ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
راهکار جدید AFC برای حل مشکل نمایندگان ایران در آسیا/ میزبانی برمی‌گردد؟

راهکار جدید AFC برای حل مشکل نمایندگان ایران در آسیا/ میزبانی برمی‌گردد؟

آفتاب
با وجود انتشار برخی اخبار در رسانه‌های عربی، به نظر می‌رسد کنفدراسیون فوتبال آسیا راهکاری جدید برای حل مشکل میزبانی نمایندگان ایران در نظر گرفته است.
ورزشی
شناسه خبر : 632599
دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵:۰۵
۱
آفتاب‌‌نیوز :

چالشی که اخیراً گریبان فوتبال ایران را گرفته، به خطر افتادن میزبانی تیم‌های باشگاهی در لیگ قهرمانان آسیاست. کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا هفته گذشته در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال با اشاره به مسائل امنیتی اعلام می‌کند که موضوع میزبانی تیم‌های ایرانی در خاک بی‌طرف در دست بررسی است تا مسئولان ورزش ایران راهکار و دفاعیات خود را ارائه کنند. در این خصوص وزارت ورزش و جوانان نامه‌ای برای تضمین امنیت به AFC ارسال می‌کند و در کنار آن نامه‌ای از سازمان هوایی ایران در خصوص تأمین امنیت آسمان ایران ارائه می‌شود که گویا برای کمیته مسابقات AFC کافی نبود و اعضای این کمیته تصمیم به گرفتن میزبانی از تیم‌های ایرانی می‌کنند.

پس از این تصمیم که روز پنجشنبه اتخاذ می‌شود، از اعضای کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا که باید مصوبات دیگر کمیته‌ها را تأیید کنند نظرخواهی صورت می‌گیرد که یکی از اعضای این کمیته مهدی تاج است. هرچند بیشتر تصمیمات اتخاذ شده در کمیته‌ها فارغ از مستندات و مکاتبات، با مذاکرات شفاهی و لابی‌های بین‌المللی است که ضعف فوتبال ایران در دیپلماسی، بی‌اثر بودن کرسی‌های گرفته شده توسط نمایندگان ایران در کمیته‌های مختلف و عدم آگاهی کامل به زبان انگلیسی این امتیاز را از ایران گرفته است.

فوتبال ایران در یک سال اخیر چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته و چالش‌های زیادی هم پیش‌رو دارد. یکی از این مسائل همگروهی بانوان ایران با فلسطین، فیلیپین و چین‌تایپه به میزبانی سرزمین‌های اشغالی در رام‌الله و در مسابقات انتخابی المپیک 2020 توکیو بود که کمتر از یک سال پیش فوتبال ایران را با چالشی بزرگ مواجه کرد. متأسفانه پیش از قرعه‌کشی مسئولان فوتبال کشورمان شرایطی را ایجاد نکردند در گروه فلسطین قرار نگیرند و پس از آن نیز با زبان تهدید و کناره‌گیری قصد تغییر شرایط را داشتند. مسئله‌ای که طبق بنده 4 اساسنامه فیفا می‌توانست تعلیق یا اخراج از فیفا را برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد.

طبق بند 4 اساسنامه فیفا «تبعیض هر نوعی در مقابل یک کشور، شخص، گروه، از هر نژاد، رنگ پوست، قوم، ملیت، ریشه، جنس،‌ معلولیت، زبان، دین، دیدگاه سیاسی، دارایی، و... اکیداً ممنوع است و با تعلیق یا اخراج جریمه خواهد شد». عدم سفر به سرزمین‌های اشغالی و انصراف از حضور در مسابقات با به جریان انداختن تبعیض علیه یک کشور طبق این بند که صراحتاً اعلام کرده، تعلیق یا اخراج را برای ایران به دنبال داشت که می‌توانست زودتر از اینها فوتبال ایران را با چالشی بزرگ مواجه کند.

با توجه به ممنوعیت مسافرت شهروندان ایرانی به سرزمین اشغالی، فدراسیون نشین‌ها تنها راه را کناره‌گیری می‌دانستند و صراحتاً این موضوع را به AFC اعلام کرده بودند. با این حال در آن مقطع سعود المهندی، رئیس قطری کمیته مسابقات AFC و از پرنفوذترین افراد در این کنفدراسیون به کمک ایران آمد و با هماهنگی با فلسطینی‌ها، آنها قبول کردند میزبانی‌شان را در قطر انجام دهند تا خطر تعلیق از سر فوتبال ایران برداشته شود.

این بار شرایط برای فوتبال ایران متفاوت رقم خورده است. همه مسائل دست به دست هم داده بود تا علاوه بر ایجاد چالش، فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها با کمبود زمان هم دست به گریبان باشند. باشگاه‌هایی که قرار است با نمایندگان ایران لیگ قهرمانان رقابت کنند، مقابل سفرشان به ایران علامت سؤالی را برای مسئولان AFC قرار دادند که شرایط را سخت کرد. مسئله‌ای که باعث شد در انفعال مسئولان فوتبال ایران برای لابی‌های پشت پرده، کمیته مسابقات رأی خود را در خصوص میزبانی تیم‌های ایرانی در زمین بی‌طرف صادر کند.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد