ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم/ مجلس قانون برنامه ششم توسعه را از نو تدوین کرد

برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم/ مجلس قانون برنامه ششم توسعه را از نو تدوین کرد

خبرگزاری آریا
خبرگزاری آریا- رئیس مجلس با اشاره به اینکه شهید مدرس مجلس را نماد مشروطه و آزادی می‌دانست، گفت: تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است.
سیاسی
شناسه خبر : 20191201125820586
یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳:۰۷
۶
خبرگزاری آریا- رئیس مجلس با اشاره به اینکه شهید مدرس مجلس را نماد مشروطه و آزادی می‌دانست، گفت: تخریب مجلس تخریب کلیت ملت است.
به گزارش خبرگزاری آریا، آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری به مناسبت دهم آذر روز مجلس، با اشاره به خصوصیات برجسته شهید مدرس، گفت: میرزای شیرازی درباره شهید مدرس می گوید، او پاکدامنی اجدادش داشت و قاطبه سیاستمداران آن زمان هم نسبت به این شخصیت، نگاه اینگونه داشتند.
وی با اشاره به اینکه شهید مدرس هم مخالف داشت، افزود: مثلا در نوشته های یحیی دولت آبادی، مرحوم مدرس را به انگلیسی بودن متهم کردند؛ شیخ ابراهیم زنجانی هم در آثارش از این حرف ها زیاد دارد، اما اکثر مخالفان ایشان هم در اینکه شهید مدرس شخصیت مبرز در تاریخ ایران بود، اتفاق نظر دارند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به یکی از ویژگی های شهید مدرس، گفت: قانون و قانون گرایی بسیار مورد تاکید شهید مدرس بود؛ او شاخصِ یک حکومت پیشرفته را قانونگرایی می دانست و یک عبارتی دارد که می گوید، مملکت یعنی حکومت قانون. اگر در مملکت قانون نباشد مملکت نیست.
آقای لاریجانی افزود: این خیلی مهم است که بدانیم اگر کشور می خواهد پیشرفت کند و اسم دولت به معنی واقعی را پیدا بکند، قانون باید حاکم باشد.
رئیس قوه مقننه با اشاره به یکی دیگر از ویژگی های شهید مدرس، گفت: او مجلس را نماد مشروطه و آزادی و محل اتکا ملت می دانست و عبارتی دارد که می گوید، این مجلس را باید به منزله تمامی ایران بدانیم و باید تقدس مجلس را بر هر امری مقدم بشماریم؛ لذا وقتی استیضاح رضاخان را امضاء کرده بود، یکی از عناوین استیضاح رضاخان این بود که او به مجلس شورای ملی توهین کرده بود، لذا برای شهید مدرس قطعی بود که توهین به مجلس توهین به ملت است.
وی افزود: باید امروز بدانیم حفظ جایگاه مجلس حفظ آزادی ها و اراده ملت است؛ گاهی من می بینم در فضای کشور با بی تقوایی سیاسی مواجه می شویم، کسانی که هتک مجلس می کنند، باید بدانند این مخالف مرام مدرس و امام خمینی (ره) است.
آقای لاریجانی گفت: امام خمینی (ره) زمانی نمایندگان دوره اول مجلس خدمت ایشان رسیده بودند، گفته بود من خیلی از مجالس را یاد دارم، در برخی از مجالس هم به عنوان تماشاچی رفتم، اما یک نفر امثال شما نمایندگان در آن مجالس ندیدم؛ الا زمانی که مرحوم مدرس در آن مجالس بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: من فکر می کنم این بیان امام، یک آینده نگری در خودش داشت؛ مجلس نمایندگی از کل ملت دارد و تخریب آن تخریب کلیت ملت است. ممکن است در فصل انتخابات هیجانات سیاسی افزایش پیدا کند، اگر این هیجانات براساس صدق و مروت باشد خوب است، اما اگر نباشد دیوار کجی است که به سر مردم فرود می آید.

برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارم.
آقای لاریجانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با انصراف شما از کاندیداتوری مجلس، مخالفان شما خوشحال می‌شوند، اما تا چه اندازه این نیامدن را در تحولات مجلس آینده مهم می‌دانید و آیا قصدی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دارید؟ گفت: همیشه امیدوارم هم موافقانم و هم مخالفانم خوشحال باشند؛ من فرزند کوچکی از مجلس هستم و از محضر نمایندگان استفاده می‌کردم، زیرا افراد خبره و کارشناسی هستند و کار‌های اساسی انجام می‌دهند و این عرصه خالی نیست.
وی تاکید کرد: ما دشمن هم نیستیم، در یک نظام کار می‌کنیم؛ شاید نظرات سیاسی ما متفاوت باشد، اما انقلاب را بحق می‌دانیم و وظیفه‌ای که بر دوشمان باشد انجام می‌دهیم.
آقای لاریجانی افزود: برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده ندارم.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اگر علما و مراجع و مردم قم از شما برای تداوم حضور در مجلس درخواست کنند، قبول می‌کنید؟ گفت: من حتی در مجلس دهم هم نظرم بر این بود که ورود نکنم، اما آن زمان هم بزرگان و آقایان با من تماس داشتند که به نحوی شد که مرا قانع کردند. البته این بار هم برخی از بزرگان و علما نامه نوشتند یا شفاهی صحبت کردند؛ ولی من تلاش کردم آن‌ها را قانع کنم، زیرا 12 سال برای حضور در این عرصه کافی است و به نظرم می‌آید این، یک تصمیم لحظه‌ای نیست بلکه روی آن فکر کرده ام و امیدوارم همان مسیر ادامه پیدا کند.
رئیس مجلس در پاسخ به سوالی درباره نحوه اجرای طرح افزایش قیمت بنزین و اینکه آیا اجرای این طرح بدون اقناع افکار عمومی مناسب بود؟ توضیح داد: همچنان که پیش از این نیز گفتم این موضوع دو وجه داشت؛ یکی مشورتی و دیگری تصمیم گیری. اما آن چیزی که رهبر معظم انقلاب در جلسه خارج فقه فرمودند حق مطلب را ادا کردند و اگر چه برخی حواشی پیرامون جلسه سران قوا مطرح می‌شود، اما من از زمان اجرای این طرح مطلع بودم و پنجشنبه نیز با آقای رحمانی فضلی درباره آن صحبت کردم؛ حتی چند روز پیش از آن، به نمایندگان در جلسه غیرعلنی درخصوص اجرای چنین طرحی خبر دادم و آقای مصری هم به مجلس گزارش داد.
وی تاکید کرد: توجه به این نکته لازم است که دولت طبق قانون هدفمندی می‌توانست این کار را انجام بدهد، اما به دلیل شرایط کشور و حساسیت ها، مشورت‌هایی را با ما انجام داد، با این حال این طرح پیشنهاد دولت بود، اما در جلسه سران قوا تصمیم گرفته شد که تمامی منابع درآمدی به مردم داده شود.
اقای لاریجانی افزود: من هم معتقدم در مرحله اجرا، اقناع عمومی لازم بود، همچنان که اکنون نیز لازم است و این کار را شما اصحاب رسانه باید انجام دهید، ضمن آنکه به من گفته بودند ستادی در وزارت کشور، مسئول برنامه رسانه‌ای این امر بوده است.
 
ایران در سال 2015 رتبه اول در شاخص مصرف انرژی
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی ایران در سال 2015 رتبه اول در شاخص مصرف انرژی را داشت و 47 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کرد.
آقای علی لاریجانی در نشست خبری به مناسبت دهم آذر روز مجلس، افزود: در مورد حامل‌های انرژی ما در سال 88 قانونی به نام هدفمندی یارانه‌ها با 16 ماده تصویب کردیم که بسیار دقیق بود. این قانون به دولت اختیار داده بود و او را ملزم می‌کرد ظرف مدتی یارانه مربوط به انرژی و سایر مسائل از جمله آب را شفاف کند و در آن قانون آورده بودیم که قیمت‌ها به چه میزانی برسد حتی گفته شده بود چگونه مصرف شود، قرار بود 50 درصد به مردم، 20 درصد به بودجه و 30 درصد به تولید داده شود، قانون کاملی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس در این زمینه ریل‌گذاری کرده است، اظهار داشت: دولت به دقت موضوع را انجام نداد، در شرایط فعلی و از دو سال پیش موضوع مطرح بود چرا که حجم زیادی یارانه اختصاص داده می‌شد و به شدت غیرعادلانه بود، بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی ایران در سال 2015 رتبه اول در شاخص مصرف انرژی را داشت و 47 میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کرد که از جیب مردم بود و به شدت غیرعادلانه توزیع می‌شد.
آقای لاریجانی ادامه داد: یارانه بنزین به دهک اول 1.2 اختصاص پیدا می‌کرد و به دهک دهم 25 درصد، به عبارتی دهک دهم 18 برابر استفاده می‌کرد و در مجموع مصرف بنزین و CNG در دهک اول 1.8، در دهک دهم 35 درصد که 20 برابر بود، در مجموع 3 دهک اول 17 درصد و 3 دهک آخر بیشترین درصد، این آمار نشان‌دهنده عدم تعادل است.
وی همچنین گفت: قیمت بنزین یک نمونه بود که طبقات بالا بیشتر استفاده می‌کردند و طبقات پایین کمتر از آن استفاده می‌کردند، این مشکل همیشه وجود داشت. در مجلس در خصوص یارانه‌ها بحث داشتیم، قانون اختیار را به دولت داده بود و در شورای عالی هماهنگی سران قوا پیشنهاد دولت مطرح شد، البته به این معنا نبود که پیشنهاد‌های دیگری وجود نداشت. در سال 95 در مجلس به تفصیل جلساتی داشتیم، همچنین در تاریخ 15/7/98 جلسه داشتیم، در تاریخ مهرماه 98 هم آقای مصری از طرف هیأت رئیسه با مرکز پژوهش‌ها و سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ای داشت که حاصل آن جلسه، کتابچه‌ای بود.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: حدود هزار و 300 هزار میلیارد تومان یارانه به صورت غیرعادلانه توزیع می‌شد که سهم هر خانوار در سال 57 میلیون تومان می‌شود، برخی خانوار‌ها سهم کمتر و برخی بیشتر، به طوری که برخی خانوار‌ها 10 میلیون تومان و برخی 300 میلیون تومان یارانه در سال دریافت می‌کردند.
آقای لاریجانی افزود: در شورای عالی هماهنگی اقتصاد پیشنهاد داده شد تا چطور شرایط متعادل شود؛ 3 سناریو وجود داشت، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه پیشنهاداتی دادند در مجلس نیز 3 ساعت در این زمینه بحث شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه شورای عالی هماهنگی سران قوا گفت: در این شورا از دو وجه مشورتی و تصمیم‌گیری مباحث مطرح شد، مشورتی از این جهت که نرخ‌ها چگونه باشد، چرا که آقا فرمودند مشورت کنید و تصمیم‌گیری آن چه شد که دولت می‌خواست و در کل این چارچوب برای دولت است. در شورا تصمیم‌گیری شد که طبق قانون تنها 50 درصد از اجرای هدفمندی به مردم داده نشود بلکه با توجه به شرایط تحریمی همه درآمد به مردم داده شود.
مسیر پیش از تغییر نرخ بنزین افزایش شکاف طبقاتی را به دنبال داشت
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر پیش از تغییر نرخ بنزین، اتلاف منابع و افزایش شکاف طبقاتی را به دنبال داشت.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره سهمیه بندی بنزین، تصریح کرد: این مسئله مربوط به امروز و دیروز نبوده و از سال 88 مطرح بود، همچنین این سوال همواره بیان می‌شد که آیا یارانه‌های پنهان به اقتصاد کشور لطمه می‌زند یا خیر و آیا توزیع عادلانه است یا خیر.
رئیس قوه مقننه در ادامه با بیان اینکه اقتصاددانان برجسته از طیف‌های مختلف در زمینه افزایش نرخ بنزین اتفاق نظر داشتند، اضافه کرد: مسیری که پیش از افزایش نرخ بنزین دنبال می‌شد، باعث اتلاف منابع و افزایش شکاف طبقاتی می‌شد لذا این اتفاق به صورت یک مرتبه رخ نداد.
وی ادامه داد: در این خصوص بحث علاج مطرح بود و اینکه قانون هدفمندی قانون دقیقی است و دولت باید آن را درست اجرا کند به این معنا که حمل و نقل عمومی، مترو و راه آهن باید تقویت شود از این رو نباید این قانون به صورت یک وجهی اجرا شود بلکه باید همه ابعاد آن مدنظر باشد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره حضور نیافتن وی در انتخابات در حالی که بسیاری از سیاسیون اعتقاد دارند حیات سیاسی لاریجانی فراز و فرود بسیاری داشت و اینکه به نظر شما لاریجانی امروز با لاریجانی صدا و سیما از نظر سیاسی چه تفاوتی داشته است، گفت: این سوالات رمانتیک است و من وارد نیستم.
اقای لاریجانی افزود: انسان‌ها در مسیر کار‌ها از جمله مسائل سیاسی مانند باقی امور پیشرفت و در زمینه‌های مختلف تجربه می‌کنند.
وی تصریح کرد: در 12 سالی که در خدمت نمایندگان بودم درس آموختم، تجربه کردم و از نظراتشان استفاده کردم. از جایگاه ریاست مجلس، مشکلات کشور را بهتر دیدم.
اقای لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار آمریکایی شبکه تلویزیونی cbs درباره راهکار پایان تنش‌ها میان ایران و آمریکا، برای از بین بردن تنش‌ها و رفع آن تصریح کرد: اراده سیاسی همیشه هست و افرادی هستند که گفت: وگو‌هایی دارند، اما روش باید اصلاح شود چرا که برخی کشور‌ها تلاش دارند در‌ها را ببندند، اما دیدند که در‌ها بسته نشد و روش گذشته نیز جواب نداد همچنین زمانی می‌خواستند ایران را از اقدامات خود منصرف کنند که در نهایت اوباما نامه‌ای نوشت و گفت: غنی سازی را قبول می‌کند و از ما برای مذاکره دعوت کرد لذا اگر مسئولان آمریکایی عقل داشته باشند می‌توانند مسئله را حل کنند.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان در ادامه در پاسخ به خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره پیرامون اتفاقات اخیر در کشور عراق، اذعان داشت: حضور آیت الله سیستانی در عراق و راهبری جامع ایشان جای نگرانی نمی‌گذارد به خصوص که ایشان به تمامی ابعاد وقوف دارند.
وی افزود: زمانی داعش در عراق فعال بود که جای نگرانی داشت، اما اکنون درباره مسائل داخلی عراق با حضور مرجعیت این کشور جای نگرانی وجود ندارد و ایشان مسائل را حل می‌کنند و اگر کمکی بخواهند ما نیز به آن‌ها کمک می‌کنیم و همواره متحد عراق خواهیم ماند و این کشور دارای رجال سیاسی است که مسائل را در درون خودشان حل می‌کنند.

قانون رفع موانع تولید، یکی از قوانین مترقی کشور است
رئیس مجلس شورای اسلامی، قانون رفع موانع تولید را یکی از قوانین مترقی کشور در دوران عملکرد مجلس دهم عنوان کرد.
آقای لاریجانی، در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره موضوع تحقیق و تفحص چرا به سرانجام نمی‌رسد؟ گفت: اگر تلاش و ملاحظه کنید متوجه خواهید شد که در بخش تحقیق و تفحص موضوعاتی مانند صندوق ذخیره فرهنگیان و یا سازمان تأمین اجتماعی در مجلس مطرح و هم اکنون نیز قوه قضائیه در حال رسیدگی است.
وی با بیان اینکه در بخش تحقیق و تفحص به دو بخش تخلف و جرم می‌توان اشاره کرد، افزود: در بخش تخلف از سوی کمیسیون ها، نمایندگان مجلس، دولت و دیوان محاسبات پرونده‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و هم اکنون نیز پرونده‌های بسیاری از مسئولان قبل و حال در دیوان محاسبات موجود است.
رئیس مجلس گفت: در بخش جرم نیز موارد پس از تحقیق و تفحص به قوه قضائیه ارجاع می‌شود که از سوی این دستگاه بررسی و رسیدگی می‌شود.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه قوانین رفع موانع تولید در مجلس به تصویب رسیده تاکنون در بُعد قانونگذاری و نظارت چه اقدامی در این 9 ماه انجام شده است؟ افزود: در بخش رفع موانع تولید که در مجلس تصویب شد، این قانون یکی از قوانین مترقی کشور به شمار می‌رود.
وی همچنین درباره سوالی در خصوص اینکه بعد از اصلاح قیمت بنزین به عنوان رئیس مجلس به مردم اطمینان دادید که قوه مقننه به کنترل قیمت‌ها و نظارت بپردازد، تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است؟ گفت: کمیسیون‌های تخصصی مجلس در همان روز به خصوص کمیسیون بودجه و اقتصادی با ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت تشکیل جلسه داد، کمیسیون‌ها در این زمینه همچنان فعال هستند و صحن علنی مجلس نیز با حضور نمایندگان و مسئولان مربوطه در این زمینه جلساتی را تشکیل دادند و به بحث و بررسی پرداختند.
رئیس مجلس با بیان اینکه نظارت و کنترل قیمت‌ها کار ساده‌ای نیست، افزود: در سطح کلان باید رابطه عرضه و تقاضا را تنظیم کرد و در شرایط فعلی تحریم ها، نظارت‌هایی که باید انجام شود در حال انجام است.
آقای لاریجانی به پیشنهاد فرمانده کل سپاه نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت جامعه بسیج در کشور، می‌توانیم در بخش نظارت از بسیجیان استفاده کنیم و توصیه کردیم با آموزش‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود از این ظرفیت‌ها بهره لازم را ببریم.

ارائه لایحه بودجه به صورت دوسالانه خلاف قانون اساسی است
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع اصلاح ساختار بودجه که رهبری بر آن تاکید داشتند باید از سوی دولت انجام شود، گفت: ارائه لایحه بودجه به صورت دوسالانه خلاف قانون اساسی است.
آقای لاریجانی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات مجلس در اجرای سیاست‌های کلی قانونگذاری که از سوی رهبری ابلاغ شده است، افزود: یک بخش‌هایی از این سیاست‌ها که رهبری فرمودند قبلا هم در ملاقات‌هایی که با نمایندگان داشتند مورد تاکید بود؛ از جمله تنقیح قوانین که در حال انجام است.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از قوانین نیاز است که حد و مرزهایش مشخص و یا نظام‌های ارزیابی برای قوانین تعیین شود؛ بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی من جلسه‌ای با معاونت حقوقی دولت، قوه قضاییه، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام گذاشتم، در آنجا کمیته‌ای به وجود آمد و الان ما منتظر هستیم نتیجه این کمیته اعلام شود.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره نقش مجلس در اصلاح ساختار بودجه افزود: اصلاح ساختار بودجه به بخش‌های مختلف کشور مربوط است و اگر به خاطر داشته باشید سال قبل همین موقع‌ها بود که رهبری اصلاح ساختار بودجه را در دستور کار شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار دادند. تقریبا در این سه دوره‌ای که من در مجلس بودم تغییراتی که در لایحه بودجه در مجلس رخ داده حدود 5 درصد بوده است، آیا این خیلی مهم است؟
رئیس مجلس گفت: برخی موارد هم بوده که تغییرات کیفی بوده است مثلا در بخش کشاورزی در باره آبیاری تحت فشار چند سال روی آن مصر بودیم که انجام شود، ولی اینکه در کلان کل لایحه تغییر عمده پیدا کند ما ندیدیم.
آقای لاریجانی با تاکید بر اینکه اصلاح ساختار بودجه کاری ضروری است، افزود: این کار باید در دولت انجام شود و لایحه‌ای که دولت می‌دهد باید به گونه‌ای باشد که ساختار بودجه با آن تطبیق پیدا کند در واقع سازمان برنامه و بودجه باید یک برنامه مدون در این حوزه آماده کند؛ مجلس هم حمایت خواهد کرد.
وی گفت: پیشهاد شده بود بودجه را دوسالانه بدهیم، این با نص قانون اساسی سازگار نیست بنابراین مطالعه دوساله قابل انجام است، اما لایحه‌ای که به مجلس می‌دهند باید یکساله باشد و یکسری نکات الزامات قانون اساسی است که باید رعایت شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که لابی کردن لزوما امر مذمومی نیست، افزود: ممکن است برخی از دستگاه‌ها مشکلاتشان در دولت حل نشود و برای رفع مشکل سراغ کمیسیون‌های تخصصی مجلس بیایند، اما از این موضوع به عنوان لابی یاد می‌شود در صورتی که طبیعی است دستگاهی که مشکلش حل نشود به کمیسیون تخصصی اش مراجعه می‌کند و این عیب نیست.

در راس امور بودن، به معنای دخالت در همه امور نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: اینکه یک نهادی (مجلس) که امام (ره) فرمودند در راس امور است، به این معنا نیست که در همه امور دخالت کند.
آقای لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس همچنان در راس امور است و چرا دیگر شورا‌ها و نهادها، گاهی قانونگذاری می‌کنند؟ گفت: آیا رهبری که بالاترین مقام اجرایی است در همه امور دخالت می‌کند؟ نه، بلکه ایشان جهت‌ها را مشخص می‌کنند و در مرتبه بعدی مجلس، ریل گذاری را انجام می‌دهد.
وی همچنین افزود: در راس امور بودن به این معنا نیست که مجلس کار دیگر قوا را انجام دهد.
آقای لاریجانی گفت: مجلس دهم، ظرفیت‌های خیلی خوبی را در تنوع افکار و بیشتر از مجالس قبلی دارد.
وی با بیان اینکه برخی نهاد‌ها در زمان امام (ره) وجود داشتند مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی دیگر نیز مانند شورای عالی فضای مجازی بعدا تشکیل شدند، افزود: انصافا آقای روحانی از وقتی رئیس جمهور شدند دقت می‌کنند که در اینگونه شورا‌ها قانونگذاری نشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: البته قبلا اینطور نبود و گاهی قانونگذاری می‌کردند، مثلا درباره ازدواج و تشویق به آن، قانون تصویب می‌کردند که سکه یا پول بدهند، که بعدا جلوی آن گرفته شد.
آقای لاریجانی افزود: یک مشکلی درباره مجمع تشخیص مصلحت و هیئت نظارت آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه در زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی هیئت نظارت مجمع برای سیاست‌های کلی تشکیل شد و ساز و کاری در نظر گرفتند که بیشتر جنبه مشورتی داشت و خود مجمع تصمیم گیرنده بود، گفت: در یک سال اخیر در این زمینه مقداری تغییر بوجود آمده و البته این موضوع مشکل دارد و باید حل شود.
رئیس مجلس افزود: سیاست‌های کلی را رهبری برای قانونگذاری قید کردند و قرار است که مجلس مرز‌ها را مشخص کند که معاونت قوانین مجلس می‌خواهد که مرز‌های قانونگذاری را با مشورت دیگر نهاد‌ها مشخص کند.
آقای لاریجانی گفت: ممکن است در زمینه ایجاد شورای هماهنگی سران قوا سوالاتی باشد که باید گفت، مقام معظم رهبری برای شرایط فعلی فرمودند که ساز و کاری در نظر گرفته شود که در قالب شورای هماهنگی سران قوا متجلی شد.
وی افزود: مقید هستیم که در این شورا قانونگذاری نشود، البته ممکن است ضرورتی در این زمینه بوجود آید، مانند بحران ارز که باید مهار می‌شد.
آقای لاریجانی همچنین گفت: این شورا نمی‌تواند جایگزین مجلس شود و نباید هم بشود.

مجلس قانون برنامه ششم توسعه را از نو تدوین کرد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون برنامه ششم توسعه که دارای نواقصی بود در مجلس دهم از نو تدوین شد.
آقای لاریجانی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد مجلس دهم افزود: در این مجلس کار‌های مهمی صورت گرفت و هر سال قانون بودجه تصویب شد و بسیاری از مشکلات هم که دولت آن را در لایحه بودجه لحاظ نمی‌کرد مانند موضوع کشاورزان و روستائیان، بازنشستگان و بنیه دفاعی کشور، نمایندگان ملاحظات لازم را در آن انجام می‌دادند.
وی گفت: در این دوره 162 قانون تاکنون تصویب شده که شامل 63 طرح و 99 لایحه است و گاهی لوایح ارائه شده دولت بیشتر بوده است.
آقای لاریجانی با اشاره به به برخی قوانین تصویب شده در این دوره افزود: قانون توسعه و اشتغال در روستا، صندوق توسعه و بانک‌ها به منظور سرمایه گذاری، قوانین رفع موانع تولید (که خوب اجرا نشده، اما نفس قانون خوب بوده است)، قانون ارزش افزوده، گازرسانی و آسفالت به روستاها، قانون حفاظت از خاک و هوای پاک هر چند اگر این قانون به خوبی اجرا می‌شد وضعیت بهتری در موضوع هوای پاک داشتیم از قوانینی است که در این دوره به تصویب نمایندگان رسیده است.
وی گفت: قانون استفاده از منابع ژنتیک، قانون افزایش میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری، قانون حفاظت از محیط بانان و جنگل بانان، حمایت از هنرمندان و صنایع دستی، حمایت از بازنشستگان، قانون صدور چک و قانون تشدید مجازات و تدوین بانکداری که هم اکنون در دستور کار نمایندگان است نیز از قوانین مهم این دوره است.
رئیس مجلس افزود: 165 بار از وزیران مختلف در صحن مجلس درباره موضوعات گوناگون دعوت شده که آن‌ها برای پاسخگویی در مجلس حاضر شدند همچنین یک بار سوال از رئیس جمهور و شش بار تحقیق و تفحص در موارد مختلفی همچون ذخیره فرهنگیان، موضوع تأمین اجتماعی، هدفمند سازی یارانه‌ها انجام شده است.
آقای لاریجانی گفت: در 6 مورد نیز استیضاح دو وزیر در صحن مجلس کلید خورد که دو مورد آن منجر به عدم رأی اعتماد شد.
وی در ادامه به ماده 234 قانون اساسی اشاره کرد و افزود: همچنین مواردی از تخلفات دستگاه‌ها براساس این قانون در مجلس ارائه شد و کمیسیون‌های مختلف مجلس نیز 31 مورد در مسائل گوناگون گزارش‌هایی در صحن از جمله سیل، پلاسکو، احیای دریاچه ارومیه، اصل 44 قانون اساسی و مؤسسات اعتباری غیر مجاز ارائه کردند.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، رئیس مجلس به جلسات غیر علنی نمایندگان در این دوره اشاره کرد و یادآور شد: 64 جلسه غیر علنی در محورهایی چون آخرین تحولات منطقه با حضور وزیر امور خارجه، ناآرامی‌های اخیر با حضور دبیر شورای عالی امنیت ملی، حادثه تروریستی در مجلس و حرم مطهر، ناترازی بانک ها، فضای کسب و کار، بحران آب در کشور، مبارزه با مواد مخدر، وضعیت کشاورزی و مواد غذایی، مسائل اقتصادی و تحریم ها، موضوع ارز و مؤسسات اعتباری مالی غیر مجاز، اف‌ ای تی اف، چالش‌های مجازی و هدفمندی یارانه‌ها برگزار شد.
خبر در لحظه
دانمارک به ائتلاف اروپایی در خلیج فارس می‌پیوندد
سردار تنگسیری: راه شهدای مدافع حرم گم نخواهد شد
سودان|بازداشت همسر دوم عمر البشیر
واکنش علی کریمی به شایعه مربیگری‌اش در تراکتور
در روزهای آینده استیضاح ترامپ را آغاز می‌کنیم
دستگیری ۱۳۵ نفر در یک پارتی شبانه در دماوند
قلعه‌نویی: بعد بازی با شهرخودرو و نساجی به تیمم امیدوار شدم/ از همه داورها تشکر می‌کنیم
شیخ لاری: یک برد تمام مشکلات ما را حل می‌کند/
برایان هوک: آمریکا به دنبال تغییر نظام ایران نیست
پایان دوره مربیگری بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای/ اجرای ضرب زورخانه‌ای به زبان روسی
تارتار به نشست خبری پیش از دیدار با پارس جنوبی نمی‌رسد
اخراج ۵ کارمند دانشگاه بوفالو از روسیه
رونمایی وزیر ارتباطات از سورپرایزش/ پست‌پلاس با پهباد آمد
انجام تمام انتصابات استان‌های سازمان تأمین اجتماعی از طریق طرح شناسایی مدیران/آزمون کتبی برگزار می‌کنیم
درخواست تاسیس حزب جدید از سوی نخست‌وزیر سابق ترکیه
ارایه ۶۶هزار میلیارد ریال تسهیلات به مددجویان کمیته امداد
الفاظ تمسخرآمیز ترامپ علیه ماکرون به دلیل ناکامی در میانجیگری بین تهران و واشنگتن
سورپرایز جهرمی اعلام شد
قیمت سکه طرح جدید پنجشنبه ۲۱آذر به ۴ میلیون و ۵۳۴ هزار تومان رسید
بحرین|ادامه محکومیت کنفرانس عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی