ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
دانشگاه آزاد دانشجوی بازداشتی ندارد/ تجمعات باید با مجوز قانونی باشد/ اعتراض به تصمیمات نظام سیاسی حق مردم است/ برای مردم راه‌های پیگیری مطالباتشان مشخص نیست

دانشگاه آزاد دانشجوی بازداشتی ندارد/ تجمعات باید با مجوز قانونی باشد/ اعتراض به تصمیمات نظام سیاسی حق مردم است/ برای مردم راه‌های پیگیری مطالباتشان مشخص نیست

خبرگزاری ایلنا
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویی در دانشگاه آزاد بازداشت نشده است، اگر هم احیانا بازداشتی بوده در تجمعاتی که هیچ ربطی به دانشگاه نداشته، بوده است.
اجتماعی
شناسه خبر : 838927
چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳:۵۷
۱۴

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویی در دانشگاه آزاد بازداشت نشده است، اگر هم احیانا بازداشتی بوده در تجمعاتی که هیچ ربطی به دانشگاه نداشته، بوده است.

«ابراهیم کلانتری» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در واکنش به اعتراضات و تجمعات اخیر دانشجویان در پی گرانی بنزین اظهار داشت: شاید این مسئله برای بخش‌های دیگر اجتماع تعریفی نداشته باشد، اما برای فضای دانشگاه چارچوب‌ها و امکانات خوبی وجود دارد که از طریق تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی قابل ابراز است. آحاد دانشجویان می‌توانند درخواست دهند، مجوز بگیرند تا در مکان مشخصی در دانشگاه تجمع کنند، این مسئله هم قانونی است و هم اجازه شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارد.

وی ادامه داد: دانشجویان برای بیان مطالبات خود می‌توانند تریبون آزاد و مناظره داشته باشند. همه این اقدامات در دانشگاه‌های ما قانونمند است، اما این مسئله برای فضای بیرون از دانشگاه چندان شفاف نیست و بعضا نمی‌دانند که چطور باید پیگیر مطالباتشان باشند. در رابطه با ماجراهای اخیر نیز تا جایی که من اطلاع دارم، در آن جریان حریم‌شکنی که دنبال اغتشاش و شکستن مرزهای امنیتی کشور بوده، شاید تعداد انگشت شماری از دانشجویان چنین قصدی داشته‌اند و دانشگاه‌ها فضاهای بسیار آرامی داشتند. در دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه آزاد اگر هم تجمعی صورت گرفته در سالن‌هایی بوده که یک عده طی چند ساعت اعتراضاتشان را به گوش مسئولان رساندند و دست به هیچ گونه اقداماتی خلاف قانون نزدند.

حجت‌الاسلام کلانتری درباره خط قرمز مطالبه‌گری دانشجویان گفت: براساس قانون اساسی حق مردم است که نسبت به تصمیمات دولت و نظام سیاسی، اعتراض و انتقاد داشته باشند، اما این اقدام باید براساس قانون باشد. همانطور که می‌دانید قانون اساسی براساس چارچوب‌ها و دستورالعمل‌ها است. چارچوب قانونی به ما می‌گوید در زمینه اعتراض باید مجوز از وزارت کشور یا فرمانداری‌های مراکز استان و یا شهرستان داشته باشیم، علاوه بر این تجمع و هرگونه تحرک اعتراضی باید در چارچوب قانون باشد.

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: وقتی مجوز برای اعتراضات صادر می‌شود، دستگاه‌های دیگر بسیج می‌شوند، یعنی نیروهای انتظامی و امنیتی حضور پیدا کرده و فضا را آماده می‌کنند، زیرا در این راستا ترافیک و نظم راه‌ها باید کنترل شود. از این رو اگر مجوز باشد، این تمهیدات نیز برای جلوگیری از یکسری حواشی در نظر گرفته می‌شود و هیچ شخصی حق تحریک برای برهم زدن قانون یا ترویج کذب و دروغ ندارد.

کلانتری بیان کرد: به عنوان مثال وقتی یک حزب سیاسی در آمریکا مجوز تجمع می‌گیرد به این معنا نیست که می‌تواند خیابان، نظم و امنیت را به هم بزند. در هیچ جای دنیا اینطور نیست و در اینجا هم نباید اینگونه باشد، زیرا ما باید امنیت، نظم جامعه و چارچوب‌های اجتماعی را حفظ کنیم و مانع ایجاد اغتشاش شویم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان اعتراضات اخیر دانشگاه آزاد، دانشجوی بازداشتی داشته است؟ بیان کرد: در محیط دانشگاه هیچگونه بازداشتی وجود نداشته، ممکن است در فضای بیرون از دانشگاه در خیابان یا هر جای دیگر این اتفاق رخ داده باشد، اما در مورد دانشگاه ما چنین چیزی پیش نیامده است. همچنین هیچ تجمعی در دانشگاه وجود نداشته و هر اتفاقی هم که افتاده به صورت قانونی بوده است، حتی یکسری از مسئولان دانشگاه جلساتی داشتند که به صورت قانونی برگزار شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: در دانشگاه آزاد دانشجویی بازداشت نشده. اگر هم احیانا بازداشتی بوده در تجمعاتی بوده که هیچ ربطی به دانشگاه نداشته و به صورت محلی بوده است.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد