ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
ایجاد مزرعه میگو در ژئوسایت های قشم/ آزادسازی یک قلعه تاریخی

ایجاد مزرعه میگو در ژئوسایت های قشم/ آزادسازی یک قلعه تاریخی

خبرگزاری مهر
تامین اعتبار برای آزادسازی قلعه فلک الافلاک، امضای تفاهمنامه با سوئیس، خطر کارت قرمز به ژئوپارک قشم به دلیل ایجاد مزرعه میگو از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.
گردشگری
شناسه خبر : 0
پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰:۲۷
۱۵

به گزارش خبرنگار مهر در این هفته موضوع اختصاص بودجه به نیرویهای نظامی برای آزادسازی قلعه فلک الافلاک خبر ساز شد چرا که خبر رسید سازمان برنامه و بودجه  به تدریج مکلف شده که مبلغی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در سالهای متوالی با نظر کارشناسان برای آزادسازی حریم قلعه فلک الافلاک در نظر بگیرد.

در این باره محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور به خبرنگار مهر گفت: قلعه فلک الافلاک مدتی در دست نیروهای نظامی بوده است که در این مدت سرمایه گذاری هایی انجام داده بودند  و باید آن را برای در اختیار قرار دادن عرصه این تاریخی به میراث فرهنگی واگذار می کردند.

معاون میراث فرهنگی کشور بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه  به تدریج مکلف شد که مبلغی بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در سالهای متوالی با نظر کارشناسان در نظر بگیرد. بخشی هم از طریق زمین معوض جبران شود که خوشبختانه در سنوات گذشته و در قالب موافقت نامه مبادله شده با سازمان برنامه و بودجه، در بازه زمانی معین تامین اعتبار و تخصیص داده شد. اکنون مرحله نهایی در قالب اسناد خزانه اسلامی در حال تبادل است که همزمان با تحویل گرفتن فضاهای مذکور و برنامه ریزی برای ساماندهی در سال ۹۸ انجام می شود. 

دستور مونسان به واحدهای تابعه برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان

پس از آنکه در برخی از استانها زلزله برخی از هموطنان را بی خانمان کرد، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مدیران کل استان‌های مبتلابه زلزله دستور داد به یاری هم‌وطنان زلزله‌زده بشتابند. در دستور  علی‌اصغر مونسان، آمده است: «واحدهای تابعه موظف‌اند همه امکانات موجود را برای امدادرسانی موثر در مناطق آسیب‌دیده از زلزله بامداد امروز و رفع نیازهای فوری و ضروری و ارائه خدمات به زلزله‌زدگان و مصدومان به‌کار گیرند.»

همچنین در دستور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مدیران‌کل این استان‌ها بر پایش و بررسی مستمر وضعیت آثار باستانی مناطق زلزله‌زده و آمادگی برای مقابله با خسارات احتمالی تاکید شده است.

در این حوزه نیز مدیران کل استان آذربایجان شرقی اعلام کرد که هیچ خسارتی به بناهای تاریخی استان نرسیده است. 

تفاهم‌نامه همکاری گردشگری بین ایران و سوئیس به امضا رسید

در این هفته همچنین تفاهم‌نامه همکاری گردشگری بین دو کشور ایران و سوئیس به امضای ولی تیموری معاون گردشگری و سوماروگا رئیس بخش بازارهای نوظهور گردشگری سوئیس رسید.

 تفاهم‌نامه همکاری گردشگری بین ایران و سوئیس در حاشیه اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، که با مسئولیت وزارت بهداشت ایران در سوئیس برگزار شد، به امضای مسئولان گردشگری دو کشور رسید. براساس این تفاهم‌نامه، طرف‌ها در چارچوب توانمندی و تسهیلات خود، همکاری‌های مشترک در زمینه گردشگری را براساس اصل برابری و منافع متقابل و طبق قوانین کشورهای عضو و معاهدات بین‌المللی کنونی، تقویت و توسعه خواهند داد. همچنین دو طرف متعهد شدند نهادهای دولتی خود را به همکاری در حوزه گردشگری تشویق کنند.

براساس بند ۳ این تفاهم‌نامه مسئولان گردشگری ایران و سوئیس متعهد شدند اطلاعات مربوط به حضور در نمایشگاه‌ها، کنگره‌ها، روزهای گردشگری و سمینارهای کشور خود را به طرف دیگر اطلاع‌رسانی کند.

خطر کارت قرمز یونسکو به ژئوپارک قشم!

این هفته از جزیره قشم نیز خبرهای ناخوشایندی شنیده شد. خبر رسیده که جهاد کشاورزی هرمزگان با ایجاد مزرعه پرورش میگو در ژئوپارک جهانی قشم موافقت کرده که این اتفاق موجب می‌شود ژئوپارک قشم از سوی یونسکو اخطار بگیرد.

در این باره علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم به خبرنگار مهر گفت: چندی پیش سازمان منطقه آزاد قشم با سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان توافق نامه ای را امضا کرد که موضوع آن استعلام هر گونه مجوز از منطقه آزاد قشم بود ولی بعد از آن توافق نامه مشاهده کردیم مجوزهایی که داده می شد بدون اطلاع و استعلام از این سازمان انجام گرفته است. حتی تعداد این مجوزها نسبت به قبل از توافق نامه بیشتر هم شد!  اکنون مجوزها بدون اطلاع ما در حریم ژئوسایت ها داده شده است برخی از این واگذاری ها فعال شده و برخی دیگر هنوز فعال نیستند.

امری کاظمی گفت: در غرب جزیره در نزدیکی ژئوسایت غارنمکدان، نزدیکی ژئوسایت دیواره قاضی و بصیرا و باسعیدو اقداماتی در جهت تغییر منظر انجام می دهند. مانند ایجاد حوضچه و ... . ولی هنوز وارد حریم یا عرصه اصلی ژئوسایت ها نشده اند. نگرانی ما این است که واگذاری های انجام شده توسعه یافته و به ژئوسایت ها سرایت کند. به عنوان مثال اکنون محدوده ای برای پرورش میگو در نظر گرفته اند که در ژئولینک، ساحل کارگه و حریم غار نمکدان است و هر گونه تغییر کاربری در محدوده آن ژئوسایت ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

تصویب دو پیشنهاد در کمیسیون شورای عالی میراث فرهنگی

نشست کمیسیون تخصصی شورای عالی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای طرح پیشنهادهای معاونت گردشگری با حضور رضا معصومی‌راد رئیس دبیرخانه شورای عالی میراث‌فرهنگی و اعضای این شورا و نمایندگانی از وزارتخانه‌های‌کشور، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

در این نشست چهار پیشنهاد معاونت گردشگری مطرح و دو پیشنهاد به تصویب رسید، در پیشنهاد نخست وزاررتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی موظف هستند در تهیه یا بازنگری طرح‌های جامع، تفضیلی شهرها و هادی روستاها، متناسب با ظرفیت و مزیت‌های شهر و روستا، تعیین شده توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به پیش‌بینی زمین با کاربری ایجاد فضاهای گردشگری اقدام کند.

در پیشنهاد دوم، سازمان ملی زمین و مسکن و امور اراضی کشور موظفند به منظور کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری، قیمت‌گذاری اراضی را براساس شرایط، قبل از اجرای طرح محاسبه کرده و با تقسیط مناسب از مجریان طرح‌ها وصول کنند.

پایان فصل دوم فعالیت مرمت گران بدون مرز

فصل دوم فعالیت مرمتگران بدون مرز ایتالیا در تخت جمشید پایان یافت و پس از آن مرمتگران به انجام مطالعات مستندنگاری خود ادامه می‌دهند.  در فعالیت‌های فصل اول و دوم، پلکان جنوبی کاخ تچر و دروازه شرقی کاخ شورا در مجموعه جهانی تخت‌جمشید مرمت می‌شوند. پر کردن درزها و ترک‌ها با ملاط آهکی «لدان» برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از رطوبت، مهم‌ترین اقدام مرمتگران ایتالیایی و گروه ایرانی در فصل دوم بود.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد