ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
ریزش نرخ ارز همچنان ادامه دارد / دلار ۷۰۰ تومان ارزان‌تر شد

ریزش نرخ ارز همچنان ادامه دارد / دلار ۷۰۰ تومان ارزان‌تر شد

باشگاه خبرنگاران جوان
باتوجه به افزایش جهشی نرخ ارز در هفته گذشته در اولین روز هفته دوم اسفند شاهد کاهش چشمگیر نرخ ارز بوده ایم.
اقتصادی
شناسه خبر : 7265231
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱:۱۸
۱۰

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شلوغی خیابان فردوسی و افزایش خرید و فروش های بازار ارز، امروز هم ارزش ارزها با ریزش قابل توجهی مواجه کرد.

رشد جهشی بازار ارز در هفته ای که  گذشته سبب شد توجه بازار های مالی به آن جلب شود. البته این افزایش قیمت در دوره ای که بازار ارز نوسان جزئی را تجربه می کرد کم سابقه بود.

رویداد هایی  مانند شیوع ویروس کرونا و FATF در این افزایش  نرخ  بی تاثیر نبود اما برخی از کارشناسان معتقدند که این روند  قیمت ارز به دلیل ایجاد جو روانی ناشی از  شیوع ویروس کرونا در کشور است که به بازار ارز  نیز سرایت کرد و این افزایش افسار گسیخته  پایدار نخواهد بود. 

دلار وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد / کاهش ۷۰۰ هزار تومانی دلار  در یک روز 

اما امروز (۱۰ اسفند ۹۸)  ورق معاملات در بازار برگشت و نرخ ارز برخلاف هفته گذشته که یکتاز شروع به افزایش نرخ  کرد ه بود  شاهد هستیم که در مدت زمان یک روز نرخ دلار  در ساعات ابتدای معاملات در صرافی‌ها به با کاهش ۴۵۰ هزار تومانی شروع شد. به گونه‌ای که قیمت  دلار به  ۱۵ هزا رو ۲۵۰ و یورو نیز به قیمت ۱۶ هزا ر و ۵۵۰ تومان رسید، اما روند کاهش قیمت همچنان ادامه دارد و در حوالی ظهر دلار با  کاهش ۱۵۰ تومانی به نرخ ۱۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید و یورو  با کاهش ۳۵۰ تومانی به مبلغ ۱۶ هزا رو ۲۰۰ تومان معامله شد. کاهش نرخ دلار تا جایی پیش رفت که دلار وارد کانال ۱۴ هزار تومان شد.

FATF   عامل افزایش قیمت ارز  در هفته گذشته 

جمشید پژویان کارشناس اقتصادی در گفت و گو  با  خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: یکی از دلایل افزایش جهشی نرخ ارز را می توان ورود ایران به لیست سیاه دانست. بدون شک  با  ورود به لیست FATF  با مشکلاتی  نظیر مبادلات و انتقالات  مالی با کشور چین و روسیه مواجه خواهیم شد.

او بیان کرد: انتظار می رفت با وجود چنین وقایعی بازار ارز دچار افزایش قیمت شود اما تا این میزان پیش بینی نمی شد اما بانک مرکزی با جاری کردن ارز های خارجی در بازار سب می شود که قیمت ارز  کاهش پیدا کند اما این راهکار کوتاه مدت خواهد بود ولی در روزهای آینده احتمال  بالزگشت  روند افزایشی در بازار ارز دور از انتظار نیست.

کاهش  تقاضا  و راه اندازی کانال اینستکس بزرگترین دلیل کاهش نرخ ارز 

حمید میر معینی کارشناس بورسدر گفت و گو  با  خبرنگار  نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کاهش نرخ ارز اظهار کرد: بزرگترین دلیل کاهش نرخ ارز طی چند ساعت راه اندازی کانال اینستکس است و دومین عامل آن کاهش تقاضای خرید دلار از لحاظ مسافرتی و وارداتی است.

او ادامه داد: در حال حاضر فعالیت‌های اقتصادی به خاطر ویروس کرونا راکد هستند که این موضوع موجب کاهش تقاضای واردات می‌شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: در صورتی که در سیاست کشور اتفاقی رخ ندهد نرخ دلار قبل از عید روی ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان باقی می‌ماند.

میر معینی در خصوص ادامه این روند گفت: کنترل ویروس کرونا تاثیر بسزایی در نرخ ارز در کشور دارد؛ اگر این ویروس کنترل شود مردم به مسافرت‌های خارجه می‌روند و قیمت دلار به مراتب بالا‌تر می‌رود. از طرفی دیگر اگر اقتصاد جهانی به روال عادی خودش برگردد به مراتب اقتصاد داخلی هم درست می‌شود.

طمع سود جویان بازار ارز  با تصویب ورود ایران به لیست FATF 

حسن مرادی یک کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار  نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بعضی از سودجویان با تصویب ورود ایران به لیست FATF به طمع افتادند که ارز گران خواهد شد و نسبت به خرید ارز به میزان گسترده اقدام کرده اند ما شاهد بودیم که تصویب FATF مثل بقیه تحریم های آمریکا تاثیر چندانی نداشت و قیمت ها به وضعیت سابق سوق پیدا کرد.

او گفت: طبیعی بود که این یک حباب است که با ترکیندن این حباب وضعیت به حالت سابق برگردد بنابراین پیش بینی می‌شود که باز هم از این میزان نرخ ار زپایین تر بیاید و آن هایی که ارز ذخیره کرده اند ضرر کنند.

این کارشناس در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا ویروس کرونا بر قیمت ارز اثر داشته است گفت: بیماری کرونا باعث شد تا تقاضای ارز در بازار پایین بیاید و بنابر خبری که از فرودگاه دبی بدستمان رسیده است فرودگاه دبی به مانند یک بیایان لایموت شده است و تردد به سختی و ندرتا به داخل فروردگاه عبور پیدا می کند.

او تصریح کرد : بسیاری از پرواز ها کنسل شده و بنابراین تقاضای سفرها کاهش پیدا کرده است و طبیعی است که این موضوع هم به کاهش نرخ ارز دامن بزند و در آینده نزدیک هم این کاهش قیمت ادامه خواهد داشت

حال باید دید در روزهای پایانی سال روند بازار چگونه خواهد بود و  تا چه میزان نظر کارشناسان محقق می شود .

انتهای پیام /

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد