ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
هر تب و سرفه‌ای نشان دهنده آنفلوآنزا نیست

هر تب و سرفه‌ای نشان دهنده آنفلوآنزا نیست

آفتاب
رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: باید توجه داشت هر تب و سرفه‌ای نشان دهنده آنفلوآنزا نیست و واکسن این بیماری برای موارد خاص استفاده می‌شود.
اجتماعی
شناسه خبر : 625600
دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵:۰۳
۱۴
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود ضیایی اظهار کرد: آنفلوآنزا یک بیماری تنفسی حاد است که دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را درگیر می‌کند.

وی با بیان اینکه این بیماری عوارض جدی ندارد، افزود: شروع این بیماری با تب ناگهانی است و علائم آن با سرماخوردگی بسیار متفاوت است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه آبریزش بینی و اشک ریزش در آنفلوآنزا کم و در سرماخوردگی بیشتر است، تصریح کرد: این بیماری ویروسی با درد عضلات همراه است.

ضیایی ادامه داد: آنفلوآنزا می‌تواند باعث عوارض جدی‌تر شده و ریه را درگیر کرده و علائم خارج از ریه را نیز ایجاد کند.

وی، اسهال، تهوع و سرگیجه را از دیگر علائم این بیماری دانست و افزود راه انتقال آن تنفسی است؛ بنابراین باید مانع از ورود ویروس از طریق استنشاقی و خودالقایی به بدن شویم.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: نباید در فاصله نزدیک فردی قرار گیریم که عطسه و سرفه می‌کند چراکه این قطرات در هوا پخش شده و فاصله نزدیک باعث ابتلا می‌شود.

ضیایی ادامه داد: خودالقایی نیز به معنای این است که از راه قطرات عطسه و سرفه فردی که روی میز، دستگیره در و وسایل مانده مبتلا شویم.

وی با بیان اینکه این بیماری از طریق دست منتقل می‌شود، افزود: باید مراقب باشیم دست‌هایمان آلوده نشود؛ بنابراین اگر کسی علائم سرماخوردگی دارد باید از دست دادن با او جلوگیری کرد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: برای جلوگیری از این انتقال باید دست‌های خود را با صابون‌های بدون آب و ژل صابون تمیز کرده و در اولین فرصت بشوریم.

ضیایی ادامه داد: باید آداب سرفه را رعایت کنیم؛ وقتی کسی سرفه می‌کند باید جلوی دهان و بینی خود را گرفته و سپس دستمال را داخل پلاستیک و سپس در سطل زباله بیندازد.

وی با بیان اینکه وقتی مبتلا شدیم باید در خانه استراحت کنیم، افزود: نباید در زمان بیماری و تب بیرون رویم چراکه این بیماری به بقیه افراد جامعه منتقل خواهد شد.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر استفاده از ماسک در محیط آلوده و شلوغ و بعد دورانداختن ماسک، تصریح کرد: باید در طول بیماری از مایعات، میوه و سبزیجات استفاده کرد.

ضیایی با اشاره به اینکه این بیماری دارو دارد و موثر است اما قرار نیست همه از آن دارو بهره ببرند، افزود: واکسن این بیماری برای موارد خاص استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که چه افرادی لازم است واکسن تهیه کنند، تصریح کرد: افراد زیر 5 سال و بالای 65 سال، بانوان باردار، افرادی که بیماری‌هایی مانند آسم، بیماری‌های قلبی، اختلالات عصبی، اختلالات خونی، بیماری‌های عضلانی، روانی، چاقی مفرط و دیابت دارند از موارد خاص مصرف این واکسن هستند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: این واکسن براساس ویروس‌های شایع سال قبل توزیع می‌شود و بهتر است در اوایل پاییز یا شهریور تزریق شود، اما نوزادان زیر 6 ماه نباید آن را بزنند.

وی افزود: میل کردن مایعات، داروی تب‌بر، مسکن و ماندن در خانه روش معمول درمان است و باید توجه داشت هر تب و سرفه‌ای نشان دهنده آنفلوآنزا نیست و تنها باید در صورت داشتن این علائم افراد استراحت کنند.

ضیایی ادامه داد: علائم پیشرفت بیماری از جمله تنگی نفس، تغییرات هوشیاری و خواب آلودگی و تشنج و ضعف شدید نشان دهنده آنفلوآنزا است که باید این افراد دارو مصرف کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه گروه‌های پرخطر باید قبل از پیشرفت بیماری، درمان شوند، یادآور شد: برای پیشگیری مهم این است که آداب و اصول پیشگیری را یاد گرفته و مراقب سلامتی خود با تغذیه درست و ورزش باشیم تا بدن آمادگی مقابله با عفونت را داشته باشد.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد