ورود / ثبت نام
نسخه اندرویدنسخه اندروید
صفحه اصلی
اخبار برگزیده
سیاسی
اقتصادی
ورزشی
بین الملل
فرهنگ و هنر
اجتماعی
گردشگری
دانش و فناوری
اخبار ویدیویی
اخبار تصویری
جنبش مردمی لبنان صرفا ماهیت اقتصادی دارد/ تنها راهکار برون‌رفت از بحران موجود استعفای دولت کنونی است/ بوروکراسی راه به جایی نمی‌برد

جنبش مردمی لبنان صرفا ماهیت اقتصادی دارد/ تنها راهکار برون‌رفت از بحران موجود استعفای دولت کنونی است/ بوروکراسی راه به جایی نمی‌برد

خبرگزاری ایلنا
رئیس دستگاه رسانه و ارتباطات حزب «نیروهای لبنانی» تأکید کرد که اعتراض‌های اخیر لبنان پایه و اساس اقتصادی دارد و مردم به دور از نگاه سیاسی خواهان استعفای دولت برای برون‌رفت از بحران مالی و معیشتی موجود هستند.
اجتماعی
شناسه خبر : 825153
دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۸:۱۰
۲۰

رئیس دستگاه رسانه و ارتباطات حزب «نیروهای لبنانی» تأکید کرد که اعتراض‌های اخیر لبنان پایه و اساس اقتصادی دارد و مردم به دور از نگاه سیاسی خواهان استعفای دولت برای برون‌رفت از بحران مالی و معیشتی موجود هستند.

«شارل جبور»، رئیس دستگاه رسانه و ارتباطات حزب نیروهای لبنانی (القواة البنانیة) در تحلیل زمینه‌ها و پیامدهای تحولات اخیر لبنان و جنبش اعتراض آمیز مردمی در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: دلیل اصلی اعتراض‌های کنونی در لبنان صد در صد اقتصادی و معیشتی و مالی است و به تبع، مردم قیام می‌کنند اما هیچ مرجعیت و نهضت سیاسی آنها را رهبری نمی‌کند، بلکه یک انقلاب حقیقی و صرف مردمی است که هیچ رهبری ندارد و دلیل قیام مردم، بحران مالی است که لبنان در این سطح گرفتار آن شده است.

جبور در پاسخ به این پرسش که آیا رد پایی از دخالت بیگانگان در جریان اعتراض‌های کنونی وجود دارد، گفت: کشورهای خارجی دخالتی در این ماجرا ندارند، حوادث کنونی لبنان تحت تاثیر توطئه‌های خارجی نیست و هیچ ارتباطی به کشورهای خارجی ندارد، چرا که اگر دخالت کشورهای خارجی در این حوادث نهفته بود، پای نیروها و قدرت‌های سیاسی به میان می‌آمد، این در حالی است که سیاست و سکانداران سیاسی طراح صحنه کنونی نیستند و ارتباطی با جنبش حاضر و مردمی که قیام کرده‌اند، ندارند. در حقیقت آنها عامل تحریک‌کننده نیستند و صحنه حاضر به صورت خود جوش به وجود آمده و مردم با شتاب گریزان به خیابان‌ها سرازیر شده‌اند.

وی در ادامه تأکید کرد که دلیل موج تظاهرات اخیر لبنان وضعیت معیشتی مردم است و یک واکنش مردمی میلیونی و خشم‌آلود غیر سیاسی است.

این مقام ارشد حزب نیروهای لبنانی افزود که اعتراض‌ها با توجه به سیل حضور مردم تنها به یک برگه اقتصادی یا عقب نشینی از تصمیمی اقتصادی بسنده نمی‌کند، بلکه خواهان تحقق خواسته‌های بیشتر است.

جبور در ادامه افزود: باید به صراحت گفت که بر اساس آنچه به نظر می رسد، هدف و خواست این جنبش، استعفای دولت و برکناری آن و تشکیل یک دولت دیگر است، البته این یک خواسته مشروع است به ویژه اینکه وضعیت فعلی کشور بسیار حساس و خطرناک است و نمی‌توان این بحران اقتصادی را با روش‌های بوروکراتیک و سنتی حل کرد. باید به سمت گزینه دولت جدید رفت که کارشناسان و متخصصان با صلاحیت‌ها و قابلیت‌های جدید در رأس کار باشند و در مرحله انتقالی بتوانند تمام نیازها و خواسته‌هایی را که دولت‌های متوالی از تحقق آنها عاجز و درمانده شدند، محقق سازند و لبنان را از این بحران خارج کنند.

وی تأکید کرد: تداوم تظاهرات اخیر خود دال بر آن است که این تظاهرات تا زمانی که مردم به چشم خود پاسخ به خواسته‌های خود را به صورت عملی نبینند، متوقف نخواهد شد، چنانکه شنبه گذشته شاهد حضور مضاعف انبوه معترضان در خیابان‌های لبنان بودیم.

جبور با اشاره به استعفای چهار وزیر از حزب نیروهای لبنانی به رهبری «سمیر جعجع» گفت که این استعفا به دو دلیل صورت گرفت: نخست اینکه حزب نیروهای لبنانی حدود چهار ماه پیش هنگام نشستن بر سر میز گفت‌وگو در کاخ «بعبدا» با دولت به ریاست «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان پیشنهاد استعفای دولت را مطرح کرد تا یک دولت جدید با نیروهای متخصص و کارشناس روی کار آید و وظیفه نجات لبنان را از این وضعیت اقتصادی به عهده گیرد. بنابراین استعفای وزرای حزب نیروهای لبنانی در راستای انسجام و هماهنگی با  خواسته خود صورت گرفت.

وی در ادامه گفت: دلیل دوم اینکه حزب نیروهای لبنانی نمی‌تواند سیل عظیم معترضان را در خیابان‌ها مشاهده کند و به خواسته مردم پاسخ ندهد. بنابراین چهار وزیر این حزب در پاسخ به خواسته مردم و افکار عمومی که همان استعفای دولت است، کناره‌گیری کردند.

رئیس رسانه حزب نیروهای لبنانی درباره راهکارهای حل بحران موجود گفت: به‌رغم بحران‌های پیشین لبنان که با خطر تجزیه سیاسی مواجه بود، این بحران کاملا اقتصادی است و بنابراین فقط با راهکارهای اقتصادی حل می‌شود و اگر دولت فعلی استعفا ندهد، کشور وارد بحران بزرگ‌تر و جدی‌تری خواهد شد. 

وی تأکید کرد: از جمله راهکارهای موجود برای برون‌رفت از بحران  مالی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱-استعفای دولت

۲- تشکیل دولت متخصص 

۳- اعطای صلاحیت‌ها و اختیارات استثنائی به نیروهای دولتی

۴- حرکت فوری به سمت درمان فوری مشکلات برای نجات لبنان از لبه پرتگاه اقتصادی

خبر در لحظه
قطارهای انگلیس روی ریل اختلال؛ تعطیلی 4 خط راه آهن
مهران رجبی: نا آرامی‌های امروز را باید با چشم باز دید/ هیچ چیز با اغتشاشات درست نمی‌شود
پویشی برای ادای احترام به پرچم جمهوری اسلامی ایران
نمایندگان کشورها در نشست ویژه شورای حقوق بشر درباره اغتشاشات اخیر در ایران چه گفتند؟
نیکوکاران ایرانی و گرما بخشی به خانه‌های نیازمندان در کابل
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستریِ فقط ۱۰ نفر
خنثی‌سازی طرح اوکراین برای انفجار در خطوط انتقال گاز به ترکیه
قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان را ۲ تا پنج میلیون تومان افزایش می‌دهد
کرونا در آستانه خداحافظی از کشور / ۲۱ بیمار جدید؛ بستری فقط ۱۰ نفر
اروپا ۱۸ میلیارد یورو کمک دیگر به اوکراین می دهد
پوتین دستور منع صادرات نفت به کشورهای با سقف قیمت را صادر کرد
یک کمدین به اردوی تیم ملی ایران رفت
کمک مالی مجارستان به اوکراین
سوئیس یک - کامرون صفر؛ شیرهای قاره آفریقا رام شدند
ترکیب دو تیم ملی اروگوئه و کره جنوبی اعلام شد
جام جهانی قطر| پیش‌بینی عجیب صرب‌ها درباره بازی با برزیل؛ نیمار مثل بچه می‌افتد و گریه می‌کند!
میقاتی: راه خروج لبنان از بحران‌ها انتخاب رئیس جمهور است
زاخارووا: سقف قیمت نفت جهان را دچار رکود می کند
اروپا تا زمانی که اوکراین بر روسیه پیروز نشود، آرام نخواهد گرفت
آملی لاریجانی: حجاب در کشور قانون است / نظام ظرفیت اصلاح خود را دارد