ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
قبل از انقلاب اسلامی  فقط ۶ درصد از زنان دارای تحصیلات دانشگاهی بودند

قبل از انقلاب اسلامی فقط ۶ درصد از زنان دارای تحصیلات دانشگاهی بودند

خبرگزاری ایلنا
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در آیین جشن میلاد کوثر این وزارتخانه گفت: انقلاب اسلامی به ویژه حضرت امام خمینی (ره) بر ارتقای جایگاه اجتماعی زنان تاکید داشتند و این انقلاب نقش اجتماعی زنان را باورپذیر کرد.
فرهنگ و هنر
شناسه خبر : 873281
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹:۲۵
۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز در آیین جشن میلاد کوثر این وزارتخانه گفت: انقلاب اسلامی به ویژه حضرت امام خمینی (ره) بر ارتقای جایگاه اجتماعی زنان تاکید داشتند و این انقلاب نقش اجتماعی زنان را باورپذیر کرد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی گفت:حضرت زهرا(س) دردانه هستی است و در میان زنان جهان شخصیتی بی‌نظیر است و ایشان را با ویژگی‌های منحصر به فردی می‌توان یاد کرد.

وی ادامه داد: سوره کوثر تنها سوره‌ای است که در آن از آغاز تا پایان به وصف یک فرد می‌پردازد و به ویژگی‌های شخصیتی حضرت زهرا(س) اشاره می‌کند.

صالحی در عین حال تصریح کرد: سوره کوثر علاوه بر اینکه دارای معانی قابل توجهی است کلمات اصلی آن نیز در کل قرآن تکرار نشده و تنها منحصر به همین سوره است و این نشان از نگاه ویژه خداوند به دردانه هستی است.

وی در ادامه با اشاره به نگاه جمهوری اسلامی ایران به زنان، گفت: جمهوری اسلامی ایران که محصول و مدیون نفس پاک حضرت امام خمینی(ره) است به حوزه زنان توجه زیادی داشته و در این بخش اتفاقات قابل توجهی افتاده است که اگرچه تا رسیدن به قله فاصله داریم، ولی اقداماتی در این بخش صورت گرفته که قابل توجه است. اگرچه جریان مدنیت در رشد جهانی در آن تاثیراتی داشته اما انقلاب اسلامی بر این روند شتاب و جهش داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی آمارها در حوزه تحصیلات دانشگاهی زنان در پیش و پس از انقلاب اسلامی، افزود: تا قبل از انقلاب اسلامی ۶ درصد از زنان در کشور دارای تحصیلات دانشگاهی بودند و امروز ۴۴ درصد دارای این تحصیلات هستند. البته نه بدان معنا که اگر انقلاب نبود این رقم افزایش نمی‌یافت ولی آمار ۴۴ درصدی در افزایش تحصیلات دانشگاهی محصول نگاه جمهوری اسلامی ایران به حق تحصیل بانوان است.

وی در عین حال تصریح کرد: این حق در جوامع سنتی و روستایی کشور نیز قابل باور نبود، ولی انقلاب اسلامی آن را گسترش داد و حق و نقش اجتماعی زنان را باورپذیر کرد.

صالحی گفت: در حوزه‌های مختلف زنان در جمهوری اسلامی ارتقا داشته‌اند و در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نیز شتاب قابل توجهی داشته‌ایم. به عنوان مثال مولفان زن پیش از انقلاب زیر ۱۰۰ مولف بوده اما در ۱۰ ماهه اول سال ۹۸ بر اساس اعلام خانه کتاب ۱۹هزار و ۵۰۰ نفر از مولفان را زنان تشکیل می‌دهند. در حوزه ترجمه نیز بیش از ۵هزار زن مترجم داریم.

وی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با فعالان حوزه مکتوب و غیرمکتوب دفاع مقدس ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان حوزه دفاع مقدس بر نقش زنان در نگارش عرصه دفاع مقدس تاکید داشتند و فرمودند که زنان در این حوزه لطیف‌تر و موثرتر نگارش دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه داستان‌نویسی، موسیقی و شعر نیز این ارتقا مشهود است و این نشان می‌دهد جریان پر شتاب در حوزه تعادل جنسیتی در انقلاب اسلامی پدید آمده و این جریان پر شتاب انتظاراتی را به وجود می‌آورد که باید هم این شتاب را حفظ کنیم و هم نقطه‌های خالی آن را پرکنیم.

وی با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه زنان گفت: سازماندهی در این حوزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای اهمیت است و به بازسازی و ارتقای متناسب با تغییرات و شتاب‌ها نیاز داریم.

صالحی با اشاره به تاکیدات خود در دیدار نوروزی سال ۹۸ با کارکنان این وزارتخانه مبنی بر پیش‌بینی سالی سخت به لحاظ اقتصادی و تحریم‌ها ادامه داد: امسال را با این نگاه تاکنون اداره کردیم و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تلاش کردیم شرایط را تا حد مقدور بر اساس نیازهای کارکنان به پیش ببریم. در شورای برنامه‌ریزی بودجه وزارتخانه نیز مقرر شد برنامه‌ها و رویدادها را اولویت‌بندی کنیم تا به بحران در میان راه یا پایان راه برنخوریم.

وی تصریح کرد: در مدیریت بخش‌های مختلف وزارتخانه با توجه به شرایط خاص کشور در این سال نکاتی دارای اهمیت و در اولویت بود. اینکه از ابتدای سال تاکید داشتیم در حوزه حقوق پایه و رفاهیات کارکنان مشکلی به وجود نیاید و تا جایی هم که می‌توانیم گشایش‌های محدودی را در این حوزه داشته باشیم تا کارکنان دچار بحران معیشتی نشوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دومین نکته مدیریتی این بود که این وزارتخانه رویدادها و برنامه‌هایی را در طول سال برگزار می‌کند و بنا شد به گونه‌ای اقدام کنیم که این نگاه بیرونی احساس نشود که برنامه‌های وزارتخانه در حال تعطیل شدن یا حذف است. خوشبختانه امسال هیچ یک از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف نشد. به عنوان مثال در حوزه فرهنگی تمامی نمایشگاه‌ها ازجمله کتاب تهران و نمایشگاه‌های کتاب استانی برگزار شد. در حوزه موسیقی و تئاتر جشنواره‌های فجر و ... و در حوزه سینما هم جشنواره فیلم فجر، مستند، کوتاه و ... برگزار شد.

وی افزود: سومین نکته مورد توجه در حوزه مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام کارهای تازه بود، زیرا این وزارتخانه نباید در وضع موجود باقی بماند که از آن جمله می‌توان به بالا بردن مرجعیت وزارتخانه اشاره کرد  که در همه استان‌ها دبیرخانه شورای اطلاع رسانی تشکیل و همچنین رییس کارگروه فضای مجازی در ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها ایجاد شد.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد