ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
بنیان های فکری امام خمینی(ره) برگفته از تعالیم قرآنی بود

بنیان های فکری امام خمینی(ره) برگفته از تعالیم قرآنی بود

خبرگزاری مهر
وزیر مشاور سابق لبنان خاطر نشان کرد که بنیان های فکری امام خمینی(ره) برگرفته از تعالیم قرآنی بوده و ایشان به خوبی خطر پروژه صهیونیستها در منطقه را درک کرده بود.
بین الملل
شناسه خبر : 0
چهارشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۷:۱۳
۹

خبرگزاری مهر، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی: تأثیراتی که تفکرات امام خمینی(ره) و مکتب فکری ایشان در جریان انقلاب اسلامی بر جریان های منطقه ای گذاشته همچنان تا به امروز ادامه دارد به طوریکه حسن مراد وزیر مشاور سابق لبنان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت که بنیان های فکری امام خمینی(ره) برگرفته از تعالیم قرآنی بوده و توانسته تأثیری زیادی بر جریان های مقاومت در منطقه بگذارد.

مشروح این مصاحبه در ادامه می آید.

*نقش تفکرات امام خمینی(ره) در شکست دادن تئوری وابستگی به شرق و غرب را چگونه ارزیابی می کنید؟

ایران در دوره شاه به عنوان اهرم قدرتمند قدرتهای استعمارگر غربی به شمار می آمد به طوریکه شاه در دست این قدرتها به مثابه یک ابزار بود و از آن به عنوان نوک پیک برای ایجاد ائتلاف های ضد عربی استفاده می شد. در اینجا راه فکری امام خمینی(ره) بر ضرورت دور کردن ایران از وابستگی به غرب و یا دشمنی با شرق و نزدیک شدن و جانبداری از مسأله فلسطین تاکید دارد. امام خمینی(ره) هم چنین بر دادن جایگاه منطقه ای و محوری به کشور ایران در سایه قدرت بزرگ آن و گرایش به سمت حمایت از مسائل مهم ملتها در زمینه های آزادی خواهانه تاکید داشت.

*نقش اسلام سیاسی و عملی و ظرفیت های آن برای ارائه الگوهای جدید به ملتها را چگونه ارزیابی می کنید؟

دیدگاه ما بر اساس نقش اسلام سیاسی و عملی برخواسته از این اصل است که تمام پیامهای آسمانی در ماهیت خود بر انقلاب های انسانی و شرف آن و سعادتش در سایه ارزشهای معنوی تاکید دارد. این مسأله با واقعیت های زندگی در تضاد نیست. اسلام، ارزشها و راه و روش اخلاقی را برای زندگی انسان پدید آورده است و زمانی تضاد به وجود می آید که برخی گروه ها و قدرتهای استعمارگر و نادان به دنبال سوء استفاده از دین علیه ماهیت انسانی و مانع تراشی در مسیر پیشرفت آن از طریق ارائه تفسیرهای خبیثانه علیه حکمت والای الهی هستند.

ظرفیت های معنوی که ملتها از ادیان آسمانی و میراث تمدنی خود الهام می گیرند می تواند معجزه بسازد و به مردم قدرت و توان اجرایی کردن آرزوها و آرمانهای خود را بدهد. با وجود آنکه بنیان های مادی برای ایجاد پیشرفت ضروری و لازم است انگیزه های معنوی قادر است این پیشرفت عظیم را برای اهداف والا محقق کند. بر همین اساس، اسلام محمدی یک انقلاب معنوی و برنامه سیاسی به شمار می رود که در جوهره و ماهیت خود، تغییر و پیشرفت و حرکت به سمت اهداف برتر و مبارزه با باطل و تجاوز را دارد.

*به نظر شما تأثیر تفکرات امام خمینی(ره) بر جنبش های مقاومت در منطقه چگونه بوده است؟

 تفکرات امام خمینی(ره) در نهایت به وقوع انقلاب اسلامی در ایران منجر شد که توانست بنیان های نظام مستبد را در این کشور از ریشه برکند و یک انقلاب را در برابر ظلم ایجاد کند. بر هیچ کسی پوشیده نیست که امام خمینی(ره) به دلیل سخنرانی خود در ژوئیه 1963 به خارج از کشور تبعید شد. ایشان در این سخنرانی به شدت علیه رژیم صهیونیستی تاخت. یکی از برجسته ترین نتایج این انقلاب در سطح کشورهای عربی، بسته شدن سفارت دشمن صهیونیستی و جایگزین شدن سفارت فلسطین و برافراشته شدن پرچم فلسطین برای نخستین بار در تهران بود. مسأله فلسطین هم چنان مورد توجه و در رأس اولویتهای جمهوری اسلامی ایران است و تهران از این مسأله حمایت می کند. علاوه بر آن حمایت از جنبش های مقاومت به ویژه مقاومت اسلامی در لبنان در سایه شکست دشمن صهیونیستی و بیرون راندن آن از اراضی اشغالی مورد توجه ایران است.

*آیا شما معتقدید که بنیان و اساس انقلاب اسلامی ایران نتیجه و نمود تفکرات امام خمینی و مکتب فکری ایشان است؟

بدون شک اساس انقلاب اسلامی ایران، نتیجه فرهنگ اسلامی برگرفته از قرآن کریم است. آیات قرآن کریم بر ضرورت مبارزه با ظلم تاکید دارد و امام خمینی(ره) توانست این تفکرات را در پروژه انقلابی خود که به ایران منتقل شد متبلور کند آن هم در کشوری که جزو اردوگاه همپیمانان غرب و استعمارگران به شمار می رفت و ایران از آن شرایط به کشور حامی مسائل ملت های بر حق تبدیل شد.

*تدبیر امام خمینی(ره) را در قبال جهان اسلام و تحولات آن چگونه ارزیابی می کنید؟

تفکرات امام خمینی(ره) بر پایه داشته های فرهنگی و فکری برگرفته از قرآن کریم و ملت های زنده بنا شده بود. این آیه کریمه که می فرماید «أن الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم» بنیان و پایه دینی ایجاد تغییرات به شمار می رود. تغییری که در ایران توسط امام خمینی(ره) آغاز شد در واقع تغییر نظام و سیاست های این کشور و تبدیل آن به یک کشور محوری بر پایه ذخایر و قدرت های بشری و عدم تسلیم شدن در برابر شروط کشورهای بزرگ به شمار می رود.می توان گفت که تدبیر امام خمینی(ره) بسیاری از جهانیان را به سمت دستاوردهای انقلاب کشاند.

*درک عمیق امام خمینی(ره) در برابر پروژه صهیونیستها و اولویت دادن به قدس به عنوان نقشه راه ملت ها را چگونه ارزیابی می کنید؟

امام خمینی(ره) متوجه خطرات پروژه صهیونیستها در قبال منطقه به عنوان نوک پیکان پروژه های خصمانه قدرتهای طمع کار در قبال ثروت های کشورهای منطقه و جعل هویت مسیحی اسلامی و عربی آن و اشغال این سرزمین ها شده بود. به همین دلیل قدس به عنوان سمبل دینی و سمبل پایتخت کشور فلسطین عنوان اصلی اقدامات امام خمینی(ره) قرار گرفت. ایشان در انقلاب اسلامی به قدس که حاوی مقدسات دینی است به چشم یک اولویت در برابر مبارزه با ظلم نگاه می کرد و معتقد بود که سرزمین فلسطین که توسط دشمنان غصب شده باید به صاحبان اصلی آن بازگردانده شود.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد