد کشور کنیم، امیدواریم این روند بهتر شود.

او تأکید کرد: باید تجارت با سیاست‌های ارزی هماهنگ باشد، تلاطم ارز بر سیستم اقتصادی کشور اثر می‌گذارد از نمایندگان می‌خواهیم که به دولت و بانک مرکزی در مسیر تامین منابع ارزی کمک کنند.

همتی ادامه داد: تورم همان ۲۴ درصد است البته هدفگذاری کردیم که آن را کاهش دهیم و از ۲۲ درصد هم در میان مدت پایین‌تر بیاوریم.

رئیس بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از دلایل تورم در کشور و نقدینگی مسئله شبه پول است، اظهار کرد: شبه پول ۸۰ درصد نقدینگی ما را شامل می‌شود، شبه پول درست نمی‌شود مگر از طریق سود بانکی و سود بانکی بالا ایجاد نمی‌شود مگر از ناترازی بانک‌ها و ناترازی بانک‌ها ایجاد نمی‌شود مگر از ضعف بانک مرکزی و تسهیلات تکلیفی که به بانک‌ها تحمیل می‌شود.

////

آمادگی داریم اصلاح ساختار بودجه را به مجلس ارائه کنیم/ دولت  برای مقابله با فقر مطلق  برنامه دارد

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با قرار گرفتن در جایگاه و در جریان ارائه گزارش  به وکلای ملت اظهار کرد: مجلس باید در کنار دولت قرار گیرد تا وابستگی بودجه از نفت کاهش پیدا کند و ما آمادگی آن را داریم که اصلاح ساختار بودجه را در مجلس ارائه کنیم و آن را به شکل قانون به تصویب برسانیم.

او با بیان اینکه دولت برنامه‌هایی را برای مقابله با فقر مطلق یا کاهش آن و همچنین سند آمایش سرزمینی تدوین کرده است، بیان کرد: دولت با افتخار برنامه آمایش سرزمینی را به مجلس یازدهم ارائه می‌کند و ما به زودی از آن رونمایی خواهیم کرد، تدوین آمایش ملی و سرزمینی خواست دیرینه نظام و یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از دولت بود تا بتوانیم مشخص کنیم کدام یک از بخش‌ها در کشور آمادگی برای سرمایه گذاری را دارد.


 بیشتر بخوانید

////

امکان تجدیدنظر در روند ارائه سهام عدالت به جاماندگان وجود ندارد

مجلس شورای اسلامی در هجدم خرداد ماه نیز میزبان فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد بود. وی در صحبت‌های خود اشاره کرد که اقتصاد ما با تنگنا‌ها و تهدیدات بسیاری مواجه است و در این شرایط باید از ظرفیت‌های تولیدی به خوبی استفاده شود و همچنین سیاستگذاری‌های لازم در جهت ارتقای نرخ بهره برداری از ظرفیت‌های موجود در دستور کار قرار گیرد، چرا که از این طریق افزایش عرضه صورت می‌گیرد و شکاف بین عرضه و تقاضا از بین می‌رود.

او همچنین تأکید کرد که امکان تجدیدنظر در روند ارائه سهام عدالت به جاماندگان این سهام وجود ندارد، زیرا شرکت‌های دولتی مورد نظر را در قالب سهام ارائه کرده‌ایم یا اکنون براساس قانون بودجه سال ۹۹ در حال واگذاری آنها هستیم، بنابراین چنین چیزی امکانپذیر نیست.

////

نمایندگان مجلس در روز بیستم ماه گذشته میزبان آقایان بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت  و رضا اردکانیان وزیر نیرو بودند که البته بنا به صلاحدید، جلسه نمایندگان با وزیر نفت به صورت غیرعلنی برگزار شد و مطابق صحبت‌های فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در این جلسه آقای زنگنه توضیحاتی درباره منابع انرژی، نفت و گاز و فرصت‌های موجود در این حوزه توضیحاتی به نمایندگان ارائه کرد و پس از آن جلسه علنی شده و وزیر نیرو پشت تریبون مجلس قرار گرفت.

دسترسی مردم ایران به برق در رتبه جهانی صد در صد است

او در خلال صحبت‌های خود گفت که سطح دسترسی مردم ایران به برق در رتبه جهانی حدود صد در صد است در حالی که این آمار برای کشور‌های دیگر ۹۶ درصد تخمین زده شده و  هر سال حدود یک میلیون مشترک جدید به صنعت برق اضافه می‌شود که طبیعتا بخشی از آن در بخش‌های مولد است.

وزیر نیرو افزود: در دولت حاضر از نیمه سال ۹۲ تاکنون حدود ۱۶ هزار مگاوات به ظرفیت برق افزوده است که قرار است تا نیمه ۱۴۰۰ این میزان به ۲۰ هزار مگاوات برسد که به طور متوسط هر سال ما ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده‌ایم در حالی که این میزان در مدت مشابه قبل هزار و ۷۵۰ مگاوات بوده است و ایران هم اکنون جایگاه ۱۴ جهانی را در ظرفیت نصب شده را دارد ضمن این که در منطقه هم جایگاه اول را داریم.

////

مسکن ملی به صورت محله محور اجرا می‌شود/ تحویل یک میلیون و ۹۱۳ هزار مسکن مهر به مردم

روز بیست و یکم خرداد ماه وزیر راه و شهرسازی با ارائه توضیحاتی درباره نحوه عملکرد خود در حوزه راه و مسکن در صحن مجلس حاضر شد. وی  در خصوص مسکن مهر گفت: از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده، یک میلیون و ۹۱۳ هزار مسکن مهر به مردم تحویل داده شده است و ۶۳ هزار واحد تا قبل از آبان تحویل خواهد شد. بخشی از این واحد‌ها دعوا‌های حقوقی و قضایی دارد که در حال رایزنی و پیگیری هستیم.

اسلامی بیان کرد: برای حاشیه نشینی در استان‌های بحرانی شامل خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان، خوزستان و کرمانشاه برنامه ریزی کردیم، زمین در اختیار افراد گذاشتیم و سرمایه گذار مستقر کردیم، امیدواریم در پایان سال ۱۴۰۰ تمام نقاط شهری در این استان‌ها که دارای کپر و آلونک هستند، تعیین وضعیت شوند تا مردم از این وضعیت سخت خارج شوند.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به انتقادات و سئوالات نمایندگان گفت: مسکن ملی به صورت محله محور اجرا می‌شود، از اواخر دهه هفتاد این پروژه‌ها در دستور کار بوده و ۹۵۶ هزار واحد در بافت‌های فرسوده نوسازی شده است. در حال حاضر نیز برای نوسازی این محلات فراخوان دادیم و تسهیلات در نظر گرفتیم.

////

تلاش می‌کنیم سکاندار شفافیت باشیم

مجلس شورای اسلامی در روز بیست و پنجم خرداد ماه مطابق هفته‌های گذشته میزبان یکی دیگر از اعضای کابینه دولت بود. سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد با قرار گرفتن در پشت تریبون مجلس گفت: باید این امکان پدید آید که شهر‌ها بتوانند جایگاه خود را در برند هنری پیدا کنند، همچنین در حوزه سینمایی شاهد تحولات مختلفی در حوزه اقتصاد زیرساخت و حضور بین المللی بودیم.

او افزود: در مناطق محروم ساخت سینما‌های سیار کمک بسیاری به گسترش فضای فرهنگی داشته است، همچنین در حوزه رسانه و مطبوعات اتفاقات خوبی در یک‌سال اخیر رقم خورده به نحوی که ۱۴ کارگروه در معاونت اجتماعی وجود دارد و هر هفته جلسه برگزار می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما همواره تلاش داشته‌ایم سکان دار شفافیت باشیم و آن را در قراردادها، هزینه‌ها و رویداد‌ها در دستور کار قرار دهیم.

////

بخش کشاورزی در شرایط تحریم می‌تواند رشد اقتصادی کشور را مثبت نگه دارد

یکم ماه جاری کاظم خاوازی، وزیر جهاد کشاورزی و محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات مطابق دستور کار هفته‌های گذشته پارلمان در صحن علنی مجلس به منظور ارائه گزارش به نمایندگان حاضر شدند.

وزیر جهاد کشاورزی  اظهار کرد: سال گذشته فشار‌هایی روی کشور وجود داشت، از سوی دیگر نتوانستیم درآمد نفتی داشته باشیم، با این حال بخش کشاورزی نشان داد در شرایط تحریم می‌تواند رشد اقتصادی کشور را مثبت و تاب آوری کشور در مقابل تحریم‌ها را افزایش دهد.

خاوازی تاکید کرد: در سال‌های اخیر حداکثر سرمایه گذاری در کشاورزی بیش از ۵ درصد اتفاق نیفتاد، این در حالی است که بخش کشاورزی مهم‌ترین سیاست ارتقای امنیت کشاورزی، حضور پایدار تولیدکنندگان در چرخه تولید و افزایش درآمد و مثبت کردن تراز غذایی کشور است.

در ایام کرونا ۸ میلیون دانش‌آموز، والدین و معلم از نرم افزار شاد استفاده کردند

وزیر ارتباطات به عنوان دومین ناطق  در جایگاه قرار گفت و گفت:  وزارت ارتباطات در لایحه دسترسی به نسل سوم و چهارم تلفن همراه در حال حاضر تمام شهر‌های کشور یعنی ۱۲۴۲ شهر را مورد پوشش قرار داده است، همچنین با مدنظر قرار دادن ماده ۶۷ برنامه ششم توسعه که برای اجرای عدالت ارتباطی که ذیل عدالت اجتماعی تعریف شده است، توسعه دسترسی‌های روستایی مورد توجه قرار گرفته است. هم اکنون ظرفیت روستا‌های متصل به شبکه ملی اطلاعات به عدد ۸۹ درصد رسیده است و تحت پوشش خدمات نسل سوم و چهارم تلفن همراه هستند.

آذری جهرمی بیان کرد: در ایام کرونا ۸ میلیون دانش‌آموز، والدین و معلمان با وجود همه مشکلات نرم افزار شاد را به عنوان پیام‌رسان آموزشی نصب و استفاده کردند. پیام‌رسان بومی دیگر با سرمایه‌گذاری ۲ اپراتور بزرگ کشور فعال شده و هم اکنون با رشد متوسط ۴ ماهه ۳۲ درصد به عدد نصب ۹.۹ میلیون کاربر رسیده که رشد قابل توجهی است البته کافی نیست و باید تقویت شود.

////

با بومی سازی محصولات دفاعی به خود اتکایی رسیدیم

مجلس در آخرین هفته کاری خود قبل از سرکشی به حوزه‌های انتخابیه میزبان وزرای کشور و دفاع بود که البته جلسه نمایندگان با وزیر دفاع به صورت غیر علنی برگزار شد. بنا بر گفته‌های سخنگوی هیئت رئیسه مجلس و سردار طلایی وزیر دفاع در این جلسه درباره ظرفیت های دفاعی کشور سخنانی را بیان کرده است و در ادامه صحبت‌های خود نیز متذکر شده که در بومی سازی محصولا  دفاعی به خود اتکایی رسیده ایم.

عبد‌الرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور  نیز بعد از علمی شدن جلسه مجلس  پارلمان در تشریح اقدامات وزارتخانه متبوع خود گفت: اگر دشمنان جمهوری اسلامی ایران موضوع انرژی هسته‌ای، تحریم، تهدید و جنگ روانی را علیه ما مطرح می‌کنند تنها به دنبال آن هستند که در یک سیاست درازمدت و اصلی، نارضایتی اجتماعی و اعتراضات درونی را تقویت و ارتباط میان مردم با حاکمیت و سه قوه را تضعیف کنند و نشان دهند که یک هیات حاکمه که مشروعیتی ندارد وجود دارد.

وزیر کشور ادامه داد: در ۴۰ سال گذشته به دشمنان ما ثابت شده که با هیچ روش و ابزاری نمی‌توانند از بیرون کشور به سمت داخل نشانه گیری کنند، زیرا آنها متوجه شده اند که اقداماتشان تنها موجب انسجام، وحدت داخلی، خودباوری و استفاده از ظرفیت‌های داخلی کشور شده است. وزارت کشور به دنبال ایجاد وحدت خارج از سلایق سیاسی و در بستر سیاست عمومی کشور است، یکی از مهم‌ترین محور‌های اصلی در وزارت کشور بحث ایجاد امنیت است، این وزارتخانه مسئول امنیت داخلی کشور بوده و با سازوکار‌هایی که تعیین شده مانند قوانین، اختیارات، سازمان و تشکیلات و غیره موظف به برقراری امنیت است.

کدام یک ازوزرا به مجلس یازدهمی ها حساب پس دادند؟

 با اینکه حدود یک‌ماه و نیم از آغاز به کار مجلس یازدهم می‌گذرد نمایندگان تاکنون میزبان ۱۱نفر از اعضای کابینه دولت بودند و بر اساس دستور کار مجلس این هفته نمایندگان میزبان وزرای امورخارجه، سرپرست وزارت صمت و وزیر بهداشت خواهند بود.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد