ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
عاقبت نادیده گرفتن فاصله سنی در ازدواج

عاقبت نادیده گرفتن فاصله سنی در ازدواج

باشگاه خبرنگاران جوان
یک روانشناس درباره تبعات فاصله سنی زیاد بر زندگی مشترک، توضیحاتی داد.
اجتماعی
شناسه خبر : 7377428
پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۶:۰۶
۲۱

فرزین رئیسی روانشناس و زوج درمانگر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تبعات ازدواج با فاصله سنی زیاد، اظهار کرد: ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات زندگی هر فرد است، زیرا یک زوج موفق یک جامعه موفق و هدفمند را تشکیل خواهند داد، پس برای موفقیت در آن باید ملاک‌های مهمی را در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از ازدواج باید در نظر بگیریم این است که تمامی مسائل مربوط به ازدواج را خوب بسنجیم تا بر اساس آن‌ها بهترین انتخاب را داشته باشیم، بیان کرد: یکی از این مسائل فاصله سنی زوجین است، اینکه آیا فاصله سنی مهم است؟ اگر مهم است چند سال باید باشد؟

این روانشناس تصریح کرد: در پاسخ به این پرسش که مناسب‌ترین فاصله سنی چقدر است باید گفت که بستگی به شرایط فردی، رشد عقلی، عاطفی و بلوغ فکری هر فرد دارد و در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین سوالی نیست که بتوان به آن پاسخ روشن و قطعی داد، اما معمولا فاصله سنی ۱ تا ۵ سال مناسب‌ترین فاصله سنی بین زوجین است.

رئیسی با اشاره به اینکه علت در نظر گرفتن فاصله سنی ۱ تا ۵ سال در ازدواج، مسائل فیزیولوژیکی و جسمی است، گفت: در بهترین وضعیت ازدواج سن پسر باید یک تا پنج سال از سن دختر بیشتر باشد یا حداقل مساوی یا هم نسل باشند. دلیل این امر را باید توان مسائل فیزیولوژی آقایان و خانم‌ها دانست. معمولا باروری زنان به یک سن و دوره محدود باز می‌گردد. همچنین زن‌ها زودتر به بلوغ می‌رسند و گاهی شروع بلوغ روانی اجتماعی آن‌ها هم نسبت به مردان زودتر است.

وی گفت: تفاوت سنی دختر و پسر باید به گونه‌ای باشد که در علاقه مندی‌ها، سرگرمی‌ها، طرز نگرش و بینش و انرژی‌های روانی آن‌ها اختلاف نظر کمی باشد؛ یعنی دختر و پسر دوره رشدی متفاوتی با یکدیگر نداشته باشند مثل ازدواج دختر ۱۵ ساله با پسر ۳۰ ساله، چرا که اگر این گونه باشد، احتمالا این ازدواج عوارضی نیز در پی خواهد داشت.

این روانشناس افزود: به طور مثال ازدواج با فرد مسن چه مرد و چه زن یا با اختلاف سنی زیاد باعث اختلال در زمینه روابط جنسی و زناشویی می‌شود و این امر باعث می‌شود دو طرف نیاز‌های جنسی خود را تأمین نکنند. معمولا علت این امر ازدواج‌ها مسائل مالی است و می‌تواند باعث ایجاد روابط فرا زناشویی در زوجین شود.

رئیسی با بیان اینکه رویکرد و تفکر دختر و پسر به اختلاف سنی نیز بسیار مهم است، اضافه کرد: افراد با فاصله سنی زیاد دارای تفکر متفاوت و بزرگ شده در فرهنگ‌های مختلف هستند و علاوه بر سن تقویمی باید به ظاهر، طرز فکر و نگرش، بلوغ عقلی، اجتماعی و فرهنگی نیز توجه کرد. وقتی یک دختر با پسر کوچک‌تر از خود ازدواج می‌کند، ممکن است بیشتر نقش یک مادر را ایفا کند تا یک همسر و این باعث اختلاف شدید بین زوجین می‌شود و به زبان ساده‌تر حرف یکدیگر را نخواهند فهمید و تفاهمی نخواهند داشت.

وی ادامه داد: همچنین گاهی اوقات افراد به علت تمایلات جنسی نامناسب و اختلالات روانی و شخصیتی دست به ازدواج با فاصله سنی زیاد می‌زنند. همچون افراد وابسته و دارای شکست عاطفی و زوجی که هنوز آن را در خود حل نکرده‌اند که این گونه ازدواج‌ها باعث تغییر نقش افراد نیز می‌شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: تغییر نقش یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی است که در ازدواج‌های با اختلاف سنی زیاد به وجود می‌آید، به عنوان مثال، تغییر نقش همسری به نقش معلم شاگردی. همسر مسن‌تر به دلیل خامی و بی تجربگی همسر جوان تر، شروع به آموزش وی می‌کند و از روی عشق و محبت این کار را ادامه می‌دهد و همسر جوان‌تر برای حل هر مسئله‌ای، به همسر خود وابسته می‌شود که این امر می‌تواند به خستگی، بی حوصلگی، عصبانیت و کم طاقت شدن همسر مسن‌تر بیانجامد.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد