ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
دلایل ارسال نامه بدون امضاء از سوی جانسون به اتحادیه اروپا/ ابهام‌های موجود در مورد ایرلند پس از اجرای برگزیت

دلایل ارسال نامه بدون امضاء از سوی جانسون به اتحادیه اروپا/ ابهام‌های موجود در مورد ایرلند پس از اجرای برگزیت

خبرگزاری ایلنا
کارشناس مسائل بریتانیا گفت: توافق اخیر نخست‌وزیر بریتانیا با اتحادیه اروپا فقط در مورد چگونگی پرداخت خسارت‌ها از سوی لندن بوده و هیچ صحبتی در مورد مابقی بندهای برگزیت انجام نشده بود.
اجتماعی
شناسه خبر : 825103
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸:۱۲
۱۳

کارشناس مسائل بریتانیا گفت: توافق اخیر نخست‌وزیر بریتانیا با اتحادیه اروپا فقط در مورد چگونگی پرداخت خسارت‌ها از سوی لندن بوده و هیچ صحبتی در مورد مابقی بندهای برگزیت انجام نشده بود.

«سیدجلال ساداتیان» کارشناس مسائل بریتانیا با اشاره به مخالفت پارلمان بریتانیا با توافق نخست‌وزیر این کشور و اتحادیه اروپا در مورد برگزیت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اختلاف پارلمان بریتانیا و نخست‌وزیر این کشور بر سر پرونده برگزیت مسایل مختلفی را درون خود جای داده است. یکی از این مسائل، وضعیت دولت‌های وابسته به بریتانیا هستند که شاخص‌ترین آن را می‌توان ایرلند دانست. مساله‌ای که در مورد ایرلند باید مورد نظر قرار بگیرد، این است که این جغرافیا به ایرلند شمالی و جنوبی تقسیم شده و ایرلند شمالی روابط خوبی با اتحادیه اروپا طی سال‌های اخیر برقرار کرده بود. پرسش این است که مرزهای ایرلند بعد از برگزیت چگونه خواهد بود و سوال اساسی‌تر (از نخست‌وزیر بریتانیا) این است که دو ایرلند و مرزهای آنها چگونه حفظ خواهد شد؟ مساله دیگری که در مورد ایرلند باید مطرح شود مشخص نبودن سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود؛ اینکه چگونه قرار است بحث سرمایه‌گذاری در این منطقه صورت بگیرد و چه کسی پاسخگوی اقتصاد و فعل و انفعالات سیاسی و مالی آن خواهد بود، موضوعی است که همچنان حل و فصل نشده است.

وی افزود: مساله دیگر، بحث رفت و آمدهای کسانی است که از بریتانیا و با گذرنامه این کشور در سایر کشورهای اروپایی مشغول به کار هستند. بر اساس آمار، حدود سه میلیون نفر از اتباع بریتانیا در نقاط دیگر اروپا زندگی می‌کنند یا مشغول به کار هستند. پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که تکلیف این جماعت چه خواهد شد؟ باید به خاطر داشته باشیم که بریتانیا عضو پیمان شنگن نشد اما به لحاظ استقرار در جغرافیای اروپا هرکسی که پاسپورت اروپایی داشت به راحتی می‌توانست وارد این کشور شده یا از آن خارج شود. حالا نقطه مغفول این است که پس از اجرای برگزیت، رفت و آمدها از سایر کشورهای قاره سبز چگونه انجام خواهد شد. به عبارت دیگر این‌ها مسائلی است که در توافق اخیر میان جانسون و اتحادیه اروپا مطرح نشده و هیچ پاسخی به این ابهام‌ها وجود ندارد.

این دیپلمات سابق کشورمان با بیان اینکه توافق اخیر میان اتحادیه اروپا و بریتانیا بسیار ناقص و سطحی قلمداد می‌شود، گفت: نخست‌وزیر بریتانیا اخیراً پس از گفت‌وگو با مقام‌های پارلمان اروپا به رسانه‌ها اعلام کرده بود به توافق با اتحادیه اروپا دست پیدا کرده اما موضوع این است که جانسون فقط در مورد خسارت‌های خروج بریتانیا از جمع کشورهای اروپایی صحبت کرده و مواردی که پیش‌تر به آن اشاره کردم به هیچ وجه مورد حل‌وفصل قرار نگرفته است. به بیان دیگر، توافق نخست‌وزیر بریتانیا با اروپا تنها یک توافق کلی در بستر یک طرح نامشخص است و همین موضوع باعث شده تا پارلمان عوام در لندن با طرح او مخالفت کند. آن چیزی که در پارلمان بریتانیا شاهد هستیم، مخالفت رهبر حزب کارگر است و به نظرم میدان‌داری این وضعیت در حالت فعلی با «جرمی کوربین» بوده است. لذا به نظر می‌رسد حزب کارگر و مخالفان برگزیت به دنبال آن هستند تا هم‌پرسی جدید در بریتانیا برگزار شود که دقیقاً نخست‌وزیر بریتانیا مخالف این موضوع است.

وی در پایان تصریح کرد: داده‌ها نشان می‌دهد نامه اخیر جانسون به اتحادیه اروپا که بدون امضاء ارسال شده نشان از ناراضی بودن او از وضعیت فعلی و رفتار پارلمان است. از سوی دیگر احساس می‌شود فرستادن نامه بدون امضاء به اتحادیه اروپا تا حد زیادی معنا‌دار است. به گونه‌ای که جانسون با این کار  به دنبال آن بود تا بتواند واکنش‌های مثبت و منفی در مورد تاخیر در برگزیت و هر موضوع دیگری که به این پرونده ربط دارد را مورد سنجش قرار دهد. لذا باید توجه داشت که هنوز چارچوب توافق میان پارلمان اروپا و بریتانیا آنگونه که باید تنظیم شود، در دست نیست و به همین جهت نخست‌وزیر بریتانیا به دنبال آن است تا بتواند در مرحله فعلی نخست افکارسنجی را صورت دهد و سپس معادله‌های مد نظرش را مطرح کند تا بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند.

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد