ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
سایه رادیکالیسم بر سر اروپا

سایه رادیکالیسم بر سر اروپا

باشگاه خبرنگاران جوان
کارشناس مسائل اروپا گفت: غرب از گسترش رادیکالیسم و ملی گرایی منفی واهمه دارد.
سیاسی
شناسه خبر : 7257269
چهارشنبه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴:۱۲
۲۴

رضا حجت کارشناس مسائل اروپا در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر وزرای امور خارجه هلند، اتریش و برخی دیگر از مسئولان اروپایی در زمستان گذشته به برخی کشورهای غرب آسیا از جمله ایران، گفت: این سفرها را می توان حداقل در چهار بعد بررسی کرد.

او افزود: نخست این که از ابتدا موضوع امنیت دسته جمعی تئوری معطوف به عملی برای ایران بوده و همواره با حضور قدرت های دیگر در منطقه مشکل داشته است؛ این موضوعیست که بسیاری از کشورها قادر به پذیرش آن نیستند؛ زیرا امنیت وجودی حاکمیت آنها به کشورهای قدرتمند وابسته است.

حجت با اشاره به وابستگی امنیت برخی کشورها به قدرت های بزرگ، ادامه داد: اگر محمد بن سلمان نتواند به آمریکایی ها نزدیک شود تا حکومت پدرش را تضمین کند، ممکن است حکومت بعدی را از دست بدهد و رقیبش در خانواده سعودی قدرت را در دست بگیرد یا کل خاندانشان سقوط کند؛ بنابراین آنها نمی توانند موضوع امنیت دسته جمعی را بپذیرند که این موضوع تنها در مورد عربستان نیست، بلکه در مورد امارات، مصر و... هم صدق می کند.

این کارشناس مسائل اروپا با اشاره به دلایل گرایش ایران به امنیت دسته جمعی گفت: ایران در قبال آمریکا  به سمت نوعی بازدارندگی رفت. در این مسیر نخست بازدارندگی تسلیحاتی با سلاح های استراتژیک را مدنظر قرار داد. تهران از طریق آژانس انرژی اتمی مشخص کرد که به دنبال دست یابی به تسلیحات بازدارنده بویژه سلاح اتمی ، نیست.

او افزود: نوع دیگر بازدارندگی منطقه ای و مقاومت است که ایران بر روی آن تاکید دارد؛ که اگر حمله ای به ما انجام شود،کل منطقه خاورمیانه تبدیل به ویتنامی شود که برای آمریکا دردسر ساز خواهد بود. ایران این بازدارندگی خود را از حالت دفاعی به تهاجمی درآورد که بعد از ترور شهید سلیمانی و نوع حمله به پایگاه عین الاسد، این بازدارندگی مشخص شد.

حجت با اشاره به سفر مقامات اروپایی به ایران اظهار کرد: مقامات اروپایی به خوبی می دانند که وقتی جنگ منطقه ای و بین المللی می شود چه خساراتی را می تواند ایجاد کند و حتی ممکن است تمرکز قدرت را از اروپا به سمت آمریکا ببرد؛ موضوع دیگری که اروپایی ها نسبت به آن آگاه هستند این است که هر گونه افزایش تنش و خارج شدن منطقه از حالت کنونی می تواند پناهجویان و مهاجران را به سمت اروپا افزایش دهد.

این کارشناس مسائل اروپا اضافه کرد: با توجه به نزدیکی جغرافیایی اروپا به غرب آسیا، این قاره از تنش در منطقه و مهاجران بسیار آسیب خواهد دید؛ این آسیب هم تنها موضوعاتی مانند تامین مسکن و ... را شامل نمی شود، بلکه با ایجاد شکاف فرهنگی می تواند نگاه های رادیکال محور اروپا مانند نئو نازی ها در آلمان و برخی گروه های افراطی در هلند و فرانسه را هم تقویت کند.

او با اشاره به دلایلی که اروپا خواهان کاهش تنش میان ایالات متحده با ایران و گروه مقاومت است، توضیح داد: اروپا نگران آسیب پذیری مطلق خودش است؛ به این معنا که نگران هستتد منطقه غرب آسیا درگیر تنش شود و در اروپا هم رادیکالیسم قدرت بگیرد؛ در انتخابات فرانسه به دور دوم کشیده شد و کابینه اتریش و ایتالیا هم  به صورت ائتلافی تشکیل شده است؛ بهعلاوه در آلمان هم برای نخستین بار پس از جنگ جهانی دوم، نئو نازی ها به پارلمان راه یافتند.

حجت ادامه داد: این اتفاقات از دیدگاه لیبلاریسم و اتحادیه گرایی به شدت خطرناک است؛  مسائلی مانند تنش در منطقه غرب آسیا، افزایش رادیکالیسم سیاسی و ملی گرایی منفی در اروپا در یکدیگر تنیده هستند و کشورهای قاره سبز برای حفظ اتحادیه اروپا خواهان کاهش تنش خاورمیانه هستند.

انتهای پیام/

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد