ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
ايران برنده قمار سياست خارجي ترامپ  در خاورميانه/ايران براي مقابله با آمريکا برنامه اي گام به گام اجرا کرده است

ايران برنده قمار سياست خارجي ترامپ در خاورميانه/ايران براي مقابله با آمريکا برنامه اي گام به گام اجرا کرده است

خبرگزاری آریا
خبرگزاري آريا-ايران در عرصه نظامي و ديپلماتيک براي مقابله با سياست هاي دولت آمريکا، برنامه اي گام به گام را به مرحله اجرا در آورده است.
بین الملل
شناسه خبر : 20191020202758852
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵:۳۲
۱۱

خبرگزاری آریا-ایران در عرصه نظامی و دیپلماتیک برای مقابله با  سیاست های دولت آمریکا، برنامه ای گام به گام را به مرحله اجرا در آورده است. 
به گزارش خبرگزاری آریا،نشریه معتبر آمریکایی "نشنال اینترست" در مقاله ای به نقد سیاست های دولت ترامپ علیه ایران  پرداخته و معتقد است ایران در عرصه نظامی و دیپلماتیک برای مقابله با این سیاست ها، برنامه ای گام به گام را به مرحله اجرا در آورده است. نویسنده معتقد است اقدامات ترامپ منجر به شکست سیاست های ایالات متحده و تضعیف متحدان منطقه ای شده است.
در بخش هایی از این مقاله آمده است؛ دونالد ترامپ تنها چند روز فرصت دارد تا قبل از اینکه تنش با ایران از کنترل خارج شود آن را مدیریت کند. ترامپ برای مقابله با میراث دوران اوباما مسیر تحریم های اقتصادی علیه ایران را باردیگر گشود و با شدتی بیش از هر زمان دیگر ادامه داد.اما تحریم ها سابقه موفقیت زیادی ندارند.
از زمان انقلاب 1979 ایران در معرض انواع تحریم ها بوده اما حکومت ایران پابرجا باقی مانده است. تاریخ می گوید تحریم ها در ایران حتی بیشتر از کاپیتولاسیون منجر به مقاومت مردمی شده است.
نویسنده در ادامه عنوتن می کند اگر اقدامات دولتی خارجی باعث کاهش رفاه اجتماعی مردم امریکا شود و هزینه زندگی آن ها را افزایش دهد، مردم امریکا عصبی می شوند و آن را عملی جنگی درنظر می گیرند و خواستار واکنش نظامی می شوند. آیا فکر می کنید فشارهای مشابهی که امریکا به ایران وارد کرده از سوی ایرانی ها ببی جواب می ماند ؟ البته ایران به جای بازی برد-باخت که نتیجه اش به سود واشنگتن باشد، مسیری متفاوت را در پیش گرفت.
ایران با اقدامات خود، افکار عمومی جهان را به قضاوت فراخواند و نشان داد  که اقداماتش تنها برای حمایت از مردم کشورش است که در برابر اقدامات مخرب و ضدانسانی ایالات متحده، آسیب پذیر شده اند. ایران می گوید؛ اگر واشنگتن مجازات های سختگیرانه فعلی را علیه ایران اعمال نمی کرد تهران نیز  هیچ کدام از این اقدامات را مرتکب نمی شد.

سیاست خارجی ناکام ترامپ در قبال ایران 
روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در گزارشی به ناکامی‌های رئیس‌جمهور آمریکا در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و نوشت که برنامه‌های ترامپ در زمینه سیاست خارجی با مشکلات زیادی روبرو شده است و به طور بالقوه نتایج فاجعه‌باری به همراه داشته است.
به اعتقاد برخی، ترامپ به طور کلی اهمیتی به این نمی‌دهد که در حال کاشت بذر هرج و مرج و سردرگمی است و برخی دیگر نیز سیاست‌ خارجی ترامپ را نتیجه سیاست‌های اشتباه و تصمیم‌گیری‌های متناقض و بی‌نظم داخل کاخ سفید می‌دانند.
بنا به گزارش این روزنامه آمریکایی، سیاست خارجی ترامپ نتیجه هرچه که باشد، در هفته جاری متحمل شکست‌هایی شده است و سؤالاتی را درباره رویکرد وی در قبال تعامل نظامی و امور بین‌المللی به وجود آورده است.
«جان آلترمن» یکی از معاون ارشد رئیس اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌الملل معتقد است که بحران‌های اخیر آمریکا در زمینه سیاست خارجی که در روزهای اخیر، نمود پیدا کرده است، بخشی از طرح و برنامه ترامپ است.
وی تأکید کرد که ترامپ بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری در تاریخ اخیر آمریکا، در قبال هرج و مرج احساس راحتی می‌کند.
آلترمن ادامه داد: «ترامپ  به بلاتکلیفی و بی‌نظمی به عنوان یک تعهد نگاه نمی‌کند بلکه به آن بعنوان یک دارایی می‌نگرد».
وی سپس استدلال کرد، بنابراین دامن زدن به تنش‌ها با ایران ، لزوماً نمایانگر گمراهی ترامپ نیست بلکه نمایانگر ویژگی رویکرد نامنظم و متناقض ترامپ در قبال امور جهان است.
با اینحال، ترامپ در توجیه افتضاحات خود در زمینه سیاست خارجی تأکید دارد که « در حال پاکسازی آشفتگی رؤسای جمهور قبلی آمریکا، از قراردهای تجاری بد در سراسر جهان گرفته تا تقابل‌های نظامی طولانی‌مدت در ایران و افغانستان، می‌باشد».
«کریس مورفی» سناتور دموکرات ایالت «کنتیکت» معتقد است هر اموری را که رئیس‌جمهور آمریکا در سطح بین‌الملل به آن ورود پیدا کرده است، افتضاح به بار آورده است.
وی سپس توضیح داد: «شکافی میان ما و همپیمانانمان به وجود آمده است. ما وارد یک جنگ تجاری شده‌ایم که برای آمریکا هزینه خواهد داشت. ما به ایران اجازه از سرگیری برنامه هسته‌ای اش را دادیم و هیچ پیشرفت چشمگیری در مقابل کره شمالی نداشتیم. همچنان 20 هزار عضو داعش وجود دارد که آماده می‌شوند مجدداً تشکیل گروه دهند».
«ریچارد هاس» رئیس شورای روابط خارجی می‌گوید مشکل اصلی رویکرد سیاست خارجی ترامپ این است که وی اهداف بسیار بلندپروازانه‌ای معین می‌کند اما تمایلی به تحقق این اهداف ندارد یا اینکه توانایی تحقق این اهداف را ندارد. 
روزنامه یو اس ای تودی سپس به نقل از آلترمن در خصوص سیاست خارجی ناکام ترامپ در قبال ایران نوشت که دونالد ترامپ در صدد است با تکیه بر فشارهای اقتصادی و لفاظی‌های تحریک‌آمیز، سیاست خود برای تغییر نظام در ایران را پیش ببرد که قطعاً چنین روش‌هایی کارساز نیست.
این گزارش در بخش پایانی خود به ابراز تمایل اخیر ترامپ برای گفت‌وگو با ایران علیرغم اعمال فشار واشنگتن به تهران اشاره کرد و به نقل از «برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گزارش کرد که آغاز مجدد گفت‌وگوهای ایران با آمریکا در خصوص مسائل دیگر از جمله بحث موشک بالستیک ایران محتمل نیست.

شکست‌های سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه
 الکساندر آزادگان تحلیلگر ژئوپولیتیک آمریکا از مرکز تحلیل یونایتد وورلد اینترنشنال در واکنش به اظهارات مایلز کاگینز سخنگوی ائتلاف بین المللی تحت فرمان آمریکا بر ضد داعش در سوریه و عراق که گفته بود 16 اکتبر، پس از خروج همه پرسنل و تجهیزات تاکتیکی اساسی ائتلاف از شمال سوریه، دو جنگنده اف-15 یک انبار مهمات را بمباران کردند، یادآور شد آخرین بار که نظامیان آمریکایی مهمات خود را منهدم کردند در دوران فرار آنها از جنگ ویتنام بود.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، این کارشناس خاطر نشان کرد: «آخرین باری که چنین تدابیر افراطی اتخاذ شد، زمانی بود که آمریکا از ویتنام فرار می کرد و ما تصویر بالگردهایی را که از ناوهای هواپیمابر آمریکا به بیرون انداخته می شدند، به خاطر می آوریم. به لحاظ نمادین این تصویر زیبایی نیست. قطعا، همه ما می دانیم که سیاست خارجی آمریکا به طرز تأسف باری شکست خورده است، نه تنها در سوریه بلکه در افغانستان حتی یمن و نقاط دیگر.»
وی یادآور شد که بمباران انبار مهمات آمریکا پس از آن اتفاق افتاد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا شش اکتبر اعلام کرد آمریکا نیروهایش را از شمال سوریه خارج می کند.
این کارشناس در عین حال گفت با وجود اظهارات رئیس جمهور آمریکا خروج کامل آمریکا از سوریه اتفاق نخواهد افتاد.
برخی یگان های نیروهای ویژه در این کشور باقی خواهند ماند.
این تحلیلگر توضیح داد: «من به ویژه فکر می کنم که حضور نظامی آمریکا در شرق فرات ادامه خواهد داشت، موضوعی که بسیار جنجالی است هر چند آمریکایی ها می گویند که به کردها کمک نخواهند کرد. نظامیان آمریکایی فقط از بخش هایی از مناطق خاورمیانه عقب نشینی کردند اما این منطقه به قدری راهبردی است که آمریکا می خواهد نوعی حضور مخفیانه در آنجا داشته باشد. در واقع، شما وقتی اعضای نیروهای ویژه را دارید نیاز به هزاران سرباز ندارید. آنها ممکن است تعدادشان کم باشد اما فوق العاده کارآمد هستند.»
تنش ها در پی آغاز عملیات ترکیه در شمال شرق ترکیه موسوم به چشمه صلح با هدف مبارزه با تروریست ها، ایجاد منطقه امن در امتداد مرز با سوریه و استقرار دوباره آوارگان در کشور خودشان، مدام رو به افزایش است.
ترکیه می گوید فقط با کردهای عضو یگان های مدافع خلق که آن را شاخه پ ک ک تلقی می کند، می جنگند.
حمله ترکیه به شمال شرق سوریه انتقادهای شدیدی را در آمریکا و اروپا برانگیخت. واشنگتن تحریم هایی را علیه آنکارا وضع کرد. پاریس و برلین نیز اعلام کردند تحویل سلاح به ترکیه را در پی این عملیات به حال تعلیق درمی آورند. مقامات سوری اقدام ترکیه را تجاوز تلقی می کنند.
این کارشناس آمریکایی گفت: «تلاش می شود اینگونه القا شود که ما بر داعش غلبه کردیم اما این کاملا غلط است.»
کردها که آمریکایی ها آنها را به حال خود رها کردند با دمشق به توافق رسیدند و از ارتش سوریه خواستند به کمک آنها بیاید و از آنها در مقابل حمله ترکیه دفاع کند.
آزادگان افزود بشار اسد، رئیس جمهور سوریه آشکارا به کردها اعلام کرد که آنها نمی توانند روی کسی حساب کنند و در نهایت آنها به آغوش سوریه باز خواهند گشت و از سوریه خواهند خواست از آنها حمایت کند.
 

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد